Dere som ikke er superstrenge på leggetider

Nei. :)
Jeg er mest slik da; "Helst legge seg mellom 19-20, men om det blir senere så er det ikke krise.."

Men bør helst ikke legge henne mye senere enn 20 på skoledager, da hun trenger ganske så mye søvn.. Og da blir hun fort veldig trøtt og sur :p
 
Jeg har inntrykk av at her inne kan man få høre det hvis man ikke har faste leggetider, mens i den virkelige verden får man høre det hvis man ikke kan fravike sengetidene. Vi har i allefall fått masse kjipe tilbakemeldinger på at vi ikke kan vær med på ting som begynner i seks syv tiden.
Samme her, vi har ei som er klin avhengig av å legge seg til riktig tid. Vi er veldig selektive med når vi bryter den rutinen, altså det skal være noe veldig viktig som skjer.

Dette forstår ikke de rundt oss, for vi kan jo bare ta med vogna og legge henne i den, eller hun kan sove i bilen på vei hjem, eller eller.. og ja, det går an, men da har vi en sutrete baby hele kvelden som ikke vil sove i bilen eller i vogna, hun vil sove i senga si, og hele natta blir bare krøll og neste dag starter klokka fem :p Har aldri hørt noen som reagerer på unger som er fleksible på leggetid/foreldre som har "slappe rutiner" - annet enn at noen reagerer med misunnelse (deriblant meg) :-D
 
Jeg har inntrykk av at her inne kan man få høre det hvis man ikke har faste leggetider, mens i den virkelige verden får man høre det hvis man ikke kan fravike sengetidene. Vi har i allefall fått masse kjipe tilbakemeldinger på at vi ikke kan vær med på ting som begynner i seks syv tiden.
Enig! Har følt oss litt kjipe av og til, men her våkner barna enda tidligere om de legger seg for sent, og dagen etter blir et mareritt. De blir så slitne og sure, det er ikke verdt det. Hadde de sovet lenger dagen etter så hadde det ikke vært noe
 
Vi har faste leggetid når det er skoledag/bhgdag dagen etter. Men i helgene koser vi oss lenge og legger barna når det passer :)
 
Samme her, vi har ei som er klin avhengig av å legge seg til riktig tid. Vi er veldig selektive med når vi bryter den rutinen, altså det skal være noe veldig viktig som skjer.

Dette forstår ikke de rundt oss, for vi kan jo bare ta med vogna og legge henne i den, eller hun kan sove i bilen på vei hjem, eller eller.. og ja, det går an, men da har vi en sutrete baby hele kvelden som ikke vil sove i bilen eller i vogna, hun vil sove i senga si, og hele natta blir bare krøll og neste dag starter klokka fem :p Har aldri hørt noen som reagerer på unger som er fleksible på leggetid/foreldre som har "slappe rutiner" - annet enn at noen reagerer med misunnelse (deriblant meg) :-D

Tror rett og slett man må slutte å si at det ene eller andre er mest riktig, man må jo finne ut hva som er best for sine barn. Og som du sier, tipper det er mye misunnelse ute og går, i større og mindre skala.:happy:
 
Samme her, vi har ei som er klin avhengig av å legge seg til riktig tid. Vi er veldig selektive med når vi bryter den rutinen, altså det skal være noe veldig viktig som skjer.

Dette forstår ikke de rundt oss, for vi kan jo bare ta med vogna og legge henne i den, eller hun kan sove i bilen på vei hjem, eller eller.. og ja, det går an, men da har vi en sutrete baby hele kvelden som ikke vil sove i bilen eller i vogna, hun vil sove i senga si, og hele natta blir bare krøll og neste dag starter klokka fem :p Har aldri hørt noen som reagerer på unger som er fleksible på leggetid/foreldre som har "slappe rutiner" - annet enn at noen reagerer med misunnelse (deriblant meg) :-D
Her inne er det flere som reagerer på oss som er flexible og det samme gjelder i rl
 
Her er vi strenge på når barna skal legge seg, men ikke så strenge at det ikke går ann å dra på middag eller på besøk om ettermiddagen.

