Dagens nye ord!

Har merket en markant forbedring den siste uka... Begynt å sette sammen flere ord. Snakker mye, er fremdeles mye vi ikke forstår. Men det går iallfall fremover da :D
 
Har merket en markant forbedring den siste uka... Begynt å sette sammen flere ord. Snakker mye, er fremdeles mye vi ikke forstår. Men det går iallfall fremover da :D
Går fremover her også! Mamma var her i går, og da kommenterte hun at han prater mye bedre nå enn i bursdagen som var for 2 uker siden. Kommer stadig nye ord. I dag når vi henta han i bhg dreiv han og pekte på bildene i garderoben og prøvde seg på å si navnene :)
 
Går fremover her også! Mamma var her i går, og da kommenterte hun at han prater mye bedre nå enn i bursdagen som var for 2 uker siden. Kommer stadig nye ord. I dag når vi henta han i bhg dreiv han og pekte på bildene i garderoben og prøvde seg på å si navnene :)
Yay... S og J går hånd i hånd :D ha ha!! Søte...
 
Til min store sorg har A starta å seie "jeg" :p :p Håpte sjølvsagt han skulle seie "eg" :p :p
Ellers kjem det nye ord på løpande bånd :D
 
Til min store sorg har A starta å seie "jeg" :p :p Håpte sjølvsagt han skulle seie "eg" :p :p
Ellers kjem det nye ord på løpande bånd :D

Haha, hadde samme følelsen da D begynte å si Jeg... Heldigvis bor vi sånn nå at didd sier Æ :p
 
  • Liker
Reactions: EJ
Synes nesten det er litt dumt at hun har lært seg å si "kom a". For før så gjorde hun "kom hit-tegn" med hendene, la hodet lity på skakke, heiset litt på skuldrene og laget "smattelyder" :p var så søtt :D
 
Til min store sorg har A starta å seie "jeg" :p :p Håpte sjølvsagt han skulle seie "eg" :p :p
Ellers kjem det nye ord på løpande bånd :D
Haha, hadde samme følelsen da D begynte å si Jeg... Heldigvis bor vi sånn nå at didd sier Æ :p

Håper mine får LITT småtrønderske ord. :p Haha.. Prøver å poengtere at de skal si "Æ", for de sier ingenting av den type betegnelse enda. :p Men blir vel "jeg" før vi flytter.
 
Håper mine får LITT småtrønderske ord. :p Haha.. Prøver å poengtere at de skal si "Æ", for de sier ingenting av den type betegnelse enda. :p Men blir vel "jeg" før vi flytter.

Er litt "frustrerande"! :p Høyrer på tonefallet hans at det blir ein jobb å få inn litt aordalsk i han :p
 
Er litt "frustrerande"! :p Høyrer på tonefallet hans at det blir ein jobb å få inn litt aordalsk i han :p
Haha ja det er veldig kjedelig. :p her er det noen trønderske ord både hos de små og hos eldste. F.eks Y sier "ko e..." Altså "korr e..."
KA sier fortsatt "koffer", "kleia" og "lortått". Så det er liiiiitt håp å få inn liiitt trønderske ord da. :p
 
Slutte tulle, mamma. Pappa tulle.
 
Passe dæ :p en som syns jeg stod i veien tror jeg :p
 
Språket begynner å bli bedre etter han fikk innlagt dren og tok polypper i desember. Dette går mye igjen:

Craptor - traktor
Farmor/farfar
Oggel - onkel
Bann - vann
Dadda - storesøster
Grasje - garasje
Abbebil - lastebil
Gramaskin - gravemaskin
Bagen - barnehagen
Blå, gul, lilla
Mamma, pappa, tante
Skjiskji - skjeva (skive)
Tutti (smokk)
Hoa - hua (lue)
Binga - springa (løpe)

Setter sammen setninger som;

Mamma/pappa kom inn
Inni der
Sitta på fofan (sitte på sofaen)
Pus inni der
Tutti borte
Ta på go (ta på sko)
Se mamma, blååå craptor
Synga iaia-å (synge old McDonald)
Mamma dusja
Mamma sitta på do

Også mye babling ;-)
 
I dag kom han med "kor e kister" og "kor e kåka". Jadda, han elsker christer og kråka fra kråkeklubben :p
 
Dagens nye ord er "neekk" (snake) altså slange på engelsk :p
 
Begynt med 2 ord setninger og det meste jeg har hørt er 4 sammensetninger..
- Hjelpe meg mamma min
- Kan ikke
- Stå opp
- Babyen sin
- lei seg
- Rommet mitt
 
Back
Topp