Endelig i mål! ❤

Det er så fint å høre at du koser deg!! <3

Gi derimot kroppen din tid til å finne tilbake, du har akkurat født ;) Trill gjerne turer og vær aktiv, men ta noen hvilepauser når gullgutten gjør det også :)

Ja, jeg må nok bare innfinne meg med at selv om magen er borte, så er ikke kroppen helt som den var. [emoji14] Tar det stort sett veldig med ro med litt trilling innimellom :)
 
Jeg har ikke vært så aktiv på forumet i det siste, men nå måtte jeg inn å se om du hadde fått ventespiren din❤️ Gratulerer så mye som mamma til nydelige Eivind❤️❤️❤️ Såå fantastisk herlig! Nyyt tiden fremover med lille familien din Enkefalos!
 
Jeg har ikke vært så aktiv på forumet i det siste, men nå måtte jeg inn å se om du hadde fått ventespiren din[emoji173]️ Gratulerer så mye som mamma til nydelige Eivind[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️ Såå fantastisk herlig! Nyyt tiden fremover med lille familien din Enkefalos!
Tusen hjertelig takk for det, frk_perle [emoji173] Jeg koser meg masse med ventespiren min, og gleder meg skikkelig over at du skal få oppleve det samme nå :D
 
4 UKER OG 1 DAG GAMMEL

Hjelpes, som tiden flyr! Det føles som det var i går vi dro slitne og spente hjem fra sykehuset med den lille bylten, og nå er vi plutselig godt i gang med den nye hverdagen og bli kjent med sønnen vår. Jeg føler vi begynner å få litt kontroll på ting nå. De første par ukene var egentlig ganske forferdelige. Det er en enorm omstilling å plutselig skulle være spedbarnsforelder, og det tok også et par uker før jeg kjente noen morsfølelse. I starten syntes jeg rett og slett alt var slitsomt og at han var ganske slitsom han også.. [emoji14] Nå koser jeg meg heldigvis mye mer, og vi har funnet løsninger for hvordan jeg skal få hentet inn litt søvn og ikke være på felgen hele tiden. Bare å finne en god morgenrutine på ting, har tatt tid, men skal si dagen blir mye bedre når morgenen starter bra [emoji14]

Vi var på 4-ukerskontroll i går, og lillemann veier nå 4,1 kg (3,4 da han ble født), og har vokst helt jevnt og fint. Helsesøster ble også imponert over at han rullet rundt fra ryggen til siden (og nesten helt rundt), og det gjør selvfølgelig en nybakt mor stolt ;) [emoji173] Nå som det er så fint vær, er det jo også utrolig enkelt å være hjemme i permisjon. Vi koser oss masse med trilling i nydelig vårvær og avslapping i skyggen :) E sover veldig godt i vogna, og det gjør jo ting enkelt. Da får jeg uten problem kommet meg ut litt jeg også. På 1. mai var han ute med oss absolutt hele dagen (bortsett fra noen turer inne for å amme og skifte bleie selvfølgelig), og i dag har vi gått en god times tur langs elva etter å ha sovet ute en times tid før det. Jeg kjøpte meg badevekt her om dagen og syntes vekta var nedslående, så derfor er prosjekt bli i bedre form i gang for fullt. Stresser ikke veldig med det altså, men prøver bare å gå tur hver dag og bli litt mer fornuftig i matveien igjen. Bekkenet setter jo sine begrensninger, så noe løping tør jeg ikke enda. Men SÅ godt det er å være i aktivitet igjen etter et halvår nesten lenket til sofaen, og bekkenet er absolutt blitt bedre altså :D
 
Nå må jeg spamme litt i Enkefalos sin bok her, men så utrolig kjekt å lese[emoji16] krysser virkelig fingrene for dere[emoji173] du må gi ett vink i dagboken din (eller en av våre[emoji13]) hvis dere setter i gang prosessen igjen[emoji173]

Åååh, jeg har hatt så store problemer med appen og endte til slutt med å be om nytt passord, og glemte gamle e-posten var slettet pga hacking.. Så jeg måtte lage ny konto Men Carros er blitt til Carrosen, en noe ufrivillig ny start! Nå må jeg bare få appen til å bli min venn igjen..

