Fikk dere hjelp til ammingen på sykehuset?

JaaaBaby <3

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Jeg venter mitt første barn og har veldig lyst til å få til å amme. Og jeg tenker at det sikkert er best at jeg har fått til ammingen eller er godt i gang med den før jeg reiser hjem i fra sykehuset etter fødselen. Var jm og sykepleierne flinke til å hjelpe dere med ammingen etter fødselen?
 
De hjalp til om jeg ba om det:) vær hvertfall ikke redd for å spørre om du lurer. Vær klar på at du ønsker hjelp. Lykke til:)
 
Jeg fødte på stolav, og fikk veldig god hjelp. Mange vil ikke amme/vil ikke ha hjelp så samtlige passet på å spørre når temaet kom opp, og var veldig klar på at jeg måtte si fra om jeg ville ha hjelp. Var flere ganger midt på natten jeg tilkalte dem for jeg ville de skulle sjekke om jeg la mini til rett osv (begynte å bli litt sår). Om behov, så tar de tak i puppen og plasserer den i munnen på mini - ingen sperrer hvertfall :) gi beskjed om at du er åpen for hjelp og tips så får du garantert det:)
 
Jeg masse god hjelp til ammingen med første. Med lillesøs trengte jeg ikke noe hjelp. Ikke før jeg kom hjem, hun ble sugeforvirret av flaske etter gulsott, og da fikk jeg masse god hjelp på barselpol til å få igang ammingen igjen. Du må ikke være redd for å spørre. Heller det enn at du ikke får det til. :) Og det kan være skikkelig vondt i flere uker, uten at du nødvendigvis gjør noe galt. Mange opplever det. Men det går over. :)
 
Hvis jeg ringte på og ba om hjelp. Men var stort sett overlatt til meg selv. Andre gang var det en kjapp innføring av få grunnleggende prinsipper og en avkrysningsliste på om jeg hadde vist forskjellige ammestillinger ol. Hvis man ikke vet man gjør noe feil og ikke ber om hjelp så får man det ikke, er mitt inntrykk.


Mitt beste råd er å lese ammehjelpen.no fra a-å og gjerne Gro nylanders bøker og filmen "bryst er best". Det er veldig greit å ha kunnskap på forhånd. Skjønner ikke hvorfor amming ikke er en del av svangerskapskontrollene.
 
Hvis jeg ringte på og ba om hjelp. Men var stort sett overlatt til meg selv. Andre gang var det en kjapp innføring av få grunnleggende prinsipper og en avkrysningsliste på om jeg hadde vist forskjellige ammestillinger ol. Hvis man ikke vet man gjør noe feil og ikke ber om hjelp så får man det ikke, er mitt inntrykk.


Mitt beste råd er å lese ammehjelpen.no fra a-å og gjerne Gro nylanders bøker og filmen "bryst er best". Det er veldig greit å ha kunnskap på forhånd. Skjønner ikke hvorfor amming ikke er en del av svangerskapskontrollene.
Jeg var faktisk på ammekurs i forkant av min første fødsel. Det var på helsestasjonen med jordmoren jeg gikk til, og en annen ammeekspert. :) Ellers gode tips du kommer med! :)
 
Fødte på riksen i januar og fikk MASSE hjelp (og god hjelp). Baby fikk gulsott og var veldig sugesvak, så det var vanskelig å komme i gang med ammingen. Jeg ringte på sykepleierene natt og dag og de var alltid veldig behjelpelige... De var skikkelig "Heia puppen"- damer og like ivrige som meg på å få det til. :) Etter barsel fikk vi også super hjelp på ammepol med alt fra stillinger, babys sugetak, mengde matinntak og "puppefysikk". ;)
Som nevnt over er det viktig å si ifra at du vil ha hjelp. Jeg har flere venninner som ikke har fått god nok oppfølging (og ammingen har gått skeis), men de sier i etterkant at de ikke var flinke nok til å be om hjelp.

Og vedr. svangerskapskontroller/amming: min fastlege snakket masse med meg om amming på kontrollene og hadde mengder av informasjon, tips og støtte. Spør JM/fastlege, og be de om hjelp til å forberede deg. Det er gull verdt! :)
 
Nei, ikke med min første. Ble sendt hjem med en gang. Ingen spurte om babyen hadde fått melk engang..

Med nr 2 hadde jenta mi gulsott så da var de på! Altfor på også.. Hun ene stappet puppen min i munnen på baby. Ble irritert og ba hun om å forlate rommet :p Måtte pumpe da jeg måtte ha oversikt over hvor mye hun fikk og jeg ble veldig sår
 
Jeg fødte på stolav, og fikk veldig god hjelp. Mange vil ikke amme/vil ikke ha hjelp så samtlige passet på å spørre når temaet kom opp, og var veldig klar på at jeg måtte si fra om jeg ville ha hjelp. Var flere ganger midt på natten jeg tilkalte dem for jeg ville de skulle sjekke om jeg la mini til rett osv (begynte å bli litt sår). Om behov, så tar de tak i puppen og plasserer den i munnen på mini - ingen sperrer hvertfall :) gi beskjed om at du er åpen for hjelp og tips så får du garantert det:)

Åh, det var godt å lese! Skal føde på St Olav en av de neste ukene og håper å få til amming, men selv om jeg har lest mye om det trenger jeg sikkert god hjelp på sykehuset og :)
 
Jeg fikk lite hjelp. De var innom ca en gang per vakt og prøvde å legge han til, men han ville bare sove og ikke suge. Så da gikk de igjen etter 5 minutter og så de ikke mer den vakten. Denne gangen vet jeg at jeg må ringe på og be om hjelp selv. Her var gutten 3 døgn før det kom noen som faktisk hjalp meg og foreslo at jeg kanskje burde pumpe for å få i gang produksjonen.

