Cytotec - har jeg abortert nå?

Kvakkis

Elsker forumet
It's gonna be May 2019
Jeg var på min andre ultralyd 11+2, hjertet som vi hørte 7+1 hadde sluttet å slå, det som skulle været et foster ble målt til 8+4 (2 cm). Jeg ble sendt hjem med Cytotec og smertestillende.

Jeg tok tablettene som beskrevet. 4 Cytotec i skjeden, smertestillende stikkpille og etter en time i senga tok jeg to stk. Voltaren.

Etter 4 timer kom det en dråpe blod. 5 timer senere (9 t etter tabl.) fikk jeg vondt i magen, tok paracett og blødde litt frisk blod. Så la jeg meg for natta. Når jeg gikk på toalettet neste dag, (16 t etter tabl) var det som om noe datt ned i skjeden med flere surklelyder. Ut kom det blod, slim og en lang slimete hinnelignende ting på 30 (?)cm. Jeg har ikke fått med meg at det har komt ut noe annet i størrelse. Etter dette har det knapt komt noe, bare ørlite granne brunt i bindet og en liten koagulert blod flekk. Har hatt ubehag/smerter i magen, så har tatt paracet jevnt og trutt, men ikke de 15 siste timene.

Har jeg abortert? Kan liksom ikke fatte at alt er ute og over så raskt? Det føles ikke slik. Det er nå litt over 2 døgn siden jeg tok pillene. Kan det stoppe opp for så å starte igjen?

Ringte gyn. kontorer i dag og fikk tilbakemelding fra gynekologens stedfortreder i ettermiddag, om at han mente at det sikkert var over, men han hadde ikke helt ukene og faktaene inne så stoler liksom ikke helt på det. Leser jo at fra uke 9 burde man være på sykehus fordi man forventer større blødning og større vansker med å abortere.

Er fremdeles veldig oppblåst i magen og har tidvis litt press i magen, føler liksom det er noe der, men vet jo ikke hvordan det skal kjennes.

Er det noen som har erfaringer med dette?
 
Jeg har ingen god erfaring med cytotec, fosteret hadde stoppa å utvikle seg i uke 8-9 var 19 mm da skulle jeg vært 10+4 uker. etter 24 timer ca og 12 cytotec stoppa det opp for meg, trodde jeg var ferdig siden det hadde kommet ut masse store klumper. Hos meg var det noe ( de kalte det abort rester) som stengte for, og det var mye igjenn i livmor. Jeg var på sykehuset hele tiden, og det var trygt, siden jeg ble lovet å ikke reise hjem før det var over. Endte med utskrapning for meg.
Ikke sikkert dette er tilfelle for deg da, håper du er ferdig og slipper å oppleve dette igjen❤️
Ring å få en ul i morgen for å sjekke at alt er ute, og er det ikke det så hør om du kan være på sykehuset til alt er over. Evt en utskrapning.
Håper ikke jeg skremte deg med min erfaring.
God klem fra meg❤️
 
Last edited:
Så leit å høre at du også måtte oppleve den kjedelige beskjeden så rett før magiske uke 12! Har ikke erfaring med cytotec annet enn til rester, men synes virkelig du burde få en ultralydkontroll en av de nærmeste dagene. Det er riktig at de anbefaler medisinsk abort på sykehus hvis fosteret måles til str svarende uke 9 eller større, ikke nødvendigvis at du har kommet lengre. Men det krymper fort og blir rundt og kan måles betydelig feil. Vedvarende smerter burde gi deg rask undersøkelse. Stå på kravene!

Ønsker deg lykke til gjennom prosessen de neste dagene, både fysisk og med de kjipe hormonforandringene og sorgen som kommer kastende over deg. Stor klem til deg! [emoji173]️
 