Men helt supert å se at det går så bra med dere alle, håper du koser deg masse med lille E❤
 
Åååh, jeg har hatt så store problemer med appen og endte til slutt med å be om nytt passord, og glemte gamle e-posten var slettet pga hacking.. Så jeg måtte lage ny konto Men Carros er blitt til Carrosen, en noe ufrivillig ny start! Nå må jeg bare få appen til å bli min venn igjen..

Men helt supert å se at det går så bra med dere alle, håper du koser deg masse med lille E[emoji173]

Gaah, appen er helt på jordet for tida altså [emoji19] Men så bra du fikk ordnet deg ny bruker i det minste! Hyggelig at du titter innom [emoji173]
 
6 UKER OG 1 DAG

Det går i grunn ganske bra med oss, men sliter dessverre en god del med ammingen. Jeg vet ikke lenger hva som er hva og hva som kom først.. Men det begynte egentlig med at jeg hadde veldig brystspreng hele tiden, og E ble veldig frustrert av altfor mye melk for fort når han diet, så jeg antok at jeg hadde overproduksjon. Begynte med intervallamming og følte det fungerte i noen dager - brystene var ikke lenger så sprengte, og han diet bedre. Men så begynte han å bli urolig igjen. Det virker som han han får vondt i magen under ammingen, han hyler plutselig til og blir helt fra seg, sluker mye luft (hører ofte at magen lager lyd for hver slurk), og styrer derfor veldig mye med puppen - kobler seg av og på, av og på, gråter, kaver osv. Og jeg er nå ganske sikker på at det ikke er kraftig utdrivingsfase som gjør det. Forsøkte Minifom flere dager i sist uke uten resultat.

En dag slet jeg med en tett melkegang, så da måtte jeg amme og pumpe litt oftere (den slapp taket ganske kjapt). Han hadde også en dag hvor han diet minimalt, slik at jeg ikke fikk tømt brystene skikkelig. I tillegg pumpet jeg meg litt et par dager for å ha noe å gi i en konfirmasjon vi skulle i. Han tar nemlig flaske helt uten problem, og jeg orket ikke å styre med ammingen i en sånn setting med penklær, mye folk osv. Jeg kan fort bruke en time med masse av- og på, gråt, trøst, raping, morsmelksøl og pupp på utstilling [emoji14] Det gikk i alle fall kjempefint med flaske i konfirmasjonen, men dagen etter våknet jeg med skikkelig brystspreng. Antar det var alle tingene nevnt over som gjorde at produksjonen gikk opp igjen, så jeg gikk i gang igjen med intervallamming. Men denne gangen følte jeg ikke det fungerte noe særlig. Hadde fortsatt en del brystspreng, og det er uansett vanskelig å få gjort det skikkelig når man har en baby som dier så ujevnt og ofte ganske lite.

Og så da, i går våknet jeg med en tett melkegang igjen i den ene puppen. Prøvde å få løst den opp hele dagen uten hell, og på kvelden fikk jeg jamen meg en enda større ny en i den andre puppen. Så da måtte jeg jo i gang med hyppig amming og pumping igjen da, så nå regner jeg med at produksjonen øker atter en gang :( Fikk heldigvis løst opp i kulene til slutt, men den første hang i i over et døgn, og det har de ikke gjort før. Jeg føler dette blir en ond sirkel som jeg ikke kommer meg ut av fordi det ene problemet skal kureres med noe som gir et nytt problem..

Jeg mistenker at han kan ha kort tungebånd, og det mistenkte de på sykehuset etter fødsel også. Men siden han diet som normalt innen vi dro, ble det ikke snakket noe mer om. Problemene kan altså skyldes at han rett og slett ikke klarer å tømme brystene mine skikkelig pga tungebåndet. I dag var vi på 6-ukerskontroll, og da sjekket legen tunga. Hun syntes ikke det så stramt ut, men at det kanskje var litt for kort. Så vi skal på sykehuset på tirsdag for å få det sjekket. Jeg vet at det offentlige visstnok ikke er så gode på dette, men vi må bare begynne et sted. Jeg tenker uansett at jeg får pumpe og gi på flaske de dagene han er helt håpløs slik at jeg forhåpentligvis slipper mer av disse tette melkegangene, i alle fall frem til vi vet ståa med tunga hans. I tillegg skal jeg begynne på Lecitin som skal forhindre tette melkeganger. Det er fryktelig frustrerende når ammingen ikke går som det skal, og det er jamen meg hardt arbeid! Men jeg vil veldig gjerne opprettholde fullammingen, så jeg håper vi finner en god løsning uansett utfall.

