Er barna dine høflige?

Ja, han er veldig høflig og takker for alt, hilser og er imøtekommende. Av og til nesten for mye av det gode når det gjelder det å vise takknemlighet ;). Han er faktisk usedvanlig blid, møter folk med et stort, godt smil og noen velvalgte ord. Dette får jeg høre fra både lærere, naboer, andre foreldre og trenere. Han var mye mer sjenert som lite barn, type 2-3 år (han snakket ikke noe særlig før han var nærmere tre år, var en ordsamler slik at ALT kom perfekt ut plutselig, slik var også min bror og jeg). Han var likevel blid og smilende, hilste på sin måte før språket var skikkelig på plass.
 
Ja gudene forby at det blir stilt forventninger til ungene :eek: Kan like så godt bare legge ned alt som heter veiledning og oppdragelse...

Nei det trenger ikke handle om press når man lærer ungene å være høffelig. Man går foran med et godt eksempel og så oppfordrer man og forklarer hvorfor. Hvis man ikke gjør dette så er det ikke sikkert "det kommer av seg selv" nei. Man får aldri tvunget et barn til å si hei og det skal man ikke heller. Men jeg kjenner jeg blir irritert når foreldre unnskylder barnas frekke oppførsel (stygge blikk og frekke utsagn) med feks "han er litt trøtt". Å være høffelig er å ikke bare gjøre hva som passer en selv uten tanke for andre, og det ble barna lære. Ang sjenanse er det viktig å lære barna å pushe sine egne grenser, mest av alt for sin egen del fordi det kan være ubehagelig å være så sjenert. Da er det dumt å bare bygge opp under det, istedenfor å hjelpe barnet å komme ut av det.

Snakk for deg selv, hva vet du hva jeg gjør med mine barn. Og ja du sikter nå til mitt innlegg om at noen barn er sjenerte og jeg presser ikke barnet mitt.
Når voksene blir irriterte av at ett barn ikke sier hei så synes jeg det er galt med den voksene og ikke barnet.
Og jeg mener det er å presse barn når barn MÅ si hei til en vilt fremmed.
Jeg er et høflig menneske hilser på vilt fremmede og elsker å snakke med nye mennesker. Barnet mitt skal slippe å føle ubehag med å møte nye, vi tar det i barnetstempo. Jo det kommer av seg selv når barnet er klart!
Synd at voksene mennesker ikke respektere små barn som synes fremmede er skummelt å ser på det som uhøflighet. Kanskje derfor så mange unge i dager sliter psykisk for foreldrene og samfunnet respekterer ikke grensene til barna.

Og ingen her som mener det er greit å være frekke, ikke takke for maten osv. Det gjør mine, men så spiser vi ikke hos fremmede mennesker heller.
 
Last edited:
Snakk for deg selv, hva vet du hva jeg gjør med mine barn. Og ja du sikter nå til mitt innlegg om at noen barn er sjenerte og jeg presser ikke barnet mitt.
Når voksene blir irriterte av at ett barn ikke sier hei så synes jeg det er galt med den voksene og ikke barnet.
Og jeg mener det er å presse barn når barn MÅ si hei til en vilt fremmed.
Jeg er et høflig menneske hilser på vilt fremmede og elsker å snakke med nye mennesker. Barnet mitt skal slippe å føle ubehag med å møte nye, vi tar det i barnetstempo. Jo det kommer av seg selv når barnet er klart!
Synd at voksene mennesker ikke respektere små barn som synes fremmede er skummelt å ser på det som uhøflighet. Kanskje derfor så mange unge i dager sliter psykisk for foreldrene og samfunnet respekterer ikke grensene til barna.

Og ingen her som mener det er greit å være frekke, ikke takke for maten osv. Det gjør mine, men så spiser vi ikke hos fremmede mennesker heller.
Det er ikke snakk om å hilse på vilt fremmede, men folk som barnet kjenner. Hvis du tror at barnet ditt på magisk vis blir høflig når det blir stor, bare fordi du ikke vil "presse" det til å få god folkeskikk, så er du rimelig naiv.
 
Det er ikke snakk om å hilse på vilt fremmede, men folk som barnet kjenner. Hvis du tror at barnet ditt på magisk vis blir høflig når det blir stor, bare fordi du ikke vil "presse" det til å få god folkeskikk, så er du rimelig naiv.

