Får vi det til? ❤️Gravid❤️

Så fantastisk! :Heartred :Heartred Skal du føde i Spania, om dere bor der fast? Vi bor deler av året i Frankrike, men fødte i Norge i 2022. Vet ikke hva jeg velger om vi får en til …
Oj så gøy at dere bor deler av året i Frankrike!! :joyful: :Heartpink har dere familie der eller noe lignende? Gøy at vi er flere som lever på den måten, vi bodde mellom Norge og Spania i flere år før vi flyttet ☺️❤️ fødte også i Norge i 2022. Hihi! Men i år blir det her i Spania ja, jeg er ganske spent på hvordan det blir :shy:
 
Oj så gøy at dere bor deler av året i Frankrike!! :joyful: :Heartpink har dere familie der eller noe lignende? Gøy at vi er flere som lever på den måten, vi bodde mellom Norge og Spania i flere år før vi flyttet ☺️❤️ fødte også i Norge i 2022. Hihi! Men i år blir det her i Spania ja, jeg er ganske spent på hvordan det blir :shy:
Ingen familie her, er mer jobb som gjør det, men hadde mesteparten av svangerskapsoppfølgingen i Frankrike, frem til uke 28/29, da dro vi til Norge og var der til frøkna var 3-4 mnd :) Det blir jo veldig spennende for deg, hvordan opplever du helsevesenet der? Er veldig fornøyd med erfaringen her, men noooe gammeldags på enkelte ting.
 
Ingen familie her, er mer jobb som gjør det, men hadde mesteparten av svangerskapsoppfølgingen i Frankrike, frem til uke 28/29, da dro vi til Norge og var der til frøkna var 3-4 mnd :) Det blir jo veldig spennende for deg, hvordan opplever du helsevesenet der? Er veldig fornøyd med erfaringen her, men noooe gammeldags på enkelte ting.
Ahaaa men så spennende da ☺️ snakker du/dere fransk og da? Så bra at du er fornøyd med oppfølgingen der! Kjenner meg igjen i det med noe gammeldags på enkelte ting ja.. blant annet at her gir de ikke metformin i svangerskapet, det gjør de i Norge. Her gir de ingefærtilskudd mot kvalme, det er jo ikke anbefalt hjemme. Følte vel at i Norge var alt utstyret mer moderne, og sikkerheten om at det ikke kom til å koste noe ekstra uansett hva som skjer. Her går jo mye privat, og føler meg veldig godt fulgt opp der, bedre enn i Norge da jeg jo får ultralyder hele tiden og direkte personlig kontakt med fødselslegen hele veien. Men, oppstår det komplikasjoner under fødsel så sender de meg i ambulanse til det offentlige sykehuset. Offentlig humper det og går det litt mer føler jeg. Generelt føler jeg de er litt mer slepphendt på rutiner, og det med å f.eks. rutinemessig sjekke etter uvi er det ingen som har snakket om engang enda. Tror de prøver å innføre det i teorien, mye er i bedring, men i praksis opplever jeg at det er en litt mer avslappet holdning til rutiner, renslighet og sikkerhet enn det vi har i Norge. (Og jeg som er utdannet innenfor feltet får jo helt grøsninger når jeg f.eks. ser viktige steg som blir hoppet over). Samtidig er alle veldig åpne, blide og omsorgsfulle så sånn sett føler man seg alltid tatt godt vare på. Hjemme har de blitt mye flinkere til å ta vare på det psykiske også- rundt svangerskap og fødsel (selvom vi har langt å gå der og), her er det ikke snakk om sånt engang enda... Desverre! Samtidig har de noen av verdens beste leger her nede som utfører operasjoner ol som vi i Norge ikke har kompetanse til. Så det er gode og dårlige ting, som med det meste ☺️
 
Det er ingenting som er så fint som det :woot::love017

Så bra at nr 2 var en mye bedre fødsel på tross av at det var au natural hihi. ☺️:Heartpink så deilig å kunne gå til den starter av seg selv, gikk du til termin da? Jeg ble satt i gang med første og endte med styrtfødsel så var ikke tid til verken epidural eller mye annet. Stormrier fra start til slutt, totalt 1 t og 40 min tok det fra 4 cm til hun var ute. Veldig vondt men helt håndterbart. Hadde håpet å slippe å bli satt igang denne gangen, men pga heparinen så vil de det. Forhåpentligvis får jeg en like god fødsel denne gangen, men helst uten stormrier da :smiley-ashamed004:hilarious:
Nummer to startet av seg selv natt til termin, rask fødsel hvor jeg følte jeg hadde full kontroll hele veien, så det var stor forskjell fra første.