Hoh, det ble langt om amming [emoji14] Men utenom det, så koser vi oss masse [emoji173] Han sliter heldigvis ikke noe særlig med magevondt utenom amming, så det er veldig lite langvarig gråt, og stort sett er han en rolig og fornøyd baby [emoji173] Han har begynt å bli mye mer våken, han holder blikket, smiler og ler og er veldig med. Det er så utrolig gøy å se utviklingen :D Føler vi har hodet litt mer over vann også, og rutinene (så godt det lar seg gjøre med et spedbarn) er kommet ordentlig på plass :) Gleder meg til å tilbringe det neste året med denne skjønne tassen altså [emoji173]
 
Åååh, jeg har hatt så store problemer med appen og endte til slutt med å be om nytt passord, og glemte gamle e-posten var slettet pga hacking.. Så jeg måtte lage ny konto Men Carros er blitt til Carrosen, en noe ufrivillig ny start! Nå må jeg bare få appen til å bli min venn igjen..

Men helt supert å se at det går så bra med dere alle, håper du koser deg masse med lille E[emoji173]
Om du sender info til admin så kan du nok få både passord og ny epost på den gamle kontoen din, så du slipper å bytte pga en hacket e-post. App'en er dessverre helt umulig for de fleste av oss uansett nå. [emoji13]
 
Håper dere finner en løsning med ammingen. Det er tidvis en del styr, men det er veldig mye fint med amming og. [emoji173] (Bare ikke for enhver pris.)
 
Huffda Enkefalos, hørtes tungt ut med den ammingen. Håper dere finner ut av det med hjelp på sykehuset! [emoji173] masse lykke til!

Tenk at du har en liten i armene dine nå, husker jo så godt når vi var barnløse og lei av skuffelser inne på assistert forumet. Det kan snu så fort! Er så utrolig hyggelig at du har klart det[emoji173]
 
Så dumt at ammingen er vanskelig, får jo håpe de finner noe på sykehuset. Kos deg masse med mammapermen uansett, han er jo bare nydelig! [emoji7]
 
Vet hvor tungt og styrete det er når ammingen ikke går på skinner. Pga mye melk og kraftig utdrivning ammet jeg også kun èn pupp hver gang.

I Norge har nesten ingen helsepersonell hørt om kort leppebånd ifm amming (kun kort tungebånd), og vi slet mye med ammingen pga leppebåndet. Det kan du Google, og bare sjekke raskt om det kan være noe i det. Håper det går seg til for dere. Jeg orket ikke mer da hun var 6.mndr, men da nektet hun flaske - så ammingen fortsatte, og vi sluttet da hun ble 2 år. Så det kan gå seg til, til tross for store utfordringer i starten. Lykke til [emoji173]️[emoji173]️
 
En liten oppmuntring. Jeg snakka med jordmor som har videreutdannelse i ammeveiledning, og sa at jeg er nervøs for dette med amming. Hun sa at det er vanlig at det tar minst 6-8 uker å få skikkelig tak på ammingen når man er førstegangsfødende. Jeg pusta litt lettere!
 
Med minstemor ga jeg opp å få nedregulert melka, jeg pumpa overskuddet til neo i stedet.

Overproduksjon har jeg hatt med alle tre. (men der jeg bodde før fikk jeg ikke gitt til neo)
 
Morsmelkbankene har mangel nå, så det er et godt alternativ til nedregulering ja. [emoji173]

(OUS la ut denne på FB i forrige uke: "Fryseren vår trenger påfyll av morsmelk gjennom sommeren. Det sier også A-hus, sykehuset i Ålesund og Sykehuset i vestfold, at de gjør. Sikkert flere. Ta kontakt med nærmeste melkebank for mer informasjon om hvordan bli giver. #melkebankdagen")
 
Melkebanken har stort sett alltid manko, synes jeg.

