Babysete foran.

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har erfaring med å montere babysetet foran hvor det er automatisk airbag og bilbeltet uten låsefunksjon?

Er det sikkert nok?
 
Airbagen må i så fall kobles ut. Og hva mener du med at bilbeltet ikke har låsefunksjon?
 
Er ingen ekspert, men umiddelbart tenker jeg at hvis du ikke får skrudd av/deaktivert airbagen er det livsfarlig å plassere et babysete der, men hvis den slås av tror jeg at det skal kunne gå, mer usikker på hvordan det er ift sikkerhet og kollisjon sammenliknet med å plasser sete bak.
 
Airbagen må i så fall kobles ut. Og hva mener du med at bilbeltet ikke har låsefunksjon?
Airbagen er automatisk i den forstand at den er koblet ut når det ikke sitter noen der. Det går på vektsensorer.

Med låsefunksjon tenker jeg da slik som jeg har i baksetet hvor jeg drar beltet helt ut så låser det seg og vil forbli låst i den lengden jeg ønsker.
Det er vel en stopp på dem ved kollisjon, men vet ikke hvordan dette fungerer med babysete mtp vekt osv.
 
Er ingen ekspert, men umiddelbart tenker jeg at hvis du ikke får skrudd av/deaktivert airbagen er det livsfarlig å plassere et babysete der, men hvis den slås av tror jeg at det skal kunne gå, mer usikker på hvordan det er ift sikkerhet og kollisjon sammenliknet med å plasser sete bak.

Det er automatisk av når det er under en viss vekt, men blir litt usikker på hvor godt jeg kan stole på det.

Setet bak når jeg kjører alene er uaktuelt i starten uansett. Da lar jeg heller være å kjøre de første ukene. Tenkte bare om jeg skal en tur i butikken e.l. Planen er å kjøre minst mulig
 
Airbagen er automatisk i den forstand at den er koblet ut når det ikke sitter noen der. Det går på vektsensorer.

Med låsefunksjon tenker jeg da slik som jeg har i baksetet hvor jeg drar beltet helt ut så låser det seg og vil forbli låst i den lengden jeg ønsker.
Det er vel en stopp på dem ved kollisjon, men vet ikke hvordan dette fungerer med babysete mtp vekt osv.

Om den ikke kan permanent kobles ut, hadde jeg aldri i verden turt å plassere et babysete der.
 
Airbagen må helt kobles av for at babyer eller barn skal kunne sitte foran.
På Trygg Trafikk står det manuelt eller automatisk, så sånn sett så er den vel lovlig. Vet bare ikke helt om jeg tør å stole på det... TT kunne visst ikke gi meg et svar, så har sendt mld til Subaru.
 
På Trygg Trafikk står det manuelt eller automatisk, så sånn sett så er den vel lovlig. Vet bare ikke helt om jeg tør å stole på det... TT kunne visst ikke gi meg et svar, så har sendt mld til Subaru.

Trygg Trafikk sier;

Enkelte bilmodeller kan leveres uten airbag på passasjersiden foran. Andre modeller kan koble ut airbagen med en nøkkelbryter. Noen bilfabrikanter tillater også at merkeverkstedene kobler ut eller fjerner airbagen. Kontakt importøren av ditt bilmerke dersom du er i tvil.

Airbagen _skal_ være _helt_ utkoblet om man plasserer et barn i forsetet. Enten ved at et verksted kobler den ut/fjerner den, eller ved at den kan kobles ut ved hjelp av en bryter i bilen. At den ikke slår seg ut ved kollisjon når det ikke sitter noen der, er ikke godt nok - for hva gjør man om den finner ut at den skal det alikevel?
 
Trygg Trafikk sier;



Airbagen _skal_ være _helt_ utkoblet om man plasserer et barn i forsetet. Enten ved at et verksted kobler den ut/fjerner den, eller ved at den kan kobles ut ved hjelp av en bryter i bilen. At den ikke slår seg ut ved kollisjon når det ikke sitter noen der, er ikke godt nok - for hva gjør man om den finner ut at den skal det alikevel?

Screenshot_2018-03-19-13-46-48-241_mobi.mgeek.TunnyBrowser.png
 
Hadde uansett ikke stolt på en slikt automatisk deaktivering. Da hadde jeg heller kjørt med babyen i baksetet, brukt baksetespeil, og kjørt kun korte turer.
 
Hadde uansett ikke stolt på en slikt automatisk deaktivering. Da hadde jeg heller kjørt med babyen i baksetet, brukt baksetespeil, og kjørt kun korte turer.
Ser ut til at det blir å ikke kjøre i det hele tatt. Evnt bytte bil med samboer om jeg MÅ, for der vet jeg det går an å slå den av helt.

Umulig å se om babyen puster e.l. i et baksetespeil, så det tør jeg rett og slett ikke.
 
Ser ut til at det blir å ikke kjøre i det hele tatt. Evnt bytte bil med samboer om jeg MÅ, for der vet jeg det går an å slå den av helt.

Umulig å se om babyen puster e.l. i et baksetespeil, så det tør jeg rett og slett ikke.

Tips for å sjekke at baby lever når man har de bak, åpne vinduet ved baby, da gir baby lyd når det blir kaldt (åpnes kun for sjekk, og lukkes etterpå) (ja man har rare ring for seg når man har mistet et barn [emoji85])
 
Tips for å sjekke at baby lever når man har de bak, åpne vinduet ved baby, da gir baby lyd når det blir kaldt (åpnes kun for sjekk, og lukkes etterpå) (ja man har rare ring for seg når man har mistet et barn [emoji85])

Takk for tips [emoji173]️
Skal absolutt huskes på.

Ja, sant det. Tenker helt annerledes nå enn de andre gangene merker jeg.
 
Bilprodusenten anbefaler det ikke, så da blir det ihvertfall uaktuelt i den bilen.

Generelt ang beltene, kan man bruke låseklips. Så da fikk jeg svar på det og :)
 
Takk for tips [emoji173]️
Skal absolutt huskes på.

Ja, sant det. Tenker helt annerledes nå enn de andre gangene merker jeg.

Forstår deg så godt. Håper du finner ei løsning som er trygg både for baby og deg.
 
Jeg personlig hadde aldri stolt på en automatisk airbag eller hatt en baby i forsetet.
Automatisk airbag hadde ikke jeg heller stolt på.
Å ha babysetet i passasjersetet foran skal visstnok være veldig sikker plassering med airbag helt utkoblet.
Kom over det for litt siden i leting om babystoler.
Svenskene er gode på barnesikring i bil og bruker det mye
 
Automatisk airbag hadde ikke jeg heller stolt på.
Å ha babysetet i passasjersetet foran skal visstnok være veldig sikker plassering med airbag helt utkoblet.
Kom over det for litt siden i leting om babystoler.
Svenskene er gode på barnesikring i bil og bruker det mye
Kom over dette jeg og.
Men får heller kjøre minimalt tenker jeg, og heller bytte bil med samboer om jeg må ut å kjøre. For der vet jeg det går an å skru av helt.
 
Enten har man baby bak, eller så skrur man av airbagen. Hva er problemet med å ha babyen bak?
 
Back
Topp