Be barna om lov til å bytte bleie?

Stiller sjelden ja/nei spm på ting som må gjøres uansett.
For eks: skal vi skifte bleie? Der svaret helt klart som oftest blir nei.
Sier for eks: nå skal vi på badet å skifte bleie.

Har gått over til det, nå ja. Men selv om jeg annonserer at det skal skiftes, er svaret generelt «Nei, ikke ennå» [emoji57]
 
Jeg spør ikke på ting som barnet ikke har noe valg på. Det eneste vi oppnår da er at de blir vant til at deres stemme ikke teller.
Men jeg spør på ting som ikke er så viktig for meg, f.eks rosa eller lilla bukse, brødskive eller polarbrød, lue eller pannebånd, votter eller hansker, ipad eller barne tv på tv'en, osv.
 
Nei vettu hva [emoji14] nå er min bare 10 mnd og skjønner ikke om vi spør eller ei. Men her hyler han som en stukken gris og vi må tvinge han til å ligge rolig de 30 sekundene det tar å skifte. Anser det som mer omsorgssvikt å ikke skifte bleie fordi barnet ikke vil
 
Har disse ekspertene barn selv? Lov å undres... Det går visst an å tenke mange kloke tanker mens stumpen til det stakkars barnet blir mer og mer sår. Men kloke, filosofiske tanker må nok vike for handling. Teori og praksis!

Jeg syns det er viktig å fortelle et barn hva som skal skje, da. "Nå skal du få ny bleie"
 
Nei selvfølgelig ikke.
De voksne skal ta ansvar for barna og ta avgjørelser som barna ikke er i stand til å ta selv. Dette går alt for langt i barns medbestemmelse.

Når det gjelder seksuelle overgrep så må man forklare barna at ingen skal få gjøre noe med kroppen dems uten samtykke, men med unntak. Feks voksne som må hjelpe de med å vaske og leger ved nødvendighet. Og at man alltid kan fortelle en voksen om ting man er usikker på om er lov eller ikke. Selv de aller minste (fra 6 mnd) kan man med tonefall, ansiktsutrykk og kroppsspråk, enkle ord og vise/peke forklare barnet på en NON-verbal måte at du hjelper de og ikke er slem med de, selv om de i utgangspunktet ikke vil skifte bleie.

I bhg så skal man alltid tenke igjennom at personene som skifter på barna har en trygg relasjon til de.
 
Jeg har ansvar for ungene mine og deres ve og vel. Det er i min plikt som mor å se til at bleiebarn byttes på og at eldre barn har tilstrekkelig hygiene på andre felt.

Jeg kan av og til spørr om jeg eller faren skal bytte bleien, men byttes skal den. Det må vi jo. Det er vårt ansvar at det skjer og som andre har påpekt, omsorgssvikt å la være. Så det kan hun selvsagt ikke velge selv. De eldre velger selv om de vil dusje eller vaske seg, sånn til daglig, men må dusje og vaske håret når vi sier det. Det et vårt ansvar.
 
Eneste tilfelle jeg tenker at man skal spørre og respektere svaret er hvis man ikke kjenner barnet godt. (F.eks nyansatt i bhg) men da betyr det ikke at bleien ikke skiftes, men at en barnet er trygg på skifter bleia :)
 
Man skal jammen høre mye rart. Nei, vet du hva. Bleieskift er ikke valgfritt.
 
Nei!
 
Spør aldri. Føler det er bedre å bare gjøre det. Spør man, så bør jo barnet faktisk ha et valg.
 
Spør aldri, sier bare fint "nå skal vi av og finne ny bleie" og da gjentar hun ordet "bleie" :)
 
Back
Topp