Det passer ikke for alle å gi, men flere kunne nok om de visste mer om det. Vi var fire da jeg ga. På hele sykehuset i Ålesund.
Helsesøster visste ingenting om denne ordningen. Faktisk ikke i det hele tatt!!
 
Jeg har aldri hørt om melkebanken... [emoji53]
 
6 UKER OG 1 DAG

Det går i grunn ganske bra med oss, men sliter dessverre en god del med ammingen. Jeg vet ikke lenger hva som er hva og hva som kom først.. Men det begynte egentlig med at jeg hadde veldig brystspreng hele tiden, og E ble veldig frustrert av altfor mye melk for fort når han diet, så jeg antok at jeg hadde overproduksjon. Begynte med intervallamming og følte det fungerte i noen dager - brystene var ikke lenger så sprengte, og han diet bedre. Men så begynte han å bli urolig igjen. Det virker som han han får vondt i magen under ammingen, han hyler plutselig til og blir helt fra seg, sluker mye luft (hører ofte at magen lager lyd for hver slurk), og styrer derfor veldig mye med puppen - kobler seg av og på, av og på, gråter, kaver osv. Og jeg er nå ganske sikker på at det ikke er kraftig utdrivingsfase som gjør det. Forsøkte Minifom flere dager i sist uke uten resultat.

En dag slet jeg med en tett melkegang, så da måtte jeg amme og pumpe litt oftere (den slapp taket ganske kjapt). Han hadde også en dag hvor han diet minimalt, slik at jeg ikke fikk tømt brystene skikkelig. I tillegg pumpet jeg meg litt et par dager for å ha noe å gi i en konfirmasjon vi skulle i. Han tar nemlig flaske helt uten problem, og jeg orket ikke å styre med ammingen i en sånn setting med penklær, mye folk osv. Jeg kan fort bruke en time med masse av- og på, gråt, trøst, raping, morsmelksøl og pupp på utstilling [emoji14] Det gikk i alle fall kjempefint med flaske i konfirmasjonen, men dagen etter våknet jeg med skikkelig brystspreng. Antar det var alle tingene nevnt over som gjorde at produksjonen gikk opp igjen, så jeg gikk i gang igjen med intervallamming. Men denne gangen følte jeg ikke det fungerte noe særlig. Hadde fortsatt en del brystspreng, og det er uansett vanskelig å få gjort det skikkelig når man har en baby som dier så ujevnt og ofte ganske lite.

Og så da, i går våknet jeg med en tett melkegang igjen i den ene puppen. Prøvde å få løst den opp hele dagen uten hell, og på kvelden fikk jeg jamen meg en enda større ny en i den andre puppen. Så da måtte jeg jo i gang med hyppig amming og pumping igjen da, så nå regner jeg med at produksjonen øker atter en gang :( Fikk heldigvis løst opp i kulene til slutt, men den første hang i i over et døgn, og det har de ikke gjort før. Jeg føler dette blir en ond sirkel som jeg ikke kommer meg ut av fordi det ene problemet skal kureres med noe som gir et nytt problem..

Jeg mistenker at han kan ha kort tungebånd, og det mistenkte de på sykehuset etter fødsel også. Men siden han diet som normalt innen vi dro, ble det ikke snakket noe mer om. Problemene kan altså skyldes at han rett og slett ikke klarer å tømme brystene mine skikkelig pga tungebåndet. I dag var vi på 6-ukerskontroll, og da sjekket legen tunga. Hun syntes ikke det så stramt ut, men at det kanskje var litt for kort. Så vi skal på sykehuset på tirsdag for å få det sjekket. Jeg vet at det offentlige visstnok ikke er så gode på dette, men vi må bare begynne et sted. Jeg tenker uansett at jeg får pumpe og gi på flaske de dagene han er helt håpløs slik at jeg forhåpentligvis slipper mer av disse tette melkegangene, i alle fall frem til vi vet ståa med tunga hans. I tillegg skal jeg begynne på Lecitin som skal forhindre tette melkeganger. Det er fryktelig frustrerende når ammingen ikke går som det skal, og det er jamen meg hardt arbeid! Men jeg vil veldig gjerne opprettholde fullammingen, så jeg håper vi finner en god løsning uansett utfall.

