En rhesus- 's dagbok.

Heipadei

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarlykke 2015
Så var vi her igjen. Tenkte ikke involvere meg veldig i forum dette svangerskapet, men trenger en plass å lufte tanker så her er jeg.

Andregangsgravid, termin 31.desember

Svangerskap nr 1 gikk forholdvis greit, helt til blodprøvene i uke 32(?) viste dannelse av antistoffer mot fosteret.(Man skal normaøt ikke danne dette i første svskap. Ingen som vet hvorfor det skjedde meg) Ble henvist til StOlavs, hvor det ble foretatt ultralyd av fosterets hjerne. Var der 2 eller 3 ganger, før mini frisk og fin ankom verden på termin.

I våres ble jeg gravid igjenn, og flere tanker spant rundt. Hvordan koms dette til å bli ? Det blir regnet som risikosvangerskap, og oppfølging blir deretter. Blir godt kjent med helsevesenet.

Blodprøvene i uke 12, viste som forventet, antistoffer. Dette henger igjenn fra forrige svskap. Det ble derfor spennende å vente på svar på prøvene jeg måtte ta i uke 18. Det ble det påvist stigning. Det betyr at fosteret nok en gang er positivt. Nye prøver ble tatt i uke 20 og 22.

For de spesiellt interesserte, titerverdi første stigning var 64, neste 254 og i uke 22(+4) ble den målt til 2048. Dagen svarene kom fra laben ble jeg med en gang henvist til Nasjonalt senter for fostermedisin, StOlavs. Allerede dagen 23+1 vart jeg inne på kontroll og målte blodgjennomstrømmingen i hjernen på fosteret. Denne gangen så heldigvis alt normalt ut, og jeg fikk ny time om en uke for å sjekke ståa på nytt. Da er det igjen tid for blodprøve, det kreves hver 14dag sånn som ting er nå.
 
Godt at du blir ivaretatt da,og at alt ser bra ut med babyen din. Har de noen plan dersom prøvesvarene forhøyede enda mer ?
 
Godt at du blir ivaretatt da,og at alt ser bra ut med babyen din. Har de noen plan dersom prøvesvarene forhøyede enda mer ?

Har pr dags dato ingen konkret plan å forholde meg til. De sier ikke så mye enda. Skal på kontroll mandag, skal prøve å etterlyse svar på div da.

Men ut ifra det jeg allede vet om dette, er at hvis verdiene fortsetter å stige, vil de gå til angrep på fosterets blod og blodoverføring gjennom magen kan bli nødvendig. Det kan og bli nødvendig med igangsetting av fødsel før termin, men foreløbig tenker jeg ikke så langt frem :)
 
Idag var jeg igjen på kontroll på St.Olavs. Blodstrømmen til fosteret så helt fin ut, så blir tilbake igjen om en uke. Tok nye blodprøver for å sjekke titerstigningen, får svarene på kontrollen neste uke :) So far so good:rolleyes:
 
Nok et besøk på St.Olavs igår.
De hadde fått prøvesvarene fra sist uke, som hadde MYE lavere titerverdier enn den forrige. Dermed er vi ikke lenger i den samme faresonen for anemi hos foster, og vi ble nedgradert til kontroller hver 14dag nå! Hurra!! :smiley-angelic003
Det som derimot er litt skremmende, er hvor utrulig feil et såpass viktig testresultat kan bli. Det kan jo skremme ganske, hvis man har et anstrengt forhold til hele denne prosessen. Så nå ble det satt krav om at mine blodprøver konsekvent skal sendes til StOlavs for analyse. Blodstrømmen var perfekt denne gangen og, og som hun legen sa, det harmonerte mer med hva blodprøvene viste. Topptopp!
 
Ny kontroll idag. Det er fremdeles titerstigning, men fremdeles "trygg". Ny blodprøve neste mandag, og ny kontroll mandagen etter :) Fikk også regnet ut vekst idag, +13%. Tar det med knusende ro og en klype salt :)
 
Ny ultralyd idag. Titerverdiene hadde ikke steget fra sist!!:smiley-angelic003 Det er jo lovende ! Blodstrømmen til hjernen er også "innafor normalen" foreløbig :)

Har fått pasientpost fra legen min idag, der sto det at jeg har fått påvist Gruppe B Streptokokker i urin, og antibiotika kreves under fødsel. Janei, det skal være litt av hvert! :rolleyes:
 
Ny ultralyd idag. Titerverdiene hadde ikke steget fra sist!!:smiley-angelic003 Det er jo lovende ! Blodstrømmen til hjernen er også "innafor normalen" foreløbig :)

Har fått pasientpost fra legen min idag, der sto det at jeg har fått påvist Gruppe B Streptokokker i urin, og antibiotika kreves under fødsel. Janei, det skal være litt av hvert! :rolleyes:

Så bra da :)

Huff da.
Må behandles under fødsel? Hvorfor kan man ikke ta det før det?
Kjedelig når det skal være noe ekstra sånt da!
 