Jeg har ingen god erfaring med cytotec, fosteret hadde stoppa å utvikle seg i uke 8-9 var 19 mm da skulle jeg vært 10+4 uker. etter 24 timer ca og 12 cytotec stoppa det opp for meg, trodde jeg var ferdig siden det hadde kommet ut masse store klumper. Hos meg var det noe ( de kalte det abort rester) som stengte for, og det var mye igjenn i livmor. Jeg var på sykehuset hele tiden, og det var trygt, siden jeg ble lovet å ikke reise hjem før det var over. Endte med utskrapning for meg.
Ikke sikkert dette er tilfelle for deg da, håper du er ferdig og slipper å oppleve dette igjen❤️
Ring å få en ul i morgen for å sjekke at alt er ute, og er det ikke det så hør om du kan være på sykehuset til alt er over. Evt en utskrapning.
Håper ikke jeg skremte deg med min erfaring.
God klem fra meg❤️
Så leit å høre at du også måtte oppleve den kjedelige beskjeden så rett før magiske uke 12! Har ikke erfaring med cytotec annet enn til rester, men synes virkelig du burde få en ultralydkontroll en av de nærmeste dagene. Det er riktig at de anbefaler medisinsk abort på sykehus hvis fosteret måles til str svarende uke 9 eller større, ikke nødvendigvis at du har kommet lengre. Men det krymper fort og blir rundt og kan måles betydelig feil. Vedvarende smerter burde gi deg rask undersøkelse. Stå på kravene!

Ønsker deg lykke til gjennom prosessen de neste dagene, både fysisk og med de kjipe hormonforandringene og sorgen som kommer kastende over deg. Stor klem til deg! [emoji173]️

Tusen takk begge to :HeartredJeg synes det er forferdelig ubehagelig å forholde seg til dette, når de skjer så lite og jeg ikke vet noe. Nå kom det en mørk slim/blodklump ut på ca 1 cm. Men jeg har jo ikke blødd noe klart blod siden 9 timer etter pillene. Og jeg er oppblåst og har litt press i magen. Er kjemperedd for at det plutselig skal komme med en smell og masse smerter, mulig fantasien min løper litt løpsk også....

Når jeg snakket med stedfortrederen til min Gyn. tidligere i dag, så sa han at "ja, er det rester kommer det ut ved neste menstrasjon". Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare til det...

Jeg blødde jo mere og jevnere sist jeg aborterte, selv om det ikke var store mengder da heller, men da startet det selv i uke 9, etter at det hadde vært dødt i 3-4 uker.

Er det ok å ta kontakt med sykehuset på en lørdag da? Får man UL der? I brosjyren jeg fikk hos Gyn, Står at jeg kan ringe "føde gyn". Og at man skal ta kontakt ved uteblitt blødning ila de 24 første timene og ved kraftig blødning.

Bør vel kanskje for egen del ta kontakt i morgen, siden det skjer så lite.
 
Last edited:
Ja det er klart du får hjelp selv om det er lørdag, jeg fikk da det hadde både ul og utskrapning på lørdag. Var der fra fredag da, men skulle ikke tro det gjorde noen forskjell. Jeg blødde mye og var ikke ferdig.
Du kan kreve at de tar deg inn, er ca 10% av de som tar cytotec som det ikke fungerer for.
Uansett er det greit å få en bekreftelse på at man er ferdig med ma og kan gå videre uten mer komplikasjoner.
Uff var jo ikke her vi skulle være nå Kvakkis❤️ Utrolig urettferdig og leit, veit hvor tøft du har det nå.
 
Tusen takk begge to :HeartredJeg synes det er forferdelig ubehagelig å forholde seg til dette, når de skjer så lite og jeg ikke vet noe. Nå kom det en mørk slim/blodklump ut på ca 1 cm. Men jeg har jo ikke blødd noe klart blod siden 9 timer etter pillene. Og jeg er oppblåst og har litt press i magen. Er kjemperedd for at det plutselig skal komme med en smell og masse smerter, mulig fantasien min løper litt løpsk også....

Når jeg snakket med stedfortrederen til min Gyn. tidligere i dag, så sa han at "ja, er det rester kommer det ut ved neste menstrasjon". Jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare til det...

Jeg blødde jo mere og jevnere sist jeg aborterte, selv om det ikke var store mengder da heller, men da startet det selv i uke 9, etter at det hadde vært dødt i 3-4 uker.

Er det ok å ta kontakt med sykehuset på en lørdag da? Får man UL der? I brosjyren jeg fikk hos Gyn, Står at jeg kan ringe "føde gyn. på Ullevål". Og at man skal ta kontakt ved uteblitt blødning ila de 24 første timene og ved kraftig blødning.