Hoh, det ble langt om amming [emoji14] Men utenom det, så koser vi oss masse [emoji173] Han sliter heldigvis ikke noe særlig med magevondt utenom amming, så det er veldig lite langvarig gråt, og stort sett er han en rolig og fornøyd baby [emoji173] Han har begynt å bli mye mer våken, han holder blikket, smiler og ler og er veldig med. Det er så utrolig gøy å se utviklingen :D Føler vi har hodet litt mer over vann også, og rutinene (så godt det lar seg gjøre med et spedbarn) er kommet ordentlig på plass :) Gleder meg til å tilbringe det neste året med denne skjønne tassen altså [emoji173]
Så godt å høre at det går greit med dere på tross av litt trøbbel med ammingen:joyful::) Håper ammingen går deg til etterhvert:Heartpink Er nok godt å få litt mer rutiner vil jeg tro, og så fantastisk å høre at du koser deg med lille:Heartblue Nyt tiden og håper dere koser dere masse:Heartbigred
 
Jeg har aldri hørt om melkebanken... [emoji53]
Kjempeviktig for premature og babyer på nyfødt intensiven. Så de kan få morsmelk. [emoji173] Det er ikke alltid mulig for mor å få gitt (kun) egen melk i sånne tilfeller.
 
7 UKER OG 2 DAGER

Hektiske dager med baby i hus, så det blir litt lite tid til forum for tiden :/ Men tusen takk for kommentarer, søte dere [emoji173] Melkedonor hadde kanskje vært en idé hvis jeg ikke får orden på overproduksjonen. Det fyller seg i alle fall fort opp i fryseren her når jeg pumper overskuddet [emoji14]

På tirsdag fikk han tungebåndet (fremre del) klippet på sykehuset her i byen. Legen syntes ikke det så noe særlig kort ut, men siden jeg hadde så problemer med ammingen, syntes hun det var verdt et forsøk. Men fy søren, det var vanvittig vondt for mammaen da det ble gjort! Aldri følt en så stor trang til å rive han vekk fra noe og trøste. Stakar lille vennen min [emoji173] Men han roet seg kjapt da han kom til meg, og foruten litt sutring den dagen, har det gått veldig fint smertemessig. Jeg har dessverre foreløpig ikke merket noen forskjell på ammingene da, men jeg synes uansett det var veldig greit å få det gjort for å evt utelukke at det er det som er grunnen.

Jeg begynte med intervallamming for tredje gang i går fordi han har diet ok (i alle fall ikke hatt full vegring slik at jeg har måttet gi flaske) de siste dagene. Sist gang måtte jeg avbryte det pga tette melkeganger, men nå skal jeg prøve å være litt mer obs på det og massere mens jeg ammer. Foreløpig virker det å gå fint, og det verste trykket har allerede roet seg. Så får vi bare se om det varer, for så fort han har dager hvor han nesten ikke dier, får jeg som regel fort spreng igjen og må pumpe og gi på flaske. Og da skal det ikke mye til før produksjonen øker. Men so far, so good. (Bank i bordet..) Hvis det ikke roer seg med problemene nå, må vi høre med ammepoliklinikken (hvis jeg fortsatt kan gå dit så lenge etter fødsel?) for råd. Nå er jeg enormt sliten av å gruble på hva som kan være årsaken.

Ellers vokser han som bare det nå. En strømpebukse jeg prøvde på 17. mai som var altfor lang for han, passer supert nå, og han vokser ut av flere av pleddene sine (plutselig kunne jeg ikke svøpe han som jeg har pleid fordi beina stikker ut [emoji12]). Han er sterk i nakken og holder hodet godt, og han smiler og ler og er veldig oppmerksom. Han kan også ligge noen minutter her og der i babygymmen. Utrolig gøy å følge utviklingen hans, og jeg storkoser meg som mamma [emoji173] Dette er SÅ verdt hele den vonde prøvertiden :D
 
Back
Topp