Bleiesår

Troikaen

Glad i forumet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Lille har fått tiiidenes sår :(
Er helt grusomt å se på og det er ikke utslett, men sår.
Han bæsjer flere ganger daglig så såret får aldri «ro». Vi vasker med klut og olje. Har brukt sinksalve siden han ble sår.
Noen som har andre vidundermiddel mot sår? Vi har kjøpt inotynol nå for å se om Det hjelper. :(
 
Inotyol er en bra salve. Sink har jeg forferdelig dårlig erfaring med. Minstemann her i huset reagerer voldsomt på alle typer sinksalve. Det svir (MYE) og gjør bare vondt verre. Dette er selvsagt ikke tilfelle for alle - men prøv å dropp sink en stund.

Jeg hadde nok prøvd en barrierekrem/salve som hindrer at fukt og avføring kommer inn i såret. Typ vaselin eller enda bedre en salve som heter Eucerin aquaphor. Den er knallgod!

Ellers kan klut irritere huden - så kanskje heller prøve å bare vaske med rennende lunkent vann og olje på hendene.. Altså holde stumpen under springen i vasken.

Edit: inotyol er en fryktelig seig salve som kan være vanskelig å få bort både fra hud og fra klær!! Pass på å ikke søle på klær, men pass også her på å ikke gnikke og gnir med klut for å fjerne rester av kremen!! Her er Eucerin bedre. Lukter ikke så ille heller [emoji4]
 
Inotyol er en bra salve. Sink har jeg forferdelig dårlig erfaring med. Minstemann her i huset reagerer voldsomt på alle typer sinksalve. Det svir (MYE) og gjør bare vondt verre. Dette er selvsagt ikke tilfelle for alle - men prøv å dropp sink en stund.

Jeg hadde nok prøvd en barrierekrem/salve som hindrer at fukt og avføring kommer inn i såret. Typ vaselin eller enda bedre en salve som heter Eucerin aquaphor. Den er knallgod!

Ellers kan klut irritere huden - så kanskje heller prøve å bare vaske med rennende lunkent vann og olje på hendene.. Altså holde stumpen under springen i vasken.

Edit: inotyol er en fryktelig seig salve som kan være vanskelig å få bort både fra hud og fra klær!! Pass på å ikke søle på klær, men pass også her på å ikke gnikke og gnir med klut for å fjerne rester av kremen!! Her er Eucerin bedre. Luk ikke så ille heller [emoji4]
Supert. Tusen takk for tips og råd! Da legger vi vekk sink og prøver kun inotyol en stund. :)
Godt tips å holde ham under vasken. Det liker han veldig godt også så det skal vi prøve.
 
Inotyol, og evt tørre kompresser mellom hud og bleie/klær. Få være naken mest mulig, ha f eks håndkle på gulvet/i sofaen ved lek, så er det ikke så farlig med uhell ;)
 
Takk for tips! Ser allerede bedre ut ved bruk av inotyol i dag. Heldigvis.
Han ligger naken ved så og si hver bleieskift, men ganske uaktuelt å la ham ligge naken i sofaen da strålen fyker over alt og han tisser ofte. Hehe :D
 
Min lillegutt har også fått et sår nedentil. Er på barsel enda. Fått beskjed om å bruke purelan på det. Syntes det hjelper veldig! :)
 
Her er hva vi har oppsummert etter sår rumpe hos storesøster: Hva som funker for oss er helt avhengig av hvilke type "sårhet" det er.

Ved åpne sår/rift bruker vi å lufttørke slik at baby får ligge på håndduker og generelt være mest mulig i det fri. Dersom vi må ha på bleie brukes det parfymefri talkum fra apotek.

Dersom der er sårhet, dvs, sterk rødt men ikke åpent sår bruker vi Bephaten. Men hører inotyol også er bra, uten at vi har prøvd denne selv.

Sinksalve ble prøvd en gang, men aldri igjen! Vi har ei jente - og det var jo klin umulig å "få det vekk" igjen.. La seg som ei hinne utenpå. Grusom opplevelse og hjalp ikke i det hele tatt..

Kan være en ide å prøve ut en annen bleietype. Kanskje den dere bruker er "for tett" for dere baby? Dette er jo ganske individuelt. Håper stumpen blir bedre snart! :)
 
Om det væsker er mitt beste tips vaske under rennende vann, lufttørke, ha på potetmel og bleie uten parfyme og lotion.
 
