Fikk dere hjelp til ammingen på sykehuset?

Njaaa. Jeg var på et sånn ammekurs på sykehuset, og det synes jeg var nyttig. Når jeg ba om hjelp, så fikk jeg bare hjelp til å få puppen dyttet inn i munnen på ungen min, så det hjalp meg minimalt. Slet med ammingen de 4 første mnd egentlig. Jenta mi hadde dårlig tak og la ikke på seg like mye som hun skulle.
Det er takket være meg selv og ammehjelpen at jeg fortsatt ammer jenta mi på snart 21mnd.
 
Jeg fødte også der, men har dårlig erfaring med ammingen der. Det virket ikke som de egentlig hadde tid til å hjelpe meg. Jeg forsto ikke hva de mente, men istedenfor å forklare på en annen måte, eller forklare nærmere når babyen var mett, så grep de bare tak i puppen og stappet den inn i munnen på babyen. Jeg lærte lite av det, og i tillegg synes jeg det er fryktelig ubehagelig at noen rører meg der. De spurte ikke om det var greit at de gjorde det, og det gjorde vondt.
Det var kun en av de ansatte der som ga meg god hjelp, istedenfor å stresse meg. Fikk også kjeft for å ha ventet for lenge med å gi babyen mat, men da hadde jeg allerede prøvd siden hun begynte å smatte, hun bare ville ikke ta puppen. Så jeg kommer ikke til å be om hjelp til amming igjen der om vi får flere barn. Men jeg tror jeg var uheldig, for St.olavs skal jo egentlig være flinke når det kommer til amming ☺
Jeg har samme erfaring som deg derifra. Håper det bare var uflaks, men kjenner at jeg ikke akkurat gleder meg til neste opphold der. Lå og gråt i strekk i tre døgn føltes det ut som, fordi jeg følte meg helt mislykka som ikke fikk det til og ingen tok seg bryet med å hjelpe meg ordentlig. Gikk mye bedre straks vi kom hjem, heldigvis ;-)
 
Jeg har samme erfaring som deg derifra. Håper det bare var uflaks, men kjenner at jeg ikke akkurat gleder meg til neste opphold der. Lå og gråt i strekk i tre døgn føltes det ut som, fordi jeg følte meg helt mislykka som ikke fikk det til og ingen tok seg bryet med å hjelpe meg ordentlig. Gikk mye bedre straks vi kom hjem, heldigvis ;-)
Her og ☺
Måtte gi en flaske mme den første morgenen hjemme, men så la jeg henne til ofte, og da gikk det bra nesten med en gang ☺
 
Her og ☺
Måtte gi en flaske mme den første morgenen hjemme, men så la jeg henne til ofte, og da gikk det bra nesten med en gang ☺
Nesten bedre å være alene og "måtte klare det selv" enn å være omringet av folk som burde kunne hjelpe, men ikke gjør det. Jeg ble enormt stressa av å være på sykehuset, særlig når det gjaldt ammingen. Bare synd vi bor så langt unna at vi måtte være der til nyfødtscreeningen var unnagjort.
 
Nesten bedre å være alene og "måtte klare det selv" enn å være omringet av folk som burde kunne hjelpe, men ikke gjør det. Jeg ble enormt stressa av å være på sykehuset, særlig når det gjaldt ammingen. Bare synd vi bor så langt unna at vi måtte være der til nyfødtscreeningen var unnagjort.
Sant det. Jeg var svimmel de første dagene og fikk ikke stå opp alene. Men egentlig trivdes jeg godt på sykehuset utenom mating. Men jeg vet nå hvor jeg skal gå om jeg trenger hjelp, og det er fint å vite ☺
 
Jeg synes de gjorde en bedre jobb nå med nr 2. Men jeg fødte på ett annet sykehus denne gangen. I tillegg sto det i papirene mine at jeg ønsket samme opplæring som førstegangsfødende siden ammingen med nr 1 ikke gikk.
 