Bør vel kanskje for egen del ta kontakt i morgen, siden det skjer så lite.

Det er bare å kontakte sykehuset så mye du vil! De har startet en behandling du er usikker på om har virket. Det er deres plikt å sjekke det opp! Hvis de ikke vil gjøre det i helgen, må de i hvertfall gi deg en poliklinisk time en av de første dagene i neste uke. Hvis det blir liggende mye rester, risikerer du at livmorhalsen blir stående åpen og at du får infeksjon. Så lite blødning som du har hatt, ville jeg nesten kalle for uteblitt blødning. Masse lykke til - ikke gi deg hvis du er usikker. Du trenger ikke den ekstra usikkerheten nå... klem til deg. [emoji173]️
 
Stikker på sykehuset i ettermiddag. Sykehuset ville egentlig at jeg skulle vente til mandag og ta kontakt med gynekologen min igjen, men jeg kjenner at jeg er fullstendig på gråten og har økende press i magen, å vente til mandag på videre behandling føles feil, det er noe i meg som vil ut. Så jeg sa jeg ville komme inn i dag. I utgangspunktet er det for å få utdelt en ny behandling Cytotec og bli sendt hjem, men får se hva de blir til...

Regner med de tar en UL først for å se hvordan det ligger an, eller er det noe jeg bør forberede meg på å måtte "kreve"?
 
Stikker på sykehuset i ettermiddag. Sykehuset ville egentlig at jeg skulle vente til mandag og ta kontakt med gynekologen min igjen, men jeg kjenner at jeg er fullstendig på gråten og har økende press i magen, å vente til mandag på videre behandling føles feil, det er noe i meg som vil ut. Så jeg sa jeg ville komme inn i dag. I utgangspunktet er det for å få utdelt en ny behandling Cytotec og bli sendt hjem, men får se hva de blir til...

Regner med de tar en UL først for å se hvordan det ligger an, eller er det noe jeg bør forberede meg på å måtte "kreve"?

De pleier å gjøre ultralyd når du først møter opp. Det koster dem ett minutt, og det hører med til en vurdering. Bra jobbet! Lykke til [emoji1303]
 
Stikker på sykehuset i ettermiddag. Sykehuset ville egentlig at jeg skulle vente til mandag og ta kontakt med gynekologen min igjen, men jeg kjenner at jeg er fullstendig på gråten og har økende press i magen, å vente til mandag på videre behandling føles feil, det er noe i meg som vil ut. Så jeg sa jeg ville komme inn i dag. I utgangspunktet er det for å få utdelt en ny behandling Cytotec og bli sendt hjem, men får se hva de blir til...

Regner med de tar en UL først for å se hvordan det ligger an, eller er det noe jeg bør forberede meg på å måtte "kreve"?
Ja du kan velge å være der til alt er over om du ønsker det, du kan også si du vil ha utskrapning om du ønsker det. Første gangen jeg hadde MA ( i mars) hadde jeg lest så mye om cytotec, så var livredd. Da jeg kom til sykehuset krevde jeg utskrapning, ble litt diskusjon men leste en plass at det var mitt valg og sto på mitt.Da ble det ikke mer diskusjon. En time etterpå var jeg ferdig med utskrapning og kunne reise hjem.
Denne gangen blei vi enig om å prøve cytotec, og avtalte at jeg skulle være på sykehuset til det var over. Det endte med utskrapning da også, men kunne fåttt en runde til med cytotec, var mitt valg å da få utskrapning for å bli ferdig.
Jeg ville stått på mitt og ihvertfall krevd å få være der til du var garantert ferdig, så du slipper å bekymre deg mer enn nødvendig.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Lykke til. Klem fra meg
 
Hvordan gikk/går det med deg Kvakkis? Får ikke ro i sjelen her, før jeg vet at du er tatt godt vare på... [emoji173]️
 
Enig med Krølle, jeg får heller ikke ro i sjela.
Håper det går bra med deg Kvakkis, at du får den hjelpen du trenger for å få dette overstått.
❤️❤️❤️
 
:HeartredDa er jeg hjemme igjen uten Cytotec tabletter. Mini var fremdeles i magen, og gynekologen var egentlig i gang med å bestille plass til utskraping før jeg fikk sagt noe. Jeg blødde svært lite sa han, og han mente at jeg nok ville trenge flere rundet med Cytotec for å få det ut. Han så for seg at jeg ville kunne ende opp med utskraping uansett. Så han han anbefalte faktisk utskraping, så det skjer på mandag. Han sa også at sannsynligheten for at jeg aborterte i løpet av helgen var liten, men jeg tar nå smertestillende for å ikke få for så vondt i magen, for det presser på der nede.
 
