Be barna om lov til å bytte bleie?

Hadde aldri fått bytta bleie da gitt. Er som å løpe etter hunden til mamma når jeg skal ta ballen fra hu for å leke med hu gitt. Hu tror jo hele leken er å løpe fra meg med ballen i kjeften [emoji23] Ikke at jeg skal få den tilbake å kaste den hvertfall.
Slik var hvertfall minste når jeg nevnte ordet bleie når hu var lita. Da tok hu å løp som Flash avgårde gitt [emoji23] Skulle hu ikke ha noe av.
 
Det vil jeg påstå er å gå for langt. Da blir ikke ungene bytta på og så blir det feil også :p Nei, bleieskift er ikke et valg.
 
Jeg er for å lære barn at deres mening er betydningsfull, men enkelte ting som fks bleieskift kan desverre ikke barna velge. Bleien må på et tidspunkt byttes så hvis barnet da har sagt nei på forhånd og du alikevel bytter den faller jo poenget til denne eksperten bort!
 
Vel, da hadde det blitt sår stump her i gården, for om jeg spør om lov sier hun pent "nei, takk!" :knegg:

Ja, vi jobber med hvordan man kan lage en kultur for samtykke i hjemmet, der foreldre kan si «jeg skal skifte bleien din nå. Er det greit?» Barnet vil selvfølgelig ikke respondere «ja mamma det er topp, jeg vil veldig gjerne at du skifter bleien min», men hvis du skaper et rom der du venter for øyekontakt og kroppsspråk, så lar du barnet vite at deres respons betyr noe, sa hun.

Jeg reagerte på denne jeg. Jeg skal spørre, og barnets respons skal være viktig? Men jeg må alikevel skifte den der hersens bleien, og da teller jo ikke mitt barns "nei, takk!" overhodet da? Hva lærer barnet av det?
 
Vel, da hadde det blitt sår stump her i gården, for om jeg spør om lov sier hun pent "nei, takk!" :knegg:



Jeg reagerte på denne jeg. Jeg skal spørre, og barnets respons skal være viktig? Men jeg må alikevel skifte den der hersens bleien, og da teller jo ikke mitt barns "nei, takk!" overhodet da? Hva lærer barnet av det?

Enig :)
 
Nei spør ikke, spør jeg så får jeg et nei før hun løper avgårde. Å skifte bleie er helt nødvendig og noe annet er omsorgssvikt. Så her kan forskerne ta seg en bolle
 
Spør ikke her heller når det ikke er noe spørsmål. Må bleia byttes så må den byttes
 
Jeg spør. Men så er min 2 år og 4 mnd så han synes det er ekkelt selv. Men sier nei hvis han ikke er ferdig enda.
 
Syns det er viktig å respektere barna når de sier nei til noe du faktisk spør dem om, så da spør jeg heller ikke om ting som faktisk må bli gjort, som feks bleieskift. Sier som de andre skriver; "nå skal vi bytte bleie".
 
Hadde han på 8 mnd kunne svart, så hadde han svart nei:p Han er ikke interessert i å ligge på stellebordet for å si det sånn. Men bleia må byttes uansett.
 
Da hadde ungen hatt blødende kjøttsår. Og da hadde hun IALLFALL ikke villet skifte bleie... [emoji85] så... jeg skifter, og det gjør jeg så fort det har skjedd. Hun er så sensitiv at annet tør jeg ikke!
 
Her ber jeg barnet skifte selv[emoji85][emoji23]Har ikke skiftet tissebleie på lang tid, men enig spør ikke om svaret ikke teller.
 
Hun skiftet selv det siste halve året :)
"spør" minstemann, men han er bare 5 uker og etterhvert blir det nok mer at: "nå skal vi skifte bleie" :) han uttrykker misnøye ved våte bleier da :)
 
Back
Topp