Barn og alkohol

Jeg ser poenget med at barna skal oppleve at det er greit at det nytes et glass vin til maten eller en øl til grillinga. Samtidig synes jeg det er viktig at det ikke blir poengtert at "nå skal vi kose oss, så da tar vi frem vinflaska til middagen". Alkohol må aldri bli synonymt med kos.
 
Her er det mange som har nulltoleranse ser jeg. Skjønner ikke helt hva som er galt med at barna kan se at vi tar oss et glass eller to......? Ser også det er mange som skriver at det må bli etter barna er lagt, hvorfor? Blir vel ikke full av 1 øl eller 1 glass vin? Nei,nå syns jeg dette hysteriet med å skulle beskytte barna fra både det ene og det andre, må ta slutt. Er jo ikke snakk om å drikke seg brisen? Bedre at barna får et normalt forhold til alkohol enn at det skal være fy fy.
Tror også at så lenge ting er forbudt, så blir barna mer nyskjerrig på å prøve det. Så jeg er FOR å kunne ta litt alkohol fordi om det er barn hjemme.
 
Her er det mange som har nulltoleranse ser jeg. Skjønner ikke helt hva som er galt med at barna kan se at vi tar oss et glass eller to......? Ser også det er mange som skriver at det må bli etter barna er lagt, hvorfor? Blir vel ikke full av 1 øl eller 1 glass vin? Nei,nå syns jeg dette hysteriet med å skulle beskytte barna fra både det ene og det andre, må ta slutt. Er jo ikke snakk om å drikke seg brisen? Bedre at barna får et normalt forhold til alkohol enn at det skal være fy fy.
Tror også at så lenge ting er forbudt, så blir barna mer nyskjerrig på å prøve det. Så jeg er FOR å kunne ta litt alkohol fordi om det er barn hjemme.
Jeg er enig med deg. Hos oss kan vi ta en øl til fredags tacoen eller et glass vin om vi har lyst på det. Jeg er oppvokst med en mor som alltid har gjort det. Det har ikke vært et tabu, ikke noe fy-fy, men en naturlig ting. (Hun tok seg helst en lettøl, men det visste jo ikke jeg)
Tror kanskje mange av de som mener man ikke skal drikke noe, ofte mener det fordi det dessverre er mange som sier ett-to glass er OK, men så klarer de ikke holde seg til de glassene.
Min far er en av de. Han drikker ALDRI kun en øl og jeg har sett ham beruset X-antall ganger!! Det er ikke hyggelig!! Han må velge, edru eller fyll..aldri midt i mellom :(
 
Jeg er oppvokst med foreldre som kunne ta seg ett glass vin til maten i ny og ne men det var langt fra hver helg og ikke for å bli "glad" men for hva mange sikkert sier for kosen sin del. Ser ingen problem med at mine barn skal kunne se at vi tar oss ett glass vin/øl til maten en gang i blant da vi ikke har noen planer om å drikke oss brisne/fulle og klarer oss lenge med det ene glasset for av og til kunne kose oss. Kan like godt ta ett glass brus for å kose oss, for oss er det egentlig ikke viktig hva som er i glasset men at vi har det koselig og nyter maten og kvelden. Hvis vi føler en sjelden gang at ett glass vin hører med så bekymrer jeg meg ikke for om barna ser jeg tar ett glass da jeg er enig med Bente78 at det ofte i dagens samfunn blir litt mye overbeskyttelse på så mange områder. At barn ser mor og far tar ett glass alkohol til maten en sjelden gang gjør ikke meg noe så lenge det ikke skjer hver kveld og blir flatfylla hver helg.
 
Mamma tok seg en sjelden gang et glass vin til maten, pappa er avholds.

Jeg ser ikke noe galt i å ta seg et glass eller to til søndagsmiddagen så lenge en ikke blir påvirket.
 
det skal ikke mye til før man forandrer seg av alkoholen og det merker jo barn. jeg syns ikke barn og alkohol hører sammen, men med det mener jeg at man kan ta seg et glass eller 2 men da må det jo stoppe der. også syns jeg at det er best om en alltid er helt edru sånn at barnet har en helt trygg stabil voksen rundt seg. syns man må planlegge bedre når man har barn slik at barnet ikke føler seg utrygt.

men virker som alle drar med seg meninger ettersom hva de vokste opp med selv. jeg husker jeg syns det var utrygt og ekkelt når alle voksne drakk og forandret seg da jeg var barn, derfor ønsker jeg ingen andre barn å føle det samme.. men ikke sikkert det er rett for alle da :)
 
Det er noe man velger selv. Jeg er oppvokst med både vin om kvelden og null alkohol siden mine foreldre skilte seg når jeg var veldig liten. Mannen er vant til alkohol siden han morfar drakk mye og min svigermor mener at det er bra at barn lærer at man kan drikke uten å bli full og ustyrlig. Morfaren til mannen døde tidlig så ingen har møtt han men har hørt historier.