:HeartredDa er jeg hjemme igjen uten Cytotec tabletter. Mini var fremdeles i magen, og gynekologen var egentlig i gang med å bestille plass til utskraping før jeg fikk sagt noe. Jeg blødde svært lite sa han, og han mente at jeg nok ville trenge flere rundet med Cytotec for å få det ut. Han så for seg at jeg ville kunne ende opp med utskraping uansett. Så han han anbefalte faktisk utskraping, så det skjer på mandag. Han sa også at sannsynligheten for at jeg aborterte i løpet av helgen var liten, men jeg tar nå smertestillende for å ikke få for så vondt i magen, for det presser på der nede.

Åh, takk for oppdatering!! Godt å høre at det ser ut til å ordne seg. [emoji173]️ Magefølelsen bruker å stemme!! Bra du sto på ditt. [emoji1303] Utskraping har jeg bare godt å si om. Fort gjort og ingenting vondt for min del. Blødde også minimalt etterpå. Masse lykke til gjennom helgen og på mandag! Stor klem fra meg [emoji173]️[emoji173]️
 
:HeartredDa er jeg hjemme igjen uten Cytotec tabletter. Mini var fremdeles i magen, og gynekologen var egentlig i gang med å bestille plass til utskraping før jeg fikk sagt noe. Jeg blødde svært lite sa han, og han mente at jeg nok ville trenge flere rundet med Cytotec for å få det ut. Han så for seg at jeg ville kunne ende opp med utskraping uansett. Så han han anbefalte faktisk utskraping, så det skjer på mandag. Han sa også at sannsynligheten for at jeg aborterte i løpet av helgen var liten, men jeg tar nå smertestillende for å ikke få for så vondt i magen, for det presser på der nede.
Godt å høre fra deg❤️
Så bra at det ordner seg, jeg har bare godt å si om utskrapning. Lite blødning og null smerte.
 
Så kjipt at det ikke gikk som det skulle med cytotek, men godt at du kom deg på sykehuset og at du får den hjelpen du trenger! :Heartred Jeg har hatt blødninger hele tiden siden søndag da jeg tok pillene, og håper virkelig det har fungert som det skulle, kom i alle fall mye ut på søndag, og noe mer i går. Har hatt svake menssmerter eller et slags press hver etm/kveld siden søndag, og sitter med rier her i kveld og melk i puppene :oops: Skal på ul hos gyn på tirsdag. Dette vi går gjennom nå unner jeg ikke min verste fiende, håper du slipper mye smerter i helgen og at utskrapningen går greit for seg:Heartred:Heartred
 
Så kjipt at det ikke gikk som det skulle med cytotek, men godt at du kom deg på sykehuset og at du får den hjelpen du trenger! :Heartred Jeg har hatt blødninger hele tiden siden søndag da jeg tok pillene, og håper virkelig det har fungert som det skulle, kom i alle fall mye ut på søndag, og noe mer i går. Har hatt svake menssmerter eller et slags press hver etm/kveld siden søndag, og sitter med rier her i kveld og melk i puppene :oops: Skal på ul hos gyn på tirsdag. Dette vi går gjennom nå unner jeg ikke min verste fiende, håper du slipper mye smerter i helgen og at utskrapningen går greit for seg:Heartred:Heartred

Huff, høres ikke greit ut. Ta godt med smertestillende. Ring sykehuset før tirsdag hvis det blir vondere. Får så vondt av dere som gjennomgår det der nå. Stor klem til deg også! [emoji173]️
 
God klem ❤️❤️
 
Åh, takk for oppdatering!! Godt å høre at det ser ut til å ordne seg. [emoji173]️ Magefølelsen bruker å stemme!! Bra du sto på ditt. [emoji1303] Utskraping har jeg bare godt å si om. Fort gjort og ingenting vondt for min del. Blødde også minimalt etterpå. Masse lykke til gjennom helgen og på mandag! Stor klem fra meg [emoji173]️[emoji173]️
Godt å høre fra deg❤️
Så bra at det ordner seg, jeg har bare godt å si om utskrapning. Lite blødning og null smerte.