Barna legger seg normalt kl 19.30 (jenta på snart 6 og gutten på snart 4).
Minsten trenger vi i grunn ikke være så strenge ang leggingen men han er samtidig et "rutinebarn", eldste blir et mareritt uten like om rutinene ikke holdes.

Hun blir rett og slett overtrøtt, hun blir "nattasint" som hun selv kaller det :p
Hun takler det med andre ord svært dårlig! Og om hun først er i gang sovner hun ofte ikke før kl 01.00

Men om vi skal bort på middag eller besøk sover ofte barna i bilen, da kan vi utsette leggingen 1 time eller 2..
 
Samme her, vi har ei som er klin avhengig av å legge seg til riktig tid. Vi er veldig selektive med når vi bryter den rutinen, altså det skal være noe veldig viktig som skjer.

Dette forstår ikke de rundt oss, for vi kan jo bare ta med vogna og legge henne i den, eller hun kan sove i bilen på vei hjem, eller eller.. og ja, det går an, men da har vi en sutrete baby hele kvelden som ikke vil sove i bilen eller i vogna, hun vil sove i senga si, og hele natta blir bare krøll og neste dag starter klokka fem :p Har aldri hørt noen som reagerer på unger som er fleksible på leggetid/foreldre som har "slappe rutiner" - annet enn at noen reagerer med misunnelse (deriblant meg) :-D
Samme her, signerer alt!

Bortsett fra at jeg reagerer HVIS barna ikke et av den typen som takler dette fint, jeg har noen ganger syntes synd på trøtte barn som ikke har fått lov å sove enda de har bedt om det fordi det ikke passer foreldrene. Men om ungene har det fint er det jo topp :)
 
Jeg er litt midt imellom. Til vanlig så tenker jeg at det er greit å ha nogenlunde faste rutiner. Det er fordi hun erfaringsmessig blir trøtt rundt ca samme tidspunkt hver dag, og fordi hun er såpass liten ennå (20 mnd).

Men hvis det er noe spesielt, så får hun selvsagt være lengre våken med mindre hun viser tegn til å være veldig trøtt.

Har ikke fått noen negative reaksjoner på det...men legger jo merke til at andre sender ungene i seng kl 19 uansett om det er en spesiell anledning. Og dette er barn som er større enn mitt barn. Så jeg tenker jo mitt om det. Særlig når ungene gjerne ikke sovner før 21/22 uansett.
 
Jeg er litt midt imellom. Til vanlig så tenker jeg at det er greit å ha nogenlunde faste rutiner. Det er fordi hun erfaringsmessig blir trøtt rundt ca samme tidspunkt hver dag, og fordi hun er såpass liten ennå (20 mnd).

Men hvis det er noe spesielt, så får hun selvsagt være lengre våken med mindre hun viser tegn til å være veldig trøtt.

Har ikke fått noen negative reaksjoner på det...men legger jo merke til at andre sender ungene i seng kl 19 uansett om det er en spesiell anledning. Og dette er barn som er større enn mitt barn. Så jeg tenker jo mitt om det. Særlig når ungene gjerne ikke sovner før 21/22 uansett.
Det kunne vært vårt barn, på 7,5 år. Men hadde vi d latt henne være oppe til 21-22, så hadde hun ikke sovnet 22.30-23.30, og vært ødelagt i en uke etterpå. Folk har grunner til at de gjør som de gjør med sine barn. Kan man ikke bare stole på at folk vet hva som funker for dem, og hva som er best for deres barn?

Beklager, men jeg er bare lei av folk som har en formening om at store barn kan være lenge oppe, eller om at hvis de ikke sovner med en gang trenger de ikke søvnen og kan legges senere. Har opplevd veldig mye kommentarer om dette opp igjennom, og også blikk og antydninger, eller folk som tydelig viser hva de tenker selv om de klarer og holde kjeft.
 
Det kunne vært vårt barn, på 7,5 år. Men hadde vi d latt henne være oppe til 21-22, så hadde hun ikke sovnet 22.30-23.30, og vært ødelagt i en uke etterpå. Folk har grunner til at de gjør som de gjør med sine barn. Kan man ikke bare stole på at folk vet hva som funker for dem, og hva som er best for deres barn?