Ikke vær redd for å be om hjelp i alle fall.
 
De kom som regel med tips, mest når jeg ba om det og noen ganger uoppfordret. Det jeg syns var verst var at for hver nye pleier som kom inn til meg så var det nye tips og holdninger til hva som var riktig og ikke i forhold til ammingen og tillegg. Alle hadde liksom hver sitt syn på hva som var riktig og ikke. Det gjorde meg skikkelig forvirra både som første og andre gangs!
 
Fikk veldig god hjelp på pasienthotellet på Ullevål! Ringte på de når jeg skulle amme helt til teknikken satt. Ulike jordmødre hadde litt ulik teknikk. Hadde med min egen cozyfix ammepute på sykehuset. Den er gull verdt!! Har ungått såre brystvorter og mini er 5 uker
 
Fikk hjelp, men måtte be om det - var ganske hektisk periode og mer en nok for dem å styre med.
Men opplevde at de tok seg tid, forklarte og var behjelpelige - fikk også god hjelp på helsestasjonen når jeg var innom der med samme "problem"

Skal sies at det tok min nesten 7/8 uker før han knakk puppekoden helt. Frem til da fikk han mme etter å ha prøvd seg på begge puppene først - nå er det kun pupp som teller ;)
 
Jenta vår lå på intensiven ( st olavs) de første 3 -4 døgn , og de var veldig behjelpelige der. Husker jeg spurte om det var babyen som måtte plasseres først på fanget eller ammeputa:) ingen spørsmål er for dum... Spør om alt du lurer på , de er der for å hjelpe deg:)
 
Jeg har også samme erfaringer fra St.Olavs. De var veldig flinke og omsorgsfulle
Jeg fødte også der, men har dårlig erfaring med ammingen der. Det virket ikke som de egentlig hadde tid til å hjelpe meg. Jeg forsto ikke hva de mente, men istedenfor å forklare på en annen måte, eller forklare nærmere når babyen var mett, så grep de bare tak i puppen og stappet den inn i munnen på babyen. Jeg lærte lite av det, og i tillegg synes jeg det er fryktelig ubehagelig at noen rører meg der. De spurte ikke om det var greit at de gjorde det, og det gjorde vondt.
Det var kun en av de ansatte der som ga meg god hjelp, istedenfor å stresse meg. Fikk også kjeft for å ha ventet for lenge med å gi babyen mat, men da hadde jeg allerede prøvd siden hun begynte å smatte, hun bare ville ikke ta puppen. Så jeg kommer ikke til å be om hjelp til amming igjen der om vi får flere barn. Men jeg tror jeg var uheldig, for St.olavs skal jo egentlig være flinke når det kommer til amming ☺
 
Vi dro hjem etter seks timer, så fikk jordmor hjem flere ganger den første uken, og da fikk jeg veldig god veiledning :)
 
Jeg fødte også der, men har dårlig erfaring med ammingen der. Det virket ikke som de egentlig hadde tid til å hjelpe meg. Jeg forsto ikke hva de mente, men istedenfor å forklare på en annen måte, eller forklare nærmere når babyen var mett, så grep de bare tak i puppen og stappet den inn i munnen på babyen. Jeg lærte lite av det, og i tillegg synes jeg det er fryktelig ubehagelig at noen rører meg der. De spurte ikke om det var greit at de gjorde det, og det gjorde vondt.
Det var kun en av de ansatte der som ga meg god hjelp, istedenfor å stresse meg. Fikk også kjeft for å ha ventet for lenge med å gi babyen mat, men da hadde jeg allerede prøvd siden hun begynte å smatte, hun bare ville ikke ta puppen. Så jeg kommer ikke til å be om hjelp til amming igjen der om vi får flere barn. Men jeg tror jeg var uheldig, for St.olavs skal jo egentlig være flinke når det kommer til amming ☺


Så rart, alle var veldig nøye med å spørre om de fikk ta på brystet mitt før de tok tak for å hjelpe. Så du var kanskje litt uheldig. Bra du fikk hjelp til slutt da :)
 
Da vet jeg at jeg i hvertfall bare skal spørre de om alt mulig og be om hjelp viss ikke de tar initiativ til noe :) Har en ammebok som jeg fikk av jm, men det er ikke så lett å forstå alt selv om det står at sugetaket skal være sånn og sånn eller at stillingen skal være slik osv.. det blir kanskje lettere å forstå å se det når jeg først har fått melka og ungen er ute :)
 
Back
Topp