Eksem

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Noen flere som har babyer med eksemhud? Her har lillemann tydeligvis fått samme greia som storesøster har. Tørre flekker, som av og til klør om det blir for ille. Så vi må være nøye med smøring, og ikke bade for ofte. Storesøster er blitt bedre de siste årene, men får bestandig eksem rundt håndleddene om vinteren.
 
Min har atopisk eksem. Smører morgen og kveld med canoderm, og kortison ved behov maks en gang om dagen. Bader sjeldent og har i naf badeolje når vi bader han. Han klør mye på hodet spesielt og det går noen ganger ut over søvnen. Håper det går over etterhvert, men min bror på 25 har fortsatt eksem, så vet det kan sitte i.
 
Huff stakkar :( Hadde atopisk eksem da jeg var liten som blusset opp da jeg gikk på vgs. Ikke noe kult! Foreløpig ikke noe tegn på mini *bankibordetkryssitaket*. Når oppdaget dere tørr hud?
 
Huff stakkar :( Hadde atopisk eksem da jeg var liten som blusset opp da jeg gikk på vgs. Ikke noe kult! Foreløpig ikke noe tegn på mini *bankibordetkryssitaket*. Når oppdaget dere tørr hud?

Har merket et par flekker fra han var sånn 10-11 uker. Har falt av med å telle uker må da :p storesøster fikk plutselig eksem over hele ryggen da hun var rundt 4 mnd.
 
Lillegutt har fått to flekker på albuene. Vet ikke helt hvorfor eller hva vi skal gjøre med det, men skal på 3mnd-kontroll på onsdag. Smører foreløpig med fuktighetskrem og olje.
 
Har merket et par flekker fra han var sånn 10-11 uker. Har falt av med å telle uker må da [emoji14] storesøster fikk plutselig eksem over hele ryggen da hun var rundt 4 mnd.
Jeg er ikke så god på å titte grundig overalt. Må skjerpe meg [emoji85] Har ikke sett noe så langt, men han har ikke genene på sin side :(
 
Vår lille på 9 uker har blitt diagnostisert med atopisk eksem. Han har mye røde prikker, har hatt ekstremt fortykket hud. Behandler med fuktighetskrem (aderma) og når ille mild steroidsalve. Skjærer i hjertet at han er så plaget med stadige prikker som dukker opp. Noen andre som har noe slikt?
 
Vår lille på 9 uker har blitt diagnostisert med atopisk eksem. Han har mye røde prikker, har hatt ekstremt fortykket hud. Behandler med fuktighetskrem (aderma) og når ille mild steroidsalve. Skjærer i hjertet at han er så plaget med stadige prikker som dukker opp. Noen andre som har noe slikt?

Det var sånne det begynte med hos storesøster, hele ryggen dekket, så nesten litt ut som røde kviser liksom, da hun bar baby. Men nå senere får hun bare tørre, evt uthevete og ruglete flekker.
 
Vi fikk anbefalt miniderm fra legen, og hun ble mye bedre med en gang [emoji4] Leger anbefaler den, da den har dokumentert effekt mot tørr hud.
 
Min lille har eksem på hodet og i kinnene.. fikk salve idag med kortison, å det har heldigvis hjulpet! Håper å ber om at han ikke blir mye plaget.
 
Vi fikk anbefalt miniderm fra legen, og hun ble mye bedre med en gang [emoji4] Leger anbefaler den, da den har dokumentert effekt mot tørr hud.

Må vel skaffe noen slike produkter ja, for lillebror sitt eksem har spredt seg veldig...
 
Har prøvd miniderm en gang nå, og eksemet har roet seg betraktelig! Det skal visst være 2 typer, rød og blå. Den blå er fetest, og er den vi fikk anbefalt.
 
Har prøvd miniderm en gang nå, og eksemet har roet seg betraktelig! Det skal visst være 2 typer, rød og blå. Den blå er fetest, og er den vi fikk anbefalt.

Legen jeg var hos sa også at den røde svidde, så de anbefalte ikke den til barn. Så bra at dere merket bedring så fort! [emoji1]
 
Har prøvd miniderm en gang nå, og eksemet har roet seg betraktelig! Det skal visst være 2 typer, rød og blå. Den blå er fetest, og er den vi fikk anbefalt.

De har jo ulikt virkestoff da. :) jeg kjøpte like greit begge to i dag, så kan vi se. Begynner med den blå.

Har jo også ei storesøster med eksem, og vi to kan jo teste kremene på oss selv.

Men dere andre som har barn med eksem, sliter dere med dette selv? Jeg har lett for å klø om vinteren, og er avhengig av å smøre hender, men har ikke synlig eksem slik som ungene har.
 
