Dere som er hjemme med barn et ekstra år

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Har dere noen plan for hverdagen? Lærer dere sanger, får tak i visse bøker, finner gode turløyper etc, eller tar dere hver dag på sparket?
 
Vi har ikke lagt pedagogiske planer for å være hjemme med en ettåring nei

Leser bøker, synger sanger, triller tur og leker inne og ute. Men uten å ha lagt en plan for året. Det har vi tatt helt naturlig fra dag til dag. (lese og synge gjør jeg uansett om de går i bhg også da.) det andre året er bare en fortsettelse av det andre .
 
Pappaen som er hjemme her. De aller fleste dager tas på sparket - regner det i bøtter og spann en dag, kan de finne på å bare være inne, og bake boller sammen. Eller de kan finne på å gå ut i regnet, og bli skikkelig skikkelig våte i stedet for (litt avhengig av årstid, sommerregn er bedre til det formålet enn regn midt på vinteren liksom).

Noen dager går de på biblioteket, andre ganger drar de på lekeland. Sånn som i dag når været har vært aldeles nydelig, har de gått på butikken ens ærend for å kjøpe en is, og ellers vært ute resten av dagen. Trampoline, og uteleker er flittig brukt i sommerhalvåret.

Og innimellom, så sitter de begge med nesa i hver sin skjerm, og bare gjør ingenting. Og det funker det også!

Edit: Hun er tre nå da, så nå krever hun helt naturlig mer enn hun gjorde som ettåring.
 
Gjør ingenting spesielt. Blir mye turer, nå også gåing i parken. Ellers tar jeg igjen alt av trilleturer og babysang, som jeg gikk glipp av da jeg utsatte permisjonen og kom tilbake på jobb 3 uker etter fødsel. Har vært hjemme siden august ifjor og stresser ikke. Kommer til å savne denne tiden når minsten begynner i barnehage til høsten [emoji17] hun er nå 19 mnd.
 
Gikk hjemme med eldstejenta til hun var 1,5 år. Vi hadde ikke en plan for dagene forsåvidt, men gjorde noe stort sett hver dag likevel.

Var ute i all slags vær. Brukte mye sykkelvogn, meis og akebrett avhengig av årstid. I tillegg gikk vi på svømming, og dro på lekeland en gang i blant. Leste mye bøker og sang sanger. Var på biblioteket. I tillegg var hun med å pusla hjemme, både med baking og husarbeid. Veldig stas å få være med [emoji1] oldeforeldrene hennes er hjemme om dagen, så ble en del besøk hos dem også, i tillegg til at vi reiste på flere turer til besteforeldrene på Østlandet.

Men som sagt, ikke noe fast opplegg, bare gjorde det vi følte for fra dag til dag [emoji4]
 
Kjenner at det kommer til å bli kjedelig om jeg ikke har en plan. Vi bor jo ikke nær noenting, så det blir bare meg og Lillejenta dag inn og dag ut.
 
Vi har hatt frøkna hjemme til nå, hun begynner i bhg til høsten (hun ble 2 i april). Vi fikk også en baby i desember, så jeg har vært hjemme med begge. Vi har tatt det litt dag til dag, alt etter hvordan været har vært :) trilleturer, går på lekeplass sammen med venninner av meg som har barn, besøkt venner/familie, gått på baby- og småbarnstreff, knøttetrim osv :)
 
Er i åpen brnehage 1-3 dager i uken, ellers er vi rundtomkring å møter venner med jevnaldrende barn(som helder ikke går i barnehagen), synger, danser, leser og koser oss gløgg sammen :)
 
Her kjører vi en "aktivitet" hver dag der vi møter jevnaldrende barn. I vinter var vi mye i åpen barnehage eller hjemme hos folk derfra, nå er vi mye på lekeplassen. Ellers tar vi det litt som det kommer. Synger en del sanger, danser, leker, tuller, tøyser og storkoser oss. Innimellom blir det litt husarbeid også.
 
Er hjemme med sønnen min på 15 mnd og skal være det frem til høsten 2019. Vi går i åpen barnehage 2 ganger i uka. Ellers er vi mye ute og leker, går turer, drar på middagsbesøk til besteforeldre og bare koser oss hjemme. Vi leser bøker og synger mye hver dag uansett, har ingen fast plan. Ser an været [emoji4] Jeg elsker å være hjemme med han så kjeder meg ikke [emoji85] Får litt egentid når han sover [emoji1360] Gleder meg til han kan gå stødig selv så. Kan vi utforske litt mer [emoji4]
 
Jeg var hjemme litt ekstra med førstemann og jeg fant bare på ting på egenhånd og var litt på babysang og gikk masse turer i nærområdet.
 
Back
Topp