er det farlig å bruke folsyre «for lenge»?

Nordlys

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Man kan aldri planlegge når man faktisk blir gravid, så jeg startet med folsyre dagen jeg sluttet med prevensjon. Dette er en stund siden og jeg kom deretter til å tenke på «finnes det noen grense for hvor lenge man kan benytte seg av folsyre? Er det «farlig» å bruke det for lenge?»

Takk på forhånd :)
 
Ikke farlig. Er et vannløselig vitamin, og det kroppen ikke nyttegjør seg av, forsvinner ut med urinen.
 
Hei!
Du har gjort akkurat det som anbefales. Vi anbefaler at du starter med tilskudd av folsyre med en gang du slutter med prevensjon (i de tilfellene det er mulig da, som når man planlegger en graviditet). Så fortsetter du med folsyre helt til du er blitt gravid og er 12 uker på vei, dette er på grunn av at folsyre forebygger ryggmargsbrokk hos fosteret, og du trenger ekstra folsyre helt fra du blir gravid (akkurat som du skriver).
Det gjør ingenting om du bruker det over tid, som Siadle skriver over her, er folsyre et vannløselig vitamin, det vil si at det som blir til overs etter at kroppen har tatt sitt blir skilt ut sammen med urinen.
Hvis du ønsker å lese mer om folsyre kan du gjøre det her: https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/komplett-apotek/folsyre-sa-viktig/
Lykke til med prøvingen!

Hilsen Inger Marie
 
Back
Topp