De har jo ulikt virkestoff da. :) jeg kjøpte like greit begge to i dag, så kan vi se. Begynner med den blå.

Har jo også ei storesøster med eksem, og vi to kan jo teste kremene på oss selv.

Men dere andre som har barn med eksem, sliter dere med dette selv? Jeg har lett for å klø om vinteren, og er avhengig av å smøre hender, men har ikke synlig eksem slik som ungene har.
Aha, jeg fikk bare høre at det var forskjell på mengden glyserol eller noe sånt. Ser den er billig på komplettapotek (stor med pumpeflaske!).

Jeg blir fort tørr på bena, og litt armer, og har blitt veldig tørr oppå hendene siste årene.
 
Aha, jeg fikk bare høre at det var forskjell på mengden glyserol eller noe sånt. Ser den er billig på komplettapotek (stor med pumpeflaske!).

Jeg blir fort tørr på bena, og litt armer, og har blitt veldig tørr oppå hendene siste årene.

Altså, de jeg har kjøpt ser like ut, men den blå heter miniderm, inneholder 20% glyserol og står på at den er for å behandle tørr hud. den andre (røde) heter canoderm, og inneholder 5 % karbamid, og står den er til å forebygge mot tilbakefall av atopisk eksem. Så tolker det litt som at man ikke bør smøre canoderm på når man faktisk har eksem? Dermed tenker jeg å prøve den når han ikke har utbrudd, kan for eksempel prøve den på frøkna nå som hun ikke har anfall, og smøre med den mot høsten når hun pleier å få nytt utbrudd. Så jeg vet ikke om du har miniderm i ulik styrke da? :)
 
Last edited:
Altså, de jeg har kjøpt ser like ut, men den rød heter miniderm, inneholder 20% glyserol og står på at den er for å behandle tørr hud. den andre heter canoderm, og inneholder 5 % karbamid, og står den er til å forebygge mot tilbakefall av atopisk eksem. Så tolker det litt som at man ikke bør smøre canoderm på når man faktisk har eksem? Dermed tenker jeg å prøve den når han ikke har utbrudd, kan for eksempel prøve den på frøkna nå som hun ikke har anfall, og smøre med den mot høsten når hun pleier å få nytt utbrudd. Så jeg vet ikke om du har miniderm i ulik styrke da? :)
Canoderm tror jeg kanskje er noe annet. Dette er den vi fikk anbefalt: https://www.komplettapotek.no/product/860235/hud-og-haar/syk-hud/miniderm-krem-20 jeg tør ikke si noe om hveken den røde eller canoderm, for de aner jeg ingenting om! [emoji5]

Red: kan det være at den blå heter miniderm og den røde canoderm? Finner nemlig ikke miniderm i rød på nettet [emoji14] Prøvde slå opp i felleskataogen. Der sto det at canoderm kan irritere slimhinner og slikt.
 
Last edited:
Canoderm tror jeg kanskje er noe annet. Dette er den vi fikk anbefalt: https://www.komplettapotek.no/product/860235/hud-og-haar/syk-hud/miniderm-krem-20 jeg tør ikke si noe om hveken den røde eller canoderm, for de aner jeg ingenting om! [emoji5]

Red: kan det være at den blå heter miniderm og den røde canoderm? Finner nemlig ikke miniderm i rød på nettet [emoji14] Prøvde slå opp i felleskataogen. Der sto det at canoderm kan irritere slimhinner og slikt.

Var det jeg mente ja, at med mindre det fantes en rød miniderm, så er det canoderm som ble ment her. :) Og jeg kjøpte altså miniderm og canoderm. :) (der nå at jeg gjorde en tasteleif i farga og skrev rød i samme slengen som jeg skrev om 20% glyserol og miniderm over, det er selvsagt feil, skulle være blå der).
 
Vil forresten bare nevne at det er viktig å lese seg opp om kortison, for de som bruker det. Har ikke vært så flink der selv, men står en del om at det kun skal smøres PÅ utslettet og ikke på huden rundt, fordi det kan gjøre at huden blir tynn og sår, så det virker da mot sin hensikt der.
 
Var det jeg mente ja, at med mindre det fantes en rød miniderm, så er det canoderm som ble ment her. :) Og jeg kjøpte altså miniderm og canoderm. :) (der nå at jeg gjorde en tasteleif i farga og skrev rød i samme slengen som jeg skrev om 20% glyserol og miniderm over, det er selvsagt feil, skulle være blå der).
Hehe skjønte etterhvert at det måtte være noe sånt ja! Den blå funker ihvertfall som rakkærn her! :)
 
Back
Topp