Bør ikke barnetrygden økes snart?

Er du klar over hvor mye det vil koste for å finne ut dette, hvor mye mer byråkrati det blir.
Barnetrygd er den trygden som krever minst av hele velferdsstaten vår, skal den behovsprøves vil det koste mye mer enn den gjør i dag.
Og hvorfor skal ikke de som tjener mest, skatter mest få en trygd? Er det slik at alle våre skattepenger skal kun gå til de fattige og de rike skal bare betale for gilde? Hvorfor er det riktig? Og vil det øke viljen til å betale skatt?

Nei, jeg kan garantere det at vi ville ikke fått barnetrygd, vi har det godt lever bra og snur ikke på kronene nei. Men vi bruker barnetrygden og den trenger vi hver måned til å betale ned gjeld, mat og klær.
Og hvem er det som skal avgjøre hva som er nødvendig og ikke jåleri/pynt.
Skal staten da bestemme at du kjøper ikke FirstPrice på butikken du har råd til å klare det uten penger fra oss.
Jeg fattig eller rik hadde aldri ønsket at noen skulle mistet noe, mens jeg skulle få det økt.
Jeg er litt glad i at det bør være likt for alle, så får vi hjelpe de fattige på andre måter. Som f.eks ha ett mer inkluderende arbeidsliv, der det er plass til de syke, de som jobber deltid, de som ikke er norske. Det vil bidra til mindre fattigdom er jeg sikker på ;)
Thihi vanskelig å forstå at ting koster penger ...Og at en slik utprøving kommer til å ramme mange familier som faktisk trenger denne tryggheten selv om det ikke ser sånn ut på papiret ....
 
Jeg synes det egentlig er rart at vi bare skal få penger av statskassa for at vi selv velger å få ett eller mange barn jeg da. Tenk på alt vi får gratis av staten som utdannelse, sykehusbehandlinger og mye mer.

Om statskassa gir meg gratis penger i form av 970kr eller 1500kr i mnd så klager hvertfall ikke jeg. Personlig hadde jeg ønsket at disse pengene heller gikk til gratis SFO og barnehage.
Vel vi betaler jo skatt i det store og det hele som skal gjøre det slik at alle norske statsborgere uansett i arbeid eller ikke skal få samme tilbudene... Så blir som en post her barnetrygd ses som e skattelettelse [emoji14]
 
Last edited:
Takker!! så du sier til meg at jeg dumper barna mine i bhg før å tjene penger til livets .....?
Nei. Jeg sier at ikke alle ønsker å benytte seg av barnehage/SFO, og at det for disse ikke ville hjelpe en dritt om barnetrygden ble kuttet for å kunne tilby disse tilbudene gratis.
 
Vi har kanskje lav barnetrygd i Norge, men vi har en del andre fordeler som andre land ikke har. Spørs om alle de fordelene er regnet med i denne uttalelsen fra FN. Gratis lege, tannlege, skole osv. Gratis høyere utdanning så foreldre slipper å spare til det.

Selve summen er så lav at den er nærmest symbolsk. Kanskje både kontantstøtte og barnetrygd burde droppes til fordel for gratis bhg med bedre dekning og gratis SFO.

Barnefattigdom er veldig sårt for mange, men hvis begge foreldre kunne gått i full jobb og hatt barna i bhg/SFO så ville mye vært løst og samfunnet blitt rikere.

Altså- gratis bhg og SFO.. opp til barna er 9 år..
Hva med resten av årene til barna fyller 18?
Jeg skal love deg- det er da det begynner å koste å ha barn.
 
Latterlig!

De som har penger betaler skatt de også! Så hvorfor skal de betale for deg? ( regner med at du er trengende, siden den uttalelsen kommer)




Rare skruer. Om den skal justeres kan jo egenlig diskuteres for det er et par år siden den ble det...
Er jeg trengende?? :happy Vel, det er mye jeg trenger, men vil ikke kalle meg trengende.

Ja, jeg vet at alle betaler skatt, men om man er mangemillionær så trenger man vel ikke 940 kr i mnd per barn? De fleste trenger jo barnetrygden, men mange klarer seg vel uten også. Jeg tror ikke jeg hadde merket stor forskjell siden den er så lav. Men jeg har ikke lyst til å være uten. Dobbelmoral er flott!
Etter å ha lest svar i tråden her om at det koster mer å behovsprøve den enn å betale til alle så tror jeg nok jeg skifter mening uansett :p :wideyed::smiley-angelic008
 
Syns behovsprøvd barnetrygd høres helt idiotisk ut rett og slett, det kommer til å koste enormt med penger å beregne og holde styr på dette jeg syns også det er en uting og uttale seg om hvem som trenger og ikke trenger, vi har gode lønninger men vi har utgidter deretter og har ikke så mye mer enn «alle andre» til overs hver mnd, hadde blitt forbanna om noen skulle lagt seg opp i dette for å beregne en trygd som er ment til barna. Gratis barnehage og sfo hadde heller ikke gitt meg noe, vi bruker ikke sfo og leverer/henter sent/tidlig i barnehagen, kunne vel nesten hatt redusert plass så jeg tar den trygden på konto og tenker at ingen har noe med det[emoji23]
 
Endre beløpet er jeg enig i, men hvorfor er det slik at de som tjener mest og betaler mest skatt skal fratas alle ytelser?
Det er mange ytelser de lavtlønte kan få som ikke de som tjener greit kan få. Så ser ikke hvorfor barnetrygd er noe alle med små barn burde få. Vi er nok en slik familie som tjener bra og mottar barnetrygd, men vi har behov for den hver måned. 3 barn koster og vi sitter ikke som millionærer fordi vi har gode lønninger.

Fordi de ikke trenger ytelsene for å få ting til å gå rundt?
 
Fordi de ikke trenger ytelsene for å få ting til å gå rundt?

Hvem skal bestemme at de ikke trenger ytelser? Og hvordan blir dette med viljen til å skatte når de som skatter og tjener mest må til enhver tid klare seg selv, men de som skatter og tjener minst får støtte til det meste.
Og det at dette med å behovsprøve barnetrygden koster mer for staten, har det ingen betydning så lenge de som tjener mest ikke får noe. Koste hva det koster vil, men vi unner ingen noe mer en vi ikke har selv?
Vi bruker barnetrygden hver måned, andre som kanskje tjener mindre enn oss sparer den hver måned. Dette går på utgifter og ikke inntekt, skal det tas med i beregningen?
 
Hvem skal bestemme at de ikke trenger ytelser? Og hvordan blir dette med viljen til å skatte når de som skatter og tjener mest må til enhver tid klare seg selv, men de som skatter og tjener minst får støtte til det meste.
Og det at dette med å behovsprøve barnetrygden koster mer for staten, har det ingen betydning så lenge de som tjener mest ikke får noe. Koste hva det