Jeg håpet også å unngå igangsetting med nummer to, men vet jo at mange har hatt bedre opplevelser med det enn meg, kanskje spesielt med nummer to eller tre :love017
Men det viktigste er jo å få de ut trygt. Blir du igangsatt før termin nå pga heparin? :Heartred
 
Nummer to startet av seg selv natt til termin, rask fødsel hvor jeg følte jeg hadde full kontroll hele veien, så det var stor forskjell fra første.

Jeg håpet også å unngå igangsetting med nummer to, men vet jo at mange har hatt bedre opplevelser med det enn meg, kanskje spesielt med nummer to eller tre :love017
Men det viktigste er jo å få de ut trygt. Blir du igangsatt før termin nå pga heparin? :Heartred
Åh det hørtes ut som en fin fødsel! :love017 veldig glad på dine vegne at du fikk oppleve det ❤️ håper neste blir like god!

Det viktigste er jo å få de ut trygt ja ☺️, ❤️ ja det var det de sa, at de ville sette meg i gang før pga heparinen for å ha bedre kontroll på fødselen, også at jeg skulle slutte på heparinen 12 timer før (fordi jeg blødde så voldsomt i forrige fødsel).
 
9+2

1000044939.png

Litt sen oppdatering her da formen har vært særdeles dårlig i det siste, vært så kvalm og slapp og uggen at jeg har drevet shuttletrafikk mellom senga og sofaen. Hvilt hele dagen for å orke å være tilstede når snuppa kom hjem fra barnehagen. I tillegg hadde vi sykdom hele forrige uke hvor hun hadde høy feber og fæl hoste, og lå klistret inntil mamma hele natten med oppvåkninger hver time for å be om vann. Denne uken er det min tur til å bli syk med antakeligvis det samme som hun hadde. Så kanskje ikke bare graviditeten som har slått meg ut i det siste :hilarious:

Denne uken er babyen på størrelse med en kumquat visstnok, hva nå enn det er for noe? Eller en drue da, ifølge preglife. ☺️

Jeg kjenner jeg synes det er fint med symptomer selvom de er slitsomme, puppene blir bare ømmere og ømmere. Men måtte krype til korset og be om noe kvalmestillende for den er helt lammende nå, ingenting hjelper og får ikke gjort noe i løpet av dagen. Fikk en medisin som jeg tror er tilsvarende Xonvea hjemme (alt heter jo noe annet her). Så skal starte på det i dag og håper at det gir effekt!

Var og tok blodprøver i går, måtte ta denne uken for å sjekke at heparinen fungerer som den skal og at dosen er rett. Også tok jeg de standard for svangerskapet samtidig, for neste uke har vi ikke tid til enda en tur til sykehuset for nye prøver. Gyn sa jeg kunne ta de i uke 9-10 så det går sikkert fint ☺️

Psykisk så føler jeg meg fortsatt spent og utrygg på hvordan dette går, men prøver å være optimistisk og håpe og tenke at det går bra. Jeg er utrolig glad for å ha kommet forbi uke 8 og at jeg har sett at alt er bra, det var jo da utviklingen stoppet opp med MA'en. Ny UL neste mandag, når jeg er 10+0, det blir bra! ☺️❤️ Her overlever vi fra ultralyd til ultralyd :hilarious:

Ellers så får jeg besøk av en kjær venninne de neste dagene, gleder meg skikkelig og håper formen er såpass god med de nye medisinene at vi kan kose oss med litt sightseeing osv i byen her ☺️ blir uansett veldig koselig å se henne igjen :love017

Symptomer hittil:
- småsvimmel
- mye trøtt og slapp
- veldig ømme pupper
- ekstremt god luktesans
- ømt bekken
- forstoppet
- kattemagnet (det har tatt seg opp igjen, nå skal hun ligge oppå magen og male hver kveld)
- kvalm!!!!!
- frysen, spesielt på kveldstid
- hodepine
- stiv nakke
- emosjonell
- sover dårlig/lett, med mye oppvåkninger

Milepæler:

1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)

- hjertet begynner å slå 5+1

- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4

- Se hjertet slå

- Høre hjertet slå


- ultralyd i uke 7 (?)

- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1

- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)

- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2

- Tidlig ordinær ultralyd 12+1

- NIPT

- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)

- ordinær ultralyd 18+0 (ish)

- få vite om barnet er friskt

- få vite kjønn

- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)

- Halvveis! 20+0

- 23+0 skulle babyen mot formodning komme tidlig vil de nå prøve å redde den

- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)


- 27+4 babyen kan åpne øyn
ene

- 3/4 unnagjort! 30+0

- 34+4 høygravid!