Mitt beste tips er at han får ligge så mye som mulig naken. Ta med stellematta ut på stua og legg han på gulvet. Evt ha han i sofaen og legg en liten klut over tissen slik at en stråle er litt under kontroll [emoji85]
 
Jeg foretrekker bepanten (skriveleif) den er ikke seig [emoji4]. Brukt den på meg selv og [emoji28].
Og pasienter!
Cavilion spray kan også beskytte huden! Denne skal kun brukes tredje hver dag mener jeg..
Ellers som andre sier, mest mulig luft evt bytte bleiemerke [emoji4]
 
Er det noen sykepleiere e.l her? Er det ikke et faktum at sår gror best og fortest når de er fuktige? Eller tar jeg helt feil? Da mener jeg at de er fuktet med en salve, ikke svette o.l altså [emoji38] Og selvsagt må det være rent. Tenker i forhold til alle råd om å lufttørke og ha på pudder/potetmel..

Bare rett på meg om jeg tar feil altså! [emoji4]
 
Dr. Greve sin sinksalve med ringblomst og havre er den beste salven mot sår stump jeg noensinne har prøvd. Mye bedre enn f.eks Inotyol.

Vi pleier å vaske med rent vann og olje, tørke godt og så smøre et tynt lag med ovennevnte sinksalve der det er sårt. Ringblomst og havre behandler huden, mens sink beskytter mot urin og avføring.
 
Er det noen sykepleiere e.l her? Er det ikke et faktum at sår gror best og fortest når de er fuktige? Eller tar jeg helt feil? Da mener jeg at de er fuktet med en salve, ikke svette o.l altså [emoji38] Og selvsagt må det være rent. Tenker i forhold til alle råd om å lufttørke og ha på pudder/potetmel..

Bare rett på meg om jeg tar feil altså! [emoji4]

Jeg er ikke sykepleier eller helsepersonell. Men min umiddelbare tanke er jo at "tørt" er det beste. Tenker bare når sår skal gro hos meg selv, bruker jo ofte vanntette plaster. Men kan være det er forskjell på sårhet og åpne sår :)
 
Jeg er ikke sykepleier eller helsepersonell. Men min umiddelbare tanke er jo at "tørt" er det beste. Tenker bare når sår skal gro hos meg selv, bruker jo ofte vanntette plaster. Men kan være det er forskjell på sårhet og åpne sår :)

Det har jeg alltid trodd også, og det er det mamma alltid har fortalt meg [emoji85] Men følte bare at jeg hadde hørt for noen år siden at fuktig er best. Men dette varierer helt sikkert ut fra om det er sår/sårt eller hvilken type sår det er osv osv. Som du sier [emoji4]

Fant en artikkel her da:
https://sykepleien.no/2016/05/ikke-skift-sa-ofte-pa-sarene

Men det er sikkert forskjell på et sår i bleieområdet og et sår på armen. Man MÅ jo bytte bleie ofte, samt vaske ofte så det blir nok ikke helt reelt å sammenligne.
Tenker at man som mamma finner en metode som fungerer for sitt barns hud [emoji4]
 
Sykepleier [emoji1595].

Det er mye frem og tilbake på hva som er best behandling på sår! Tørr/fuktig behandling får du ulike svar på av de forskjellige sykepleierne og legene du snakker med og mange har ikke peiling uansett fordi det er veldig lite om det under utdannelsen og det går i glemmeboka om man ikke holder det ved like [emoji27].

Jeg ville ikke holdt et sår fuktig med salve... Jeg ville dersom såret ikke væsker smurt et tynt lag med en barrieresalve en gang om dagen [emoji4].
 
Sniker litt.. Jeg brukte ultraviolett på min frøken som var veeldig sår. Det hjalp godt. Veldig typisk for slike sår, er at det kommer sopp i det. Så jeg smurte og med dactakort. Da forsvant det fort..
 
Sykepleier [emoji1595].

Det er mye frem og tilbake på hva som er best behandling på sår! Tørr/fuktig behandling får du ulike svar på av de forskjellige sykepleierne og legene du snakker med og mange har ikke peiling uansett fordi det er veldig lite om det under utdannelsen og det går i glemmeboka om man ikke holder det ved like [emoji27].

Jeg ville ikke holdt et sår fuktig med salve... Jeg ville dersom såret ikke væsker smurt et tynt lag med en barrieresalve en gang om dagen [emoji4].

Supert! Takk for svar [emoji1][emoji1]
 
Back
Topp