Synes det er flott å være naiv, når det jeg gjør med mine barn faktisk fungerer og ikke minst jeg har trygge barn :) Det er mye viktigere for meg en at jeg presser barna mine til å hilse på mennesker de synes er skumle.
Barna mine har folkeskikk ;)
 
Takker dem for maten? Hilser de pent på andre voksne?
Er de generelt høflige?
hos oss har det vært vanskelig på mange måter fordi de trekker seg veldig inn i seg selv i mange av de "normale" situasjonene man "forventer" at barn skal være høflig. MEN de sier likevel takk når de får noe, de takker for maten og viser takknemlighet selv de gangene de synes det er vanskelig å si noe :) de spør ALLTID før de tar noe, feks står det noe på bordet fra lørdagskvelden vekker de oss for å spørre om å få før de tar. De spør til og med om å få låne doen når vi er hos andre, til og med familie :eek:

Men å hilse på andre og å si hade er kjempe vanskelig for dem. Har det alltid vært. Men vil ikke kalle mine unger frekke eller uhøflig av den grunn :) De tingene som er vanskelig kommer nok til slutt, vi må bare fortsette å øve ;)
 
4 åringen begynner å bli ganske så høflig :) 7 åringen er det litt værre med
 
Min er 6 og er ganske høflig, men ikke alltid han tenker seg om. Da handler det ofte om å kontrollere impulsene sine, som ikke er like enkelt alltid.
 
Snakk for deg selv, hva vet du hva jeg gjør med mine barn. Og ja du sikter nå til mitt innlegg om at noen barn er sjenerte og jeg presser ikke barnet mitt.
Når voksene blir irriterte av at ett barn ikke sier hei så synes jeg det er galt med den voksene og ikke barnet.
Og jeg mener det er å presse barn når barn MÅ si hei til en vilt fremmed.
Jeg er et høflig menneske hilser på vilt fremmede og elsker å snakke med nye mennesker. Barnet mitt skal slippe å føle ubehag med å møte nye, vi tar det i barnetstempo. Jo det kommer av seg selv når barnet er klart!
Synd at voksene mennesker ikke respektere små barn som synes fremmede er skummelt å ser på det som uhøflighet. Kanskje derfor så mange unge i dager sliter psykisk for foreldrene og samfunnet respekterer ikke grensene til barna.

Og ingen her som mener det er greit å være frekke, ikke takke for maten osv. Det gjør mine, men så spiser vi ikke hos fremmede mennesker heller.
Det som var ment til deg at det trenger ikke inngå press. Det kommer ofte opp hver gang det er snakk om å lære barna noe, da tror noen av en eller annen grunn automatisk at det ikke går an uten å presse barna. Jo det går fint! :)

Og det er foreldrene jeg blir irritert på når de unnskylder barnets dårlige oppførsel (da er det ikke snakk om sjenanse). Og ved sjenanse så håper jeg foreldrene hjelper barna ut av den.
 
Det er ikke snakk om å hilse på vilt fremmede, men folk som barnet kjenner. Hvis du tror at barnet ditt på magisk vis blir høflig når det blir stor, bare fordi du ikke vil "presse" det til å få god folkeskikk, så er du rimelig naiv.
Tja jeg har ei venninne som ikke snakket og dermed heller ikke hilste, takket eller noe før hun ble ganske så stor men hun ble likevel høflig
 
Tja jeg har ei venninne som ikke snakket og dermed heller ikke hilste, takket eller noe før hun ble ganske så stor men hun ble likevel høflig
Men hvordan var morens holdning til dette da?

Jeg tenker, som skrevet lengre opp, at det ikke handler om ord. Kroppspråk sier mye om hvordan man møter og forholder seg til en person. Å få et "påtvunget" hei gjør ikke et barn høffelig.
 
Det som var ment til deg at det trenger ikke inngå press. Det kommer ofte opp hver gang det er snakk om å lære barna noe, da tror noen av en eller annen grunn automatisk at det ikke går an uten å presse barna. Jo det går fint! :)

Og det er foreldrene jeg blir irritert på når de unnskylder barnets dårlige oppførsel (da er det ikke snakk om sjenanse). Og ved sjenanse så håper jeg foreldrene hjelper barna ut av den.