Men mam må se ann barnet. Noen barn reagerer ikke men andre gjør det. Ser jeg at min datter reagerer i selskaper vi er i så tar jeg med hu hjem. Så jeg holder meg unna alkohol til hu har lagt seg for å få med meg hennes signaler ang alkohol. Men drikker svært sjeldent. Liker ikke øl eller vin så blir lite kos med ett vinglass om kvelden osv.
 
Jeg er oppvokst med foreldre som mente/mener at et glass vin / en liten dram / en boks øl er ok, selv med barn i huset. De gikk alltid forran som et godt eksempel på at det er greit med litt, for å kose seg med, men det bør bli med det. Fra 14/15 års alderen kunne de nyte alkohol til mat (f.eks grilling om sommeren) eller til kos selv om vi var våkne og til stede.
Jeg tror dette har bidratt mye til at jeg har et sunt forhold til alkohol, og at jeg aldri har vært i nærheten av å bli full. Jeg har kun nytt små mengder alkohol om gangen. Aldri hatt behovet for å feste og teste grensene ved alkoholinntak.

Derfor mener jeg at det er ok å drikke, i minimale mengder selv om man har barn i huset. Men, jeg foretrekker at vi alltid er en edru i huset som kan ta ansvar/kjøre/skaffe hjelp om det skulle skje noe galt, eller at barna skulle bli syke. Håper å kunne gi mine barn "mitt" forhold til alkohol når de vokser opp :)
 
Jeg har vokst opp i et hjem hvor alkohol var akseptert i sunne mengder, mor tok et glass vin til mat og pappa en øl eller to på kvelden til kampen, aldri har jeg sett mine foreldre beruset! De har selvfølgelig tatt seg en fest men da var vi hos besteforeldre eller hadde barnevakt hjemme, sov da de kom hjem og lå på egne rom.
Jeg syns ikke noe om å kriminalisere alkohol så lenge det nytes ansvarlig, ikke misbrukes. Dersom man setter seg ned en kveld etter barna har lagt seg med vin for å "få en liten snurr", da er du ikke ansvarlig.
Kommer selvfølgelig også an på om det er en kjørbar person i huset.
Jeg kan ta et glass vin til mat eller kveldsfilmen men da vet jeg at mannen er helt kjørbar.
Jeg kjenner ikke påvirkningen av et glass vin, jeg drikker det for smakens skyld og setter meg aldri i en ansvarsrolle før de tre timene etter glasset hvor man regnes som edru igjen.
 
Her tenker vi det er viktig å få et naturlig forhold til alkohol siden en av oss voksne har vokst opp med en alkoholiker så derfor kan vi fint ta ett glass eller to på en lørdag
 
Vi har aldri fest når barna er hjemme, men vi kan ta et glass rødvin til maten i helgen. Vår minste er to år, og vi er tidlig oppe om morgenen, uansett om det er mandag eller lørdag. Har aldri behov for å drikke meg verken full eller "glad". Jeg blir glad nok av å være med barna :) Vi har også ei på tretten og synes det er viktig at hun ser at voksne kan ta et glass rødvin uten å bli rar/ekkel etc. Men et glass er nok :)
 
Jeg er av den typen at baby /barn og alkohol ikke hører sammen
Men forstår andre som gjerne tar seg et glass i ny og ne!

Det er vel noe med det å være tilgjengelig og tilstede uansett hva, om noe skulle skje!
Om man bare tar 1 glass vin, og baby plutselig blir dårlig og du kan ikke kjøre bil feks?
Flaut å måtte si det.
Samtidig som man ikke kan gardere seg hele tiden heller...
Men så lenge de er små så tenker jeg for min del at det er uaktuelt !

Men jeg ser ikke ned på folk som gjerne tar seg et glass som sagt!
Jeg selv ville ikke gjort det, men det har vel med at jeg er veldig beskyttende for mitt barn ! Gjerne litt i overkant av og til!
 
Vi drikker aldri til maten, men far kan godt ta seg noen øl etter mini har lagt seg. Hun er bare 7 mnder, så enn så lenge gjør det ikke noe. Det blir nok endringer når hun blir større tenker jeg. Om far tar seg noen øl, så holder jeg meg alkoholfri (drikker svært sjeldent uansett), for jeg ønsker at det alltid er en av oss som skal være helt edru. I tilfelle det skjer noe eller mini våkner.
 
Jeg er av den typen at baby /barn og alkohol ikke hører sammen
Men forstår andre som gjerne tar seg et glass i ny og ne!

Det er vel noe med det å være tilgjengelig og tilstede uansett hva, om noe skulle skje!
Om man bare tar 1 glass vin, og baby plutselig blir dårlig og du kan ikke kjøre bil feks?
Flaut å måtte si det.
Samtidig som man ikke kan gardere seg hele tiden heller...
Men så lenge de er små så tenker jeg for min del at det er uaktuelt !

Men jeg ser ikke ned på folk som gjerne tar seg et glass som sagt!
Jeg selv ville ikke gjort det, men det har vel med at jeg er veldig beskyttende for mitt barn ! Gjerne litt i overkant av og til!
Men det finnes da taxi eller om barnet er veldig dårligringer man etter tsykebil.
 
