Fargen på klær - spiller det noen rolle?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Hvilke farger kjøper du til babyen/barnet? Tenker du bevisst over det?

Er det noe som heter jentefarger og guttefarger?

Er du en av de som unngår å bruke rosa på jenter og blått på gutter?

Ville du brukt rosa klær på en gutt? Og blått på en jente?
 
Jeg har en meget rosa og lilla bunke liggende her ;) må innrømme at jeg kjøper "jenteklær", enten ved valg ab farger eller ved at det er kjoler osv.

Hadde også veldig guttete klær til gutten - noe som gjør at det er lite å arve ;)

Bruker heller blått på jente enn rosa på gutt ;)
 
Jeg har en gutt fra før og hsr nå fått ei jente. Hun kommer til å bruke mye av klærne til storebror! Mye grønt, mørkeblått, grått, brunt og hvitt. Ser ikke problemet med det ;) Men skal jeg kjøpe noe nytt så blir det typiske jentefarger, som rosa og lilla :)
 
Jeg er ikke spesielt glad i rosa/lilla/rødt, så hadde ikke kjøpt så mye av de fargene om jeg fikk en jente. Før vi visste kjønn kjøpte jeg kun blå, hvite, grønne og brune klær, og har egentlig fortsatt med det etter at vi fikk vite at det mest sannsynlig blir en gutt også :) Syns godt gutter kan gå i rosa for den saks skyld, er vel mer stilen som betyr noe - hadde ikke tatt på en gutt rosa blondebluse med rysjer, men rosa shorts/t-skjorte og sånt kunne han gjerne hatt. Jenter kan jo gå i alle farger, tenker ikke at blått er typisk guttefarge, men det er kanskje fordi jeg er veldig glad i blått selv :)
 
Frøkna gikk i mye blått, gult, grønt og beige når hu var lita, viste ikke kjønn før fødsel. Jeg liker ikke rosa så jeg hadde aldri kjøpt rosa til lillebror. Dessuten har begge mine rødt hår og da er det ikke alle farger som blir like bra på :p frøkna er stor men går gjerne i mye blått, selv så syntes jeg hun burde ha jordfarger.

Lillebror går mye i nøytrale farger, syntes det er så fint. Men har arvet mye blått, sort og veldig typisk gutt. Jeg liker det litt mer klassisk :p men han har fått lilla ull body og ser ikke noe galt i det :) en lys og fin farge som jeg ikke har noe problem med å ta på han :)
 
Jeg er mest glad i bruntoner og gråtoner. Men har noe i rosa og andre farger. Er veldig lite glad i klær som en kjempe-jentete, prinsesse-greier... :/
 
Kjøper mye blått eller nøytralt . Kjøper ikke rosa til guttene, men får jeg en jente så kan hun nok komme til å bruke litt mørkeblått hvertfall :)
 
Har mye blått, grønt og nøytrale farger til gutten. Hadde ikke kjøpt rosa til han. Men får jeg jente en gang kler jeg nok henne heller i blått enn gutten i rosa
 
Har to gutter og hatt arvet mye til dem, så ja de har varierer veldig. Selv kjøper jeg gjerne klær uten for mye dilldall i brunt og blått.
Når jeg kjøper gaver til andre barn går jeg for rimelig nøytralt egentlig. gjerne noe såkalt kjønnsnøytralt som man kan legge til et hårbånd eller lignende for å evt få mer jentete om det ønskes. Flere og flere av jentemødrene jeg kjenner sier de ikke vil ha råååsa og dill til jenter, så det er vel litt derfor det blir sånn.
 
Går mye i blått, grått, hvit og jordfarger til guttungen her. Han har også en rosa skjorte og noen t-skjorter, som vi brukte mye i sommer.
 
Har to gutter og hatt arvet mye til dem, så ja de har varierer veldig. Selv kjøper jeg gjerne klær uten for mye dilldall i brunt og blått.
Når jeg kjøper gaver til andre barn går jeg for rimelig nøytralt egentlig. gjerne noe såkalt kjønnsnøytralt som man kan legge til et hårbånd eller lignende for å evt få mer jentete om det ønskes. Flere og flere av jentemødrene jeg kjenner sier de ikke vil ha råååsa og dill til jenter, så det er vel litt derfor det blir sånn.
Jeg føler det nesten har blitt trendy å kle babyen i nøytrale klær. Kan liksom ikke ha på jentebabyen rosa eller lilla fordi det liksom er feil. Jeg syns det i seg selv er feil da. Jeg syns det er fint med strikket tøy i både babyrosa og lilla jeg da, istedenfor kjedelige farger som hvitt og grått liksom.
 
Jeg føler det nesten har blitt trendy å kle babyen i nøytrale klær. Kan liksom ikke ha på jentebabyen rosa eller lilla fordi det liksom er feil. Jeg syns det i seg selv er feil da. Jeg syns det er fint med strikket tøy i både babyrosa og lilla jeg da, istedenfor kjedelige farger som hvitt og grått liksom.
Jeg er helt enig med deg, kommer det en jente hit noen gang kan du banne på at mor skal strikke noe rååååsa ;-)
Men når folk åpent sier de ikke vil ha det blir det jo heller til at jeg kjøper noe nøytralt til dem...
 
Jeg er helt enig med deg, kommer det en jente hit noen gang kan du banne på at mor skal strikke noe rååååsa ;-)
Men når folk åpent sier de ikke vil ha det blir det jo heller til at jeg kjøper noe nøytralt til dem...
Jaja. Kjipt for dem :p he he!
 
Ja, ikke sant ;-)
Ikke alt i rosa jeg liker, for all del, men så liker jeg ikke alt i grått heller :p
Nei. En god blanding er fint :) her får vi mye fint av mamma stadig vekk. Legger meg ikke oppi hvilke farger hun strikker i. Hun mente at en bukse som var brun og hvit kanskje ikke passet til en jente. Tull sa jeg :p he he!
 
Jeg kjøper de fargene jeg synes er finest på de forskjellige plaggene, uavhengig av om det liksom er jentete eller guttete. Men det er kanskje lettere når man har jente?
 
Tenker at farge ikke har så mye å si, men de fleste plagg er jo enten veldig guttete eller veldig jentete.
Kunne tatt på gutten min en rosa skjorte for eksempel, men hadde jo ikke tatt på han noe med blonder eller sløyfer, uansett om fargen hadde vært rosa eller blå :)
 
Jeg elsker rosa og lilla og halve garderoben min er vel rosa, lilla, duse farger og svart.

Jeg kjøper mye rosa til henne med vilje fordi jeg synes det er så fint.
Men hun har blått, grønt, gult, beige også. Er mye fint i blått til jente.
 
Jeg er ikke noe glad i rosa selv, så det jeg har av rosa til frøkna har jeg fått:p
Hun har også masse blått:)

Kjøper de fargene jeg liker jeg, men hadde nok ikke kledd en gutt i kjøle;)
 
Her kjøpes både nøytrale klær og klær som er typisk guttete/jentete.

Har gutt - jente - gutt, så tenker litt praktisk ift. arv.
 
Back
Topp