Dagens nye ord!

Mamma, kan du nusse pappa? sa hun idag. Veldig søt:)
 
Og når hun våkner om morgenen, står hun i senga og roper: mamma, kan du lepe (hjelpe) Anna Stine (Christine)! Mamma, åpne døra!
 
Er nye ord hver dag nå :) virkelig løsnet her nå :)
 
Her har det også løsnet. Ble fortalt det i går i bhg også at hun snakker mye mer (annet en babling).

Hun har begynt å fortelle meg hva hun har gjort i bhg. Helt utfordret. Rapporten kan være slik som:
"Vætt ute" (vært ute) "ki" (skli)
"Bisa ost" (spist skinkeost)

Ved leggetid sa hun krokodille og apekatt, skjønte hun mente den sangen. Så jeg sang den og vi snakket om at krokodilla spiste apekattene. Hun prøver og prøver å få med seg munnen for å si "krokodilla spiste apekattene", hun vet hvordan ordene og setningen skal høres ut og prøver på nytt hver gang der blir feil. Endte opp med å stokke om ordene og lydene i hvert ord. Men hun tør hvertfall prøve nå da, selv om det blir feil.
 
Min prater som en foss, så hvilke ord hun kan, har jeg falt av på
 
Her om dagen sa hun hele "ormen den lange" med bevegelser og stor innlevelse:) Stolt mor!
 
Her har hun begynt med litt lengre setninger... Og så forteller hun om ting de har gjort i barnehagen osv :) snakker ikke rent og ikke alltid forståelig men det begynner å gå seg til :D
 
Her har hun begynt med litt lengre setninger... Og så forteller hun om ting de har gjort i barnehagen osv :) snakker ikke rent og ikke alltid forståelig men det begynner å gå seg til :D

Jeg syns det er så gøy når mini forteller om dagen sin :p så mye entusiasme og engasjement :D
 
Idag sa han: "Pappa ble med meg og kjøpa støvsugerposer." Akkurat som om det var han som skulle kjøpe støvsugerposer. Haha.
 
Åh, det er så mye nytt hele tiden nå! Mye setninger :)

-Kan eg få mær
-Pappa finna vann
-Hjelpa
-Sitte på do
-Skuumelt
-Nei ha på sele (ved spisebordet)
-D e Nonas sin ;-)
-Synger noen engelske ord og tall grunnet YouTube
-Sova ute
-Skoffå (skuffen der vi legger alle smokker)

Svarer egentlig på alt for tiden, har samtaler med han og han har lengre og lengre setninger. Ingen baby nå lenger nei! :p
 
-Nei, gali!!! ( galt) Alt er galt for tia
 
Så på video av eldste som toåring som sang ja vi elsker, alle ord og med fin uttale og tydelige r'er og alt - lillesøster på samme alder er ikke i næææææærheten av å synge en enkel barnesang engang. Men føler det løsner litt nå, så får sette inn alle kluter. Synes ting går såå sakte med henne. Eldste hørte et ord/en setning en gang så kunne han det.

I går lærte hun et to-stavelsesord. Hun sier gjerne bare siste stavelsen, nå sa hun begge etter oppfordring. Men med god pause i mellom - klarer ikke dra de sammen. Er gjerne konsonantsammensetning som stopper henne så hun begynner bare ordet på første vokal.
 
Så på video av eldste som toåring som sang ja vi elsker, alle ord og med fin uttale og tydelige r'er og alt - lillesøster på samme alder er ikke i næææææærheten av å synge en enkel barnesang engang. Men føler det løsner litt nå, så får sette inn alle kluter. Synes ting går såå sakte med henne. Eldste hørte et ord/en setning en gang så kunne han det.

I går lærte hun et to-stavelsesord. Hun sier gjerne bare siste stavelsen, nå sa hun begge etter oppfordring. Men med god pause i mellom - klarer ikke dra de sammen. Er gjerne konsonantsammensetning som stopper henne så hun begynner bare ordet på første vokal.

Det må være en tålmodighetsprøvelse når eldste var veldig flink og yngste ikke følger opp :p jeg er nesten redd det skal skje her, eldste skravler som bare det :eek: ikke noe problem å ha en ganske vanlig samtale med han, har vært slik lenge.,
 
Det må være en tålmodighetsprøvelse når eldste var veldig flink og yngste ikke følger opp :p jeg er nesten redd det skal skje her, eldste skravler som bare det :eek: ikke noe problem å ha en ganske vanlig samtale med han, har vært slik lenge.,
Mest for hennes del. Eldste hadde ingen "trassalder", mens hun blir fort frustrert fordi hun ikke får ordlagt seg og ikke forstår min forklaring.
 
Mest for hennes del. Eldste hadde ingen "trassalder", mens hun blir fort frustrert fordi hun ikke får ordlagt seg og ikke forstår min forklaring.

Her ble frustrasjonen borte da han begynte å prate :) trassalderen kom nok likevel :eek: :p
 
Back
Topp