Jeg synes en mellomting er fint. Å aldri se alkohol virker for meg merkelig. Jeg mener det er bedre at barna lærer at alkohol ikke trenger å bety fyll. Mine foreldre tok seg gjerne en øl til middag om lørdagene, men jeg så dem aldri brisne eller fulle.

Jeg drikker forøvrig selv ikke alkohol.
 
Last edited:
Jeg vil at barna mine skal lære at det går an å nyte vin eller øl til mat, at man kan drikke ett glass og at det går bra. Nå drikker jeg nesten ikke alkohol selv, men det gjør jo de fleste andre voksne i familien. Aldri noen som drikker seg full med barna i nærheten. Har selv vokst opp i et nabolag hvor de voksne ofte samlet seg på sommerkveldene og drakk noen øl og glass vin sammen, mens vi barna lekte og hadde det kjempegøy! :)
 
Her vet vi nok om alkohol og overføring av vaner, til å ikke drikke foran barna.
Ikke er vi beruset i deres nærvær.
De kommer foran våre evt. behov for alkohol, om det så "bare" er ett glass vin til maten, eller en tur på byen.
For barn er det ikke bare den synlige beruselsen som kan være skummelt; bare synet av ølflasken på bordet, kan være nok til å skremme barnet og skape usikkerhet.
Våre barn skal aldri være usikre på oss, men vite hvor de har oss, og vite at de kommer før alt annet! :)
(Sånn er det hos oss. Hva andre gjør, bryr jeg meg ikke om, så lenge de ikke skader barna sine. Frivillig uvitenhet har jeg dog vanskelig for å overse, så jeg gir gjerne ut informasjon til dem som måtte lure på hvorfor det er lurt å gjøre det på samme måte som oss, i følge ekstensiv forskning. ;) )
 
Her er det mange som har nulltoleranse ser jeg. Skjønner ikke helt hva som er galt med at barna kan se at vi tar oss et glass eller to......? Ser også det er mange som skriver at det må bli etter barna er lagt, hvorfor? Blir vel ikke full av 1 øl eller 1 glass vin? Nei,nå syns jeg dette hysteriet med å skulle beskytte barna fra både det ene og det andre, må ta slutt. Er jo ikke snakk om å drikke seg brisen? Bedre at barna får et normalt forhold til alkohol enn at det skal være fy fy.
Tror også at så lenge ting er forbudt, så blir barna mer nyskjerrig på å prøve det. Så jeg er FOR å kunne ta litt alkohol fordi om det er barn hjemme.

Der tar du faktisk feil, og du er absolutt ikke alene om det, mange tenker som deg, og det er jo ikke så rart.
Det er dog bevist at barn tar etter sine foreldre både med røyking og drikking, selv om foreldrene har vist måtehold.
Det er større sannsynlighet for at barna selv drikker og røyker tidligere, og i større grad, dersom de har vokst opp med foreldre som gjorde det, uansett om det aldri var fyll, eller synlig beruselse.
Barn av avholdsmennesker har jevnt over mindre problemer med alkohol/tobakk/andre rusmidler, og det er ingen større andel av "utskeielser" pga nysgjerrighet blant dem enn blant dem som ble oppdratt i hjem der det var øl til maten eller vin på lørdagskvelden. :)

Jeg kan gjerne poste linker til studier, hvis det er noen som interessert i å lese. :)

Dette er ikke en pekefinger, bare deling av fakta. :)
 
Der tar du faktisk feil, og du er absolutt ikke alene om det, mange tenker som deg, og det er jo ikke så rart.
Det er dog bevist at barn tar etter sine foreldre både med røyking og drikking, selv om foreldrene har vist måtehold.
Det er større sannsynlighet for at barna selv drikker og røyker tidligere, og i større grad, dersom de har vokst opp med foreldre som gjorde det, uansett om det aldri var fyll, eller synlig beruselse.
Barn av avholdsmennesker har jevnt over mindre problemer med alkohol/tobakk/andre rusmidler, og det er ingen større andel av "utskeielser" pga nysgjerrighet blant dem enn blant dem som ble oppdratt i hjem der det var øl til maten eller vin på lørdagskvelden. :)

Jeg kan gjerne poste linker til studier, hvis det er noen som interessert i å lese. :)

Dette er ikke en pekefinger, bare deling av fakta. :)

Jeg er helt enig med deg, men det er også hele grunnen til at jeg synes det er greit å vise måtehold med barna. Jeg vokste opp med måtehold som barn, med foreldre som drakk lite, men tok seg gjerne en øl til middag på lørdag. Og av det lærte jeg at det ikke er farlig å drikke litt.

Ei venninne som hadde en mor som var alkoholiker derimot var livredd for alkoholen fordi hun ikke var vokst opp med at alkohol faktisk kan nytes innen trygge rammer.

Og forøvrig: selv har aldri vært full og jeg smakte alkohol for første gang da jeg var 18 år. Og jeg drikker ikke alkohol i dag, rett og slett fordi jeg ikke liker smaken. De verste fyllefantene jeg kjenner er de som er vokst opp i strikte hjem som aldri så sine foreldre drikke. De lærte aldri at alkohol faktisk kan nytes med måtehold.
 
Back
Topp