Beklager, men jeg er bare lei av folk som har en formening om at store barn kan være lenge oppe, eller om at hvis de ikke sovner med en gang trenger de ikke søvnen og kan legges senere. Har opplevd veldig mye kommentarer om dette opp igjennom, og også blikk og antydninger, eller folk som tydelig viser hva de tenker selv om de klarer og holde kjeft.
Vel. Nå uttaler jeg meg på bakgrunn at jeg kjenner til disse barna og vet at de klarer seg fint selv om de blir lagt senere på kvelden enn det foreldrene pleier å gjøre. Jeg syns det er feil å legge barna kl 19 når de tross alt ikke sovner før to-tre timer senere.
 
Vel. Nå uttaler jeg meg på bakgrunn at jeg kjenner til disse barna og vet at de klarer seg fint selv om de blir lagt senere på kvelden enn det foreldrene pleier å gjøre. Jeg syns det er feil å legge barna kl 19 når de tross alt ikke sovner før to-tre timer senere.
Enig med deg, har en bekjent som la alle tre barn kl 19 , hun skulle ha alenetid.
De var ikke trøtte og sovnet ikke før lenge etterpå men det måtte de bare tolerere for alenetiden skulle hun ha
 
Enig med deg, har en bekjent som la alle tre barn kl 19 , hun skulle ha alenetid.
De var ikke trøtte og sovnet ikke før lenge etterpå men det måtte de bare tolerere for alenetiden skulle hun ha
Samme her. Skulle ha foreldretid...
 
Vi legger de to barna vi har til samme tid, senest kl 20 uavhengig om det er helg, ukedager eller ferier! De er snart 6 år og 2 år. Jeg har fått mang en kommentar på dette når vi har vært på ferie med svigers men nei, de får ikke være våken lenger selvom det er ferie for de sover ikke lenger om morningen uansett! Og vi har én som må ha faste rutiner å følge hver dag men desverre ikke alle som skjønner den!
 
Enig med deg, har en bekjent som la alle tre barn kl 19 , hun skulle ha alenetid.
De var ikke trøtte og sovnet ikke før lenge etterpå men det måtte de bare tolerere for alenetiden skulle hun ha
Det er akkurat det folk her også tror, og sier, at vi gjør.

De tror de kjenner barnet fordi hun er lenger oppe når hun er på overnatting der f.eks. Men det de ikke forstår er at hun har en pyton uke hele uken etterpå, og at det bare er krangling og dårlig stemning her hjemme hele den uken. Men hun er jo ikke trøtt før mener andre. Det er klart, andre kjenner jo barna bedre enn foreldrene....

Man kan anta mye ut ifra og se barna av og til, men hvis man ikke bor med de, så må man ikke tru at man kjenner barna bedre enn foreldrene av den grunn!
 
Det er akkurat det folk her også tror, og sier, at vi gjør.

De tror de kjenner barnet fordi hun er lenger oppe når hun er på overnatting der f.eks. Men det de ikke forstår er at hun har en pyton uke hele uken etterpå, og at det bare er krangling og dårlig stemning her hjemme hele den uken. Men hun er jo ikke trøtt før mener andre. Det er klart, andre kjenner jo barna bedre enn foreldrene....

Man kan anta mye ut ifra og se barna av og til, men hvis man ikke bor med de, så må man ikke tru at man kjenner barna bedre enn foreldrene av den grunn!
Det er mye andre ikke ser, og bør være forsiktige med å uttale seg om.

Selv om barna ikke sovner med én gang betyr det ikke at de ikke er trøtte, mange trenger en stund på å fordøye inntrykk og roe seg ned før de skal sove - og hvis de ikke får den tiden så tar det desto lenger tid før de sovner. Jeg er likedan selv, trenger en stund i senga før jeg sovner, det betyr ikke at jeg ville sovnet med én gang om jeg ventet en time med å legge meg.
 
Har heller opplevd at folk reagerer på at vi har vært nødt å holde rutiner uansett om det er helg, julaften eller nyttårsaften. Når snuppa var mindre fikk hun ofte nattskrekk hvis hun ble lagt for sent, og vi var pent nødt til å få henne i seng til kl 19. Nå som hun har blitt litt større så virker det som vi kan strekke leggetiden uten større problemer.
 
Back
Topp