Boliglån?

smurfix

Elsker forumet
Vi er på husleit og kjenner jeg får litt angst med tanke på å ha milliongjeld. Det jeg tenker er mye penger, er kanskje hva som er ganske vanlig nå i dag.. hva ser dere på som helt vanlig huslån nå i dag?
 
Det kommer vel helt an på samlet inntekt. Vi har ca 3 mill i lån. TROR det er vanlig med både mer og mindre for en familie med gjennomsnittsinntekt.
 
Jeg tenker at det kommer an på inntekt, om man har mye studielån/andre lån og hvordan økonomien ellers er. :)

Min del av vårt boliglån er på 1,5 mill ca og brutto årslønn er på rundt 480.000kr. Jeg tror det er ganske vanlig i forhold til min inntekt.

Blir litt sånn "iiiih!" når jeg ser på "gjeld"-posten i nettbanken, men har jo ikke problem med å betale ned låneavdraga i måneden og har en buffer på sparekonto, så det går nok bra! Har heller ikke brukt BSU ennå siden jeg ennå sparer der, så tenker den kan brukes som egenkapital på bolig nr 2. Også har jeg boliglån som eneste lån - har betalt ned studiegjelda og har ingen annen gjeld.
 
Det kommer vel helt an på samlet inntekt. Vi har ca 3 mill i lån. TROR det er vanlig med både mer og mindre for en familie med gjennomsnittsinntekt.
Vi har en ganske så gjennomsnittlig inntekt vil jeg tro... vi har titta på hus til mellom 2.5 og 3.5 mill. Vil slippe å pusse opp og da tror jeg ikke vi finner noe rimeligere... dette er også utenfor noe stort sentrum, type bygda
 
Hvis dere har egenkapital i orden og lånet er under 3 ganger samlet inntekt så ville jeg ikke vært redd for å låne :)
 
Vi har cirka 3 millioner i boliglån, samt studielån hos begge :dead:
Begge to har helt gjennomsnittlig inntekt (kanskje også litt under gjennomsnittet?) og det er null problem å betjene :)
 
Ca 3,5mill har vi i boliglån.
 
Lån må jo ses i forhold til inntekt[emoji5] og selvom det er litt skummelt med mye lån, så betaler man hvertfall tilbake til seg selv og får fradrag på det![emoji5]

Vi bor i distriktsnorge, så boligprisene er lavere enn i byene! Vi har huslån og båtlån samlet, så to billån ved siden av! Ca 2,1 mill tilsammen! Og så har jeg studielån som jeg betaler [emoji5]
 
Inntekten er det som avgjør hvor stort lån som er ok, tenker jeg iallefall. Vi har akkurat bygget hus og har dermed ganske stort huslån nå (ca 4,5 mill). Men, vi tjener godt i dag, og vi er helt i starten av våre karrierer så lønningene kommer til å bli større etterhvert også.
 
Vi har i underkant av 4 mill i lån. I dag betaler vi rundt 18.000 i måneden i lån og renter. Tåler godt en renteoppgang.
 
Vi har 1.5 i lån.
vi ønsker ikke å ha så mye i gjeld..så vi betaler ned fortløpende på huset. Alt annet som bil og andre nødvendigheter/har lyst på, blir spart opp til før vi kjøper og har derfor ikke gjeld på noe utenom:)
 
Det kommer ann på hvor mye dere tjener og klarer betjene tiltross for ett rentehopp :) Vi har ca 3,5, og har nettopp bygget hus. Men vi har nesten 2 mill i egenkapital. Vi tjener vel gjennomsnittlig vil jeg tro? Eller hva er gjennomsnittlig nå til dags? :p

Lykke til med husjakt! :D
 
Kommer jo såklart an på både samlet inntekt og samlede lån fra før, som mange her nevner :) Vi har gjennomsnittlig-god(?) inntekt og har (snart) huslån på 3,6 mill. - noe som kan betjenes uten at det svir og at vi har mulighet til å betjene det med et rentehopp også. Jeg har studielån og ellers har vi bare litt på ett billån.
 
Vi har samlet lån på rett under 4 millioner (nybygget hus, to biler og et studielån). Tjener rundt 1,6mill til sammen, og har rundt en million i egenkapital i huset.

Vi har ingen problemer med å betjene dette, og kunne fått mye høyere lån i banken enn dette dersom vi ønsker.

Jeg tenker det handler om hva dere kan betjene (inkludert å ta høyde for rentehopp) ut i fra hvilken levestandard dere ønsker å ha. Noen vil ha lite lån og f.eks kunne bruke mer på reiser og moro, mens andre ikke har noe behov eller ønske om å ha mye fri kapital til slike ting og er fornøyd med å la en større del av inntekten gå til bolig [emoji4]
 
Vi har ganske mye i lån akkurat nå , nettopp kjøpt nytt hus. 3,3 mill i boliglån, jeg har studielån på ca 230k og han har billån på ca 150k.

Vi tjener heller ikke så mye ; under 1 mill i året . Men vi er unge, og banken hadde ingen problemer med å gi oss såpass i lån [emoji4] vi har god oversikt over - og kontroll på -økonomien , hadde tålt en renteoppgang helt fint [emoji4]
 
Vi har totalt ca 2mill i lån med bil og bolig. Eg står for øyeblikket uten jobb og han har ca brutto på 400k kanskje litt meir. Eg får nå dagpenger, ca 90k. Hadde jobb når me tok opp lånet.

Betaler mindre på huset nå enn vi gjorde når vi leide :)
 
Slik de nye lånereglene er nå får man vel bare låne 5x inntekt, så på den måten skal ikke tilbakebetaling være et stort problem :) Vi har lån på i underkant av 2 mill, men når vi kjøper hus om noen år øker det nok til det dobbelte:p Synest det er lite fristende å være gjeldsslaver til vi er gamle og grå, men det er jo mer lønnsomt enn å leige ;)
 
Vi har 2,8 mill i huslån, jeg tjener 350k brutto og mannen ligger vel på så mye som 750k... vi betaler like mye hver, til sammen 11.000kr i mnd i lån[emoji5]
 
Vi har ca 3mil i lån [emoji5]
Tror det er ganske vanlig [emoji5]
 
Back
Topp