Bevisst smitte barnet med vannkopper?

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
Sønnen til en venn av mannen min har fått vannkopper og med det kom en invitasjon om å ta med seg mini for å bli smittet.

Mannen tenker som så, at det er kjekt å bli ferdig med det når hun er såpass liten fordi han er redd hun ikke får det før hun er mye eldre. Det er visstnok verre å få det som eldre barn og spesielt som voksen. Han argumenterer med at hun jo sikkert kommer til å få det uansett til slutt.

For min del strider det imot alt som et normalt å bevisst gjøre ungen min syk. Ja, hun får det sikkert uansett, men jeg tenker at naturen får gå sin gang der.
Det er jo faktisk en liten prosent som virkelig blir syke av det. Om hun, Gud forby er en av dem, så kan ikke jeg leve med at jeg har gjort det mot henne med viten og vilje.
Det blir ingen smittefest på oss!

Har noen her fått tilbud om slike smittefester?
Noen som har benyttet seg av det?
Hva er dine tanker om dette?
 
Jeg har ikke fått invitasjon til smittefest, men hadde takket ja om jeg fikk det.
Det beste er å få det i ung alder og ikke som voksen. Er ungene mine del av den lille prosenten som blir ekstra syke, så vil de vel bli ekstra syke uansett når de får vannkopper?
 
Ja, absolutt! Best å bli ferdig med det så tidlig som mulig, det er JÆVLIG å få det som tenåring/voksen. Jeg trodde på ramme alvor at jeg skulle dø, har aldri vært så dårlig i hele mitt liv. Ungene hoppa rundt og var "friske", med kløende prikker.
 
Vi oppsøker ikke smitte nei, etter historier med følgesykdommer etter vannkopper fra andre så tar vi ikke sjansen på det
 
Vet av flere som har vært på smittefest men tenker at så lenge barnet skal eller går i bhg vil han/hun bli utsatt for smitte på et eller annen tidspunkt uansett. Å når det snakkes om eldre barn så er det vel barn som ikke går i bhg lengre eller eldre vil jeg tro.
 
Vi gikk ikke på smittefest og hadde ikke kommet til å gjøre det heller
Mellomste, dengang yngst, fikk det i bhg og smittet sin bror som deretter smittet den nyfødte yngste. Som siden hun var to uker gammel da hun fikk det endte innlagt på sykehus og trolig får det igjen.

Vi hadde noen som valgte å ta sjansen på å feire nyttår sammen med oss selv om eldste altså hadde vannkopper, vel vitende om at de kunne komme til å få det. Noen fikk og noen ikke. Deres valg, jeg nektet dem ikke men oppfordret heller ikke til smittefest.
 
Takk for svar alle sammen, interessant å høre hva folk tenker om dette.:)
Her har hun ikke begynt i barnehage enda, men skal begynne til sommeren. Jeg tenker at hun får både det ene og det andre da, helt av seg selv.Jeg får meg ikke til å bevisst gjøre henne syk.
 
Ville ikke utsatt barna for smitte nei! Selv om det sjeldent er komplikasjoner, så kan det forekomme! Så her kommer vi til å vaksinere om de ikke har fått det innen en viss alder
 
Jeg ble bevisst smittet som barn, for mamma fikk det i voksen alder og ble kjempedårlig. Jeg har ikke gjort det med mine barn. Da vi hadde sjansen var yngste så liten enda at jeg ikke tok sjansen.
 
Fikk tilbudet men tenkte at det passet litt dårlig på det tidspunktet.. neste gang var det rundt termin med nr 2.. nå er det vært vannkopper igjen i barnehagen og ingen er smittet..hadde vært en fordel å faktisk smitte begge to samtidig... slippe 2 runder
 
Oppsøker ikke smitte. Lar det gå sin gang
 
Det visste jeg ikke fantes en gang! :p
Det er i vaksineprogrammet i flere land, men ett jobbes med å få det inn i Norge. Det er ikke noe som prioriteres å få inn (og betale for) fordi vannkopper ikke har like skumle følgesykdommer som for eksempel meslinger.

Men man kan få lege til å skrive ut resept, og betalte for den selv, også setter de den på helsestasjonen
 
Det er i vaksineprogrammet i flere land, men ett jobbes med å få det inn i Norge. Det er ikke noe som prioriteres å få inn (og betale for) fordi vannkopper ikke har like skumle følgesykdommer som for eksempel meslinger.

Men man kan få lege til å skrive ut resept, og betalte for den selv, også setter de den på helsestasjonen

Da er jo det noe å tenke på om hun ikke har fått det etterhvert som hun blir eldre :happy:
 
Da er jo det noe å tenke på om hun ikke har fått det etterhvert som hun blir eldre :happy:
Grunnen til at vi bestemte oss for å sette den var at det var en uke før min termin og eldste på 3 1/2 ikke hadde hatt vannkopper og vi fikk brev fra barnehagen om at det gikk vannkopper. Passet veldig dårlig akkurat da!
 
Vet ikke helt hva jeg hadde gjort. Da mellomste fikk det ifjor, så beskyttet jeg jo ikke lillebror og storebror på noen som helst måte. Så ble jo litt smittefest her hjemme :)
 
Back
Topp