- Fødsel ❤️
 
Kjedelig at formen er blitt så dårlig, selvin det også er veldig godt tegn :shy:❤️
Håper det hjelper med kvalmestillende!!
 
Hurra for uke 9 :hello2 her går det unna :woot: godt å være forbi uke 8, dette skal gå veien :love017

Håper du føler deg bedre i dag, at kvalmestillende hjelper ❤️

Så gøy med venninne besøk! Håper formen er bra så dere får gjort litt ting sammen:love017
 
Kjedelig at formen er blitt så dårlig, selvin det også er veldig godt tegn :shy:❤️
Håper det hjelper med kvalmestillende!!
Det er et veldig godt tegn!! :love017 tusen takk❤️, tok nå i dag morges og virker som den demper det litt men borte er den ikke foreløpig :p
 
Hurra for uke 9 :hello2 her går det unna :woot: godt å være forbi uke 8, dette skal gå veien :love017

Håper du føler deg bedre i dag, at kvalmestillende hjelper ❤️

Så gøy med venninne besøk! Håper formen er bra så dere får gjort litt ting sammen:love017
Tusen takk fine du ❤️☺️

Det ser ut som de hjelper litt, så jeg er positiv ☺️ prøve å spise litt mer nå så kanskje kvalmen blir helt borte. ❤️

Ja det blir veldig stas!! Takk, håper det :happy:Sist jeg så henne var når hun gikk gravid, så nå er rollene omvendt hihi :love017
 
Tusen takk fine du ❤️☺️

Det ser ut som de hjelper litt, så jeg er positiv ☺️ prøve å spise litt mer nå så kanskje kvalmen blir helt borte. ❤️

Ja det blir veldig stas!! Takk, håper det :happy:Sist jeg så henne var når hun gikk gravid, så nå er rollene omvendt hihi :love017
Så bra den hjelper :D gjør nok enda bedre om du klarer å spise ofte❤️

Åh så gøy! Og hun vet du er gravid nå? :love017
 
Så bra den hjelper :D gjør nok enda bedre om du klarer å spise ofte❤️

Åh så gøy! Og hun vet du er gravid nå? :love017
Håper det ❤️☺️

Ja hun vet :love017 hun har sagt at vi tilpasser planene etter formen min, men håper den er bra når hun først har reist så langt
 
10+0 :woot: :love017
1000045177.png

Babyen er like stor som en lime, eller et jordbær ifølge preglife. Må være et veldig stort jordbær da kanskje? Men gøy at lille fresita nå faktisk er på størrelse med et jordbær. Tenk det, SÅ stor allerede. I dag kl.15 skal jeg på ny UL og jeg gleder meg sånn til å se, og gruer meg litt, for tankene om "hva hvis det har gått galt" siden sist er ikke langt unna.

Er utrolig sliten om dagen, kanskje ikke så rart når formen ifra før er ganske laber, og i tillegg har vi hatt besøk (kost oss gløgg!), hatt bursdagsfeiring osv osv. Føler meg litt pest og overveldet akkurat nå. Og litt lettere irritert på mannen i dag, egentlig helt uten grunn :hilarious: kanskje det er fordi jeg er nervøs for resultatet i dag.

Kvalmestillende synes jeg funker litt sånn 50/50, noen dager synes jeg det hjelper mye og andre dager ikke. Og når de hjelper er det supergodt å få en pause fra kvalmen, men da blir jeg samtidig sånn "åh nå føler jeg meg ikke gravid, er jeg gravid?". :hilarious: Merkelig hvordan psyken fungerer noen ganger!

Oppdaterer her senere etter UL i dag ☺️❤️

Symptomer hittil:
- småsvimmel
- mye trøtt og slapp
- ømme pupper som kommer og går
- ekstremt god luktesans
- ømt bekken
- kvalm på og av
- frysen, spesielt på kveldstid, men ikke alle dager merkelig nok
- hodepine
- stiv nakke
- emosjonell
- sover litt bedre etter jeg begynte å ta aspirinen på kvelden istedenfor på morgenen

Milepæler:

1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)


- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)

- hjertet begynner å slå 5+1

- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4

- Se hjertet slå

- Høre hjertet slå

- ultralyd i uke 7 (?)

- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1

- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)


- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2

- Tidlig ordinær ultralyd 12+1

- NIPT

- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
 
Masse lykke til idag!!❤️ gleder meg til update av et sprellende lite jordbær :love017
 
Åhhh, se på den lille der da ❤️❤️❤️
 
Nommin, for en søtnos :love017 Blir så rørt over oppdateringene. Vet hvor stort ønsket her var, og endelig er det en lillesøsken i magen:love7. Tenk at det er ikke alt for lenge til andre trimester!
 
Back
Topp