Så bra da :)

Huff da.
Må behandles under fødsel? Hvorfor kan man ikke ta det før det?
Kjedelig når det skal være noe ekstra sånt da!

Ja, får vist antibiotika intravenøst under fødsel. Har forstått sånn at det bare vil blusse opp igjen hvis de behandler allerede. Skal prøve å få tak i legen å snakke mer med henne om dette. Begynner å bli masse å huske på ved fødsel nå, er i tillegg i risiko for styrtfødsel, så kan være greit å få planlagt igangsetting :)
 
Ja, får vist antibiotika intravenøst under fødsel. Har forstått sånn at det bare vil blusse opp igjen hvis de behandler allerede. Skal prøve å få tak i legen å snakke mer med henne om dette. Begynner å bli masse å huske på ved fødsel nå, er i tillegg i risiko for styrtfødsel, så kan være greit å få planlagt igangsetting :)

Å. såpass ja.
Da er det sikkert best å vente med å behandle det da.
Hvorfor har du risiko for styrtfødsel?
Det hørtes skummelt ut! Å bli satt igang høre ut som en god plan da :)
 
Å. såpass ja.
Da er det sikkert best å vente med å behandle det da.
Hvorfor har du risiko for styrtfødsel?
Det hørtes skummelt ut! Å bli satt igang høre ut som en god plan da :)

På min forrige kom jeg inn på føden i halv 12tiden, med det "jeg troooor er rier". Så gikk det slag i slag, og plutselig var det full åpning. Utifra journalen mener de neste fødsel og potensiellt kan gå veldig fort :) (full åpning 1445 sist), men pga komplikasjoner ble det ks med narkose før jeg fikk begynne presse :)
 
På min forrige kom jeg inn på føden i halv 12tiden, med det "jeg troooor er rier". Så gikk det slag i slag, og plutselig var det full åpning. Utifra journalen mener de neste fødsel og potensiellt kan gå veldig fort :) (full åpning 1445 sist), men pga komplikasjoner ble det ks med narkose før jeg fikk begynne presse :)

Oij da. Det hørtes ganske dramatisk og skummelt ut.
Men alt gikk bra?
 
Oij da. Det hørtes ganske dramatisk og skummelt ut.
Men alt gikk bra?

Alt gikk bra :) Det var mest dramatisk for stakkar far som bare ble sittende igjen alene på føderommet og ikke visste noe om hva som skjedde. Men heldigvis tok det ikke lang tid før han fikk overlevert 1 stk lita snuppe :)
 
Alt gikk bra :) Det var mest dramatisk for stakkar far som bare ble sittende igjen alene på føderommet og ikke visste noe om hva som skjedde. Men heldigvis tok det ikke lang tid før han fikk overlevert 1 stk lita snuppe :)

Huff, det kan jeg tenke meg.
Godt å høre at det gikk bra :)
Håper du slipper alt det denne gangen.
 
Ny ultralyd idag. Titerverdiene hadde ikke steget fra sist!!:smiley-angelic003 Det er jo lovende ! Blodstrømmen til hjernen er også "innafor normalen" foreløbig :)

Har fått pasientpost fra legen min idag, der sto det at jeg har fått påvist Gruppe B Streptokokker i urin, og antibiotika kreves under fødsel. Janei, det skal være litt av hvert! :rolleyes:
Du er nok i trygge hender! Hurra for normal blodstrøm og ingen stigning i titer! Det er fint å få følge med på hvordan det går med deg. Jeg har også antistoffer fra mitt første svangerskap (men er ikke gravid igjen ennå, da). Titer på 8 etter fødselen.
 
Du er nok i trygge hender! Hurra for normal blodstrøm og ingen stigning i titer! Det er fint å få følge med på hvordan det går med deg. Jeg har også antistoffer fra mitt første svangerskap (men er ikke gravid igjen ennå, da). Titer på 8 etter fødselen.

Ja, det er fantastisk oppfølging! Selv om ingen har konkrete svar på noen ting, alt er basert på uke for uke :shy: Betaler gladelig skatt når man ser hva det bl.a går til ! :smiley-angelic003
 
Blodprøvetaking igjen idag. Måtte for første gang betale for den, snodig o_O
 
Det hadde jeg klaget på. Du skal ikke belastes for slikt i svangerskapet trodde jeg..

Skal ta opp det neste gang tenkte jeg. Ble så paff når jeg fikk beskjeden at jeg bare betalte uten spørsmål :facepalm: 60kr, så ikke en veldig utgift. Men prinsipp :rolleyes:
 
Back
Topp