Det har virkelig vært fint å høre fra dere og deres erfaringer :Heartred Takk :Heartred Det ikke lett å vite hva man skal gjøre i situasjonen.

Tipper legen forsto at dette ikke var noe enkelt for meg for jeg begynte å gråte i gyn. stolen før han satte i gang undersøkelsene - jeg har litt dårlige erfaringer fra siste abortering og undersøkelsen Legevakten....

Kjenner jeg er litt roligere nå, selv om presset i magen har økt. Det jeg følte var rett. Godt å høre at dere har gode erfaringer med utskraping, har vært redd for det også mtp å ødelegge noe for muligheten for barn, men har forstått at det er skjelden det skjer, det går da grenser på hvor uheldig man kan være...

Fikk forresten med meg 3 cytotec tabletter, men de skal tas noen timer før inngrepet, så helt ferdig med dem er jeg visst ikke helt.
 
Så kjipt at det ikke gikk som det skulle med cytotek, men godt at du kom deg på sykehuset og at du får den hjelpen du trenger! :Heartred Jeg har hatt blødninger hele tiden siden søndag da jeg tok pillene, og håper virkelig det har fungert som det skulle, kom i alle fall mye ut på søndag, og noe mer i går. Har hatt svake menssmerter eller et slags press hver etm/kveld siden søndag, og sitter med rier her i kveld og melk i puppene :oops: Skal på ul hos gyn på tirsdag. Dette vi går gjennom nå unner jeg ikke min verste fiende, håper du slipper mye smerter i helgen og at utskrapningen går greit for seg:Heartred:Heartred

Ser ut som de pillene fungerte veldig dårlig på meg. Kom knapt noe blod ut etter gyn. undersøkelsen en gang, så det har tydeligvis ikke hatt noe virkning på meg. Stakkars mannen har fulgt meg på do hver gang siden onsdag, for jeg er så redd for hva som kommer ut, og han bare "ingen ting". Håper det funker for deg:Heartred Fikk beskjed om at visst det ble for smertefult skulle jeg ta kontakt igjen, det burde du også gjøre om det blir for volsomt:Heartred Jeg kommer til å ta paracet og ibux jevnt og trutt nå for å ikke få så vondt om noe skjer.
 
Det har virkelig vært fint å høre fra dere og deres erfaringer :Heartred Takk :Heartred Det ikke lett å vite hva man skal gjøre i situasjonen.

Tipper legen forsto at dette ikke var noe enkelt for meg for jeg begynte å gråte i gyn. stolen før han satte i gang undersøkelsene - jeg har litt dårlige erfaringer fra siste abortering og undersøkelsen Legevakten....

Kjenner jeg er litt roligere nå, selv om presset i magen har økt. Det jeg følte var rett. Godt å høre at dere har gode erfaringer med utskraping, har vært redd for det også mtp å ødelegge noe for muligheten for barn, men har forstått at det er skjelden det skjer, det går da grenser på hvor uheldig man kan være...

Fikk forresten med meg 3 cytotec tabletter, men de skal tas noen timer før inngrepet, så helt ferdig med dem er jeg visst ikke helt.
Skulle da bare mangle, jeg fikk god hjelp her ved min situasjon for to uker siden, godt å kunne bidra litt tilbake også❤️
Sjangsen for at noe går galt etter utskrapning er uhyre sjelden. Jeg ble jo gravid igjenn to mnd etter første utskrapningen, så det går helt sikkert bra.
Man skal stole på seg selv og følge følelsen når man tror noe ikke stemmer.
Har selv dårlige erfaringer med både sa og ma, men gir ikke opp. Blir nok et tøft neste svangerskap for oss begge to. Kanskje vi kommer i samme termin gruppe igjenn, det hadde vært artig. Og da skal vi være der til termin, det har jeg bestemt❤️
Stor klem fra meg❤️
 
Back
Topp