Ja, de var veldig flinke til å oppmuntre til amming, informere, og hjelpe til når det trengtes. :)
Elverum sykehus' føde- og barsel er flinke på det meste. :D
 
Åh, det var godt å lese! Skal føde på St Olav en av de neste ukene og håper å få til amming, men selv om jeg har lest mye om det trenger jeg sikkert god hjelp på sykehuset og :)

Fødte og på St.Olavs i september, og fikk den hjelpen jeg ville. Burde kanskje ha spurt mer og. Selvfølgelig ulik erfaring med ulike jordmødre, men på dagtid var det stort sett bra :) Hadde dårlig med melk i begynnelsen, og de hjalp til med pumping og mme ved hjelp av hjelpebryst (sonde). På sykehushotellet er det visstnok tilbud om ammegruppe har jeg hørt, var på barsel inne på sykehuset så vet ikke hvordan det fungerer. Har og hørt mye positivt om ammepoliklinikken. Ringte bare en gang, men fikk svar på det jeg lurte på da ihvertfall :)

Lykke til! Det går sikkert veldig fint :D
 
Hvis jeg ringte på og ba om hjelp. Men var stort sett overlatt til meg selv. Andre gang var det en kjapp innføring av få grunnleggende prinsipper og en avkrysningsliste på om jeg hadde vist forskjellige ammestillinger ol. Hvis man ikke vet man gjør noe feil og ikke ber om hjelp så får man det ikke, er mitt inntrykk.


Mitt beste råd er å lese ammehjelpen.no fra a-å og gjerne Gro nylanders bøker og filmen "bryst er best". Det er veldig greit å ha kunnskap på forhånd. Skjønner ikke hvorfor amming ikke er en del av svangerskapskontrollene.

Hos meg var amming et tema i alle 3 svangerskapene.. Men med nr 2 og 3 hadde jeg god og lang erfaring fra tidligere så det hoppet vi bare over
 
Ja, fikk hjelp så mye jeg ønsket,og jm kom på hjemmebesøk etter fødsel
 
Første gang fikk vi masse hjelp på sykehuset. Var inne 5 dager fordi jeg ikke fikk melk så fort og behøvde hjelp for å få til ammingen.

Nå med nr 2 behøvde jeg ikke hjelp, da gikk alt på skinner av seg selv. :)
 
Jeg ba om hjelp de skulle vise meg. Sa masse ting hvordan det skal se ut... Jeg kan ikke se det.. Så var mini trøtt.. De skulle vise nesten dag. Da våknet ikke babyen så var lite hjelp..
 
Nei.

Her jeg fødte fikk jeg bare hjelp til å ødelegge amming. Selvsagt ble alt sagt og gjort med gode intensjoner, men jeg brukte nesten fire mnd. på å rette opp all "ugangen" de lagde for oss i forhold til ammingen. Alle førstegangsfødende jeg snakker med her, råder jeg til å lese litt om amming og heller prøve mest mulig selv når babyen kommer. Plages man bør man søke hjelp på ammepol. eller be om de jordmødrene/barselpleierne med ekstra kompetanse på amming.

For de fleste går det nok helt fint å bare motta hjelp fra de andre på barsel, men har man ekstra utfordringer med ammingen bør man kreve å få hjelp av noen litt mer kompetente.

2,5 år etter gutten min kom er jeg enda sur og bitter på de ukvalifiserte hodene som lekte og fremstilte seg som eksperter med ungen og puppene mine den gang. Barseltiden min ble totalt ramponerte av ammetrøbbel og den tiden får jeg aldri tilbake :(
 
Ja, fikk hjelp med en gang babyen var ute, og jordmødrene spurte hver dag hvordan det gikk :) Men etter 4dager hadde jeg fortsatt ikke fått noe særlig melk og lille hadde gått ned 10% av vekta si, så da pumpet de meg og ga henne det med kopp. Pumpet tre ganger den kvelden/natta, og så fikk jeg reise hjem dagen etterpå da lille hadde begynt å gå opp i vekt igjen :) Etter jeg kom hjem gikk ammingen kjempe bra :)
 
Back
Topp