Fargen på klær - spiller det noen rolle?

Altså, nja. Jeg hadde ikke kledd opp sønnen min i bare rosa, lilla, rødt (typisk farger man forbinder m jente) fordi det for meg hadde blitt unaturlig :) Men han har både lilla, rosa og røde klær.

Jeg har jente i magen nå, og må jo innrømme det har blitt en del innkjøp av burgunder, gammel rosa, fine grønntoner, vanlig rosa og bruntoner :p Rett og slett fordi det er morro å få lov! :D Og litt forskjell skal det da være på gutt og jente :) Syns jeg;)
 
Jenta mi har endel blå pysjer med både biler og fly på :p jeg kjøpte de for jeg synes de var fine :p hun har like mye rosa som annet. Har ikke kjøpt særlig mye lyserosa selv, for vi fikk mye i gave. Elsker farger, så kler henne gjerne i blått, grønt og gult som rosa og hvitt ;)
 
Ja, d spiller en rolle. Kler henne i fine farger, og unngår babyblå så godt jeg kan.

De fine fargene kan være grønn, brun og gul de altså.
 
Jeg bruker blått på gutten min, og har nok brukt farger som kanskje går som "jentefarger" men unngår veldig mye rosa :p
 
Guttungen bruker rødt, men ikke rosa.

Jentungen elsker rosa/rødt/lilla, men blå er jo Elsa-fargen, sier hun, så det er også fint, nemlig.
 
Jenta vår på 3 år bruker alle farger i en jevn mix. Men jeg er ikke noe glad i svart/grått på barn så det bruker vi ikke. :)
 
Jeg kjøpte mye som jeg følte var unisex til vesla da jeg var gravid sist. Grått og primærfarger f.eks. Både fordi jeg selv ikke likte rosa, og for jeg tenkte på potensiell framtidig arving, og at babyen ikke nødvendigvis faktisk ble en jente.

Hvis hun ikke hadde på seg noe rosa, så antok folk son regel at det var en gutt. Fikk høre flere ganger at jeg hadde sånn en fin en gutt. Jeg smilte og takket, og føyde til at det var en jente jeg hadde. Og folk ble bestandig litt rare da, som om de trodde jeg ble fornærmet eller noe :p
 
Bruker alle farger, men prøver at det ikke blir for mye svart bare. :)
Og hvis jeg har gutt i magen må, så kunne jeg fint ha kjøpt en rosa skjorte etc til ham.
Liler best klare, skikkelige farger. Syns det selges så mye duse, "skitne" farger nå, så må lete litt.
 
Har kjøpt det aller meste som brukte klespakker, det som er nytt er stort sett gaver. Så andre har i stort grad bestemt fargene for meg. Men jeg må innrømme at jeg kjøper blått, grønt o.l. til gutten min.
Jeg har tatt vare på alle klærne til en eventuell nestemann, men hvis det blir en jente kommer jeg til å "måtte" bytte ut mye av det.
 
Syns alle kan bruke alle farger, men ville nok bare tenkt litt på tonene. En jente kan fint gå i helt blått. Det går jo an å allikevel gjøre det veldig "jentete". Kanskje ikke like lett å kle opp en gutt i rosa... Men tror det går fint med rødt :happy:
 
Har klær til jenta vår i alle mulige farger. Hun vokser så fort nå i starten, at jeg har kjøpt en del brukt og på salg, da tar man det man finner og er ikke særlig kresen på farger ;) Har rosa, lilla, blått, beige etc.
 
Ja jeg kler jenta mi i jenteklær og gutten vår skal bli kledd i gutteklær:) kommer aldri til å ta på han en rosa sparkebukse f.eks, men alt må ikke være blått og jenta vår har jo klær i blått hun også, men da med litt mer feminint preg på seg.
 
Må ærlig innrømme at ja, det betyr noe når de er små. Men det er heller at jeg ikke vil ha spørsmål om gutten er jente fordi han har på rosa, eller omvendt.

Likevel tror jeg majoriteten av "fargene" i garderoben til kommende barn - uansett kjønn - kommer til å være hvitt, beige, grått, brunt og andre nøytrale farger. Jeg går lite med farger selv og trives best sånn :) Kan jo hende jeg får en trang til å kjøpe masse rosa eller masse blått, men hadde jeg hatt baby i fanget nå hadde nok klærne hans/hennes vært ganske nøytrale.
 
Jeg er veldig glad i rosa, men kommer til å bruke en del andre farger og på jenta vår. Alt må ikke være sukkersøtt :p
 
Jeg har minst mulig rosa til jenta mi, men det dukker opp et og annet rosa her og der. Prøver å kjøpe mye grønt og gult, men det blir noe blått, lilla og burgunder også.

Jeg føler jeg har gjort noe "riktig" når fremmede blir usikker på om hun er gutt eller jente. Jeg er nemlig opptatt av at hun ikke skal bli behandlet etter kjønn.
Det er ikke forskjell på gutter og jenter før de kommer i puberteten.
 
Last edited:
Jeg føler det nesten har blitt trendy å kle babyen i nøytrale klær. Kan liksom ikke ha på jentebabyen rosa eller lilla fordi det liksom er feil. Jeg syns det i seg selv er feil da. Jeg syns det er fint med strikket tøy i både babyrosa og lilla jeg da, istedenfor kjedelige farger som hvitt og grått liksom.
Vi hadde kremgult og turkis på hentesettet, så trenger ikke være kjedelig selv om det ikke er babyrosa eller babyblått;)
 
Spiller stor rolle for meg! Hadde aldri kledd guttene mine i rosa! Hadde aldri gått i gutteklær sjøl heller :)
Haha, jeg stjeler samboerens klær stadig vekk! Og boyfriend-jeans er jo på moten;)
 
Back
Topp