Så flott at dette fungerer på dine barn, men du bør jo også vite at barn er ikke støpt i samme form. Din fasit fungerer ikke for alle barn.
Det vi gjør fungerer utmerket godt på mine barn, om det betyr at du blir irritert på mine barn eller meg av den grunn må være opp til deg.
Jeg vet hva det gjør med ett barn som føler seg pliktet til å gjøre noe som byr de i mot, jeg vet også at sjenerte barn blir høflige voksene.
Og jo det innebærer press om vi voksene forlanger at barn hilser, hvorfor skal de hilse om det er skremmende spør jeg;)
 
Barna mine er høflige og har en god dose folkeskikk innabords. Men de er også veldig distré, og glemmer lett. De er ikke uoppdragne av den grunn, for når de har tenkt seg om kommer det av seg selv. Nest eldste er veldig sjenert, så om det er noen vi ikke møter ofte er det vanskelig for henne å snakke. Det løsner som regel etter en liten stund:)
 
Så flott at dette fungerer på dine barn, men du bør jo også vite at barn er ikke støpt i samme form. Din fasit fungerer ikke for alle barn.
Det vi gjør fungerer utmerket godt på mine barn, om det betyr at du blir irritert på mine barn eller meg av den grunn må være opp til deg.
Jeg vet hva det gjør med ett barn som føler seg pliktet til å gjøre noe som byr de i mot, jeg vet også at sjenerte barn blir høflige voksene.
Og jo det innebærer press om vi voksene forlanger at barn hilser, hvorfor skal de hilse om det er skremmende spør jeg;)
Ta å les innlegget mitt en gang til du, før du putter ord i munnen på meg (igjen).
Jeg har aldri sagt noe om hva som fungerer for mine barn. Jeg har aldri sagt jeg blir irritert på deg. Det du skriver at du gjør høres ut som det jeg anbefaler, så skjønner ikke helt hva du krangler om? Jeg har også skrevet at man ikke skal presse barna til å hilse. Det er heller ingen som har skrevet at de forlanger at barna sier hei.
 
Ta å les innlegget mitt en gang til du, før du putter ord i munnen på meg (igjen).
Jeg har aldri sagt noe om hva som fungerer for mine barn. Jeg har aldri sagt jeg blir irritert på deg. Det du skriver at du gjør høres ut som det jeg anbefaler, så skjønner ikke helt hva du krangler om? Jeg har også skrevet at man ikke skal presse barna til å hilse. Det er heller ingen som har skrevet at de forlanger at barna sier hei.

For det første jeg krangler ikke, men blir litt oppgitt over voksene mennesker som blir irritert på små barn ;)
Mitt innlegg var basert på en som ble irritert på små barn som ikke hilste på voksene. Jeg klarer ikke forstå hvordan man kan bli irritert på små barn fordi de ikke hilser på deg.
Det kan være mange grunner til, derfor kom press frem ;)
Og jo denne personen forlangte at barna sa hei og sa de ikke hei ble de uhøflige mennesker ;) Så kanskje du skal lese mine innlegg om igjen når du skriver innlegg som handler om mitt svar til en annen. Du er ganske bastant ofte på dine innlegg om barneoppdragelse, men jeg mener at barn er forskjellige og en ting som fungerer på den ene, fungerer kanskje ikke på den andre. Så en fasit fungerer ikke..
 
Men hvordan var morens holdning til dette da?

Jeg tenker, som skrevet lengre opp, at det ikke handler om ord. Kroppspråk sier mye om hvordan man møter og forholder seg til en person. Å få et "påtvunget" hei gjør ikke et barn høffelig.
Det vet jeg ikke for jeg kjente henne ikke da hun var lita. Men hun hadde selektiv mutisme og snakket ikke før hun var 7 år var det vel
 
For det første jeg krangler ikke, men blir litt oppgitt over voksene mennesker som blir irritert på små barn ;)
Mitt innlegg var basert på en som ble irritert på små barn som ikke hilste på voksene. Jeg klarer ikke forstå hvordan man kan bli irritert på små barn fordi de ikke hilser på deg.
Det kan være mange grunner til, derfor kom press frem ;)
Og jo denne personen forlangte at barna sa hei og sa de ikke hei ble de uhøflige mennesker ;) Så kanskje du skal lese mine innlegg om igjen når du skriver innlegg som handler om mitt svar til en annen. Du er ganske bastant ofte på dine innlegg om barneoppdragelse, men jeg mener at barn er forskjellige og en ting som fungerer på den ene, fungerer kanskje ikke på den andre. Så en fasit fungerer ikke..
Nei. Hun skriver heller ikke at hun blir irritert på barna;) Og nei hun skriver heller ikke at hun forlanger at barna sier hei;) Så lese en gang til du!

I et samfunn er det forventninger. Man veileder barna og hjelper de til å leve sammen med andre. Uten forventninger har ikke barna noe å forholde seg til. Ut i fra det du skriver så ville vi gjort det på samme måte. Så da skjønner jeg ikke hvorfor du skriver at jeg mener man skal gjøre det motsatte av hva jeg skriver.

Om barneoppdragelsen fungerer eller ikke bryr meg egentlig ikke, det er ikke bare resultatet som betyr noe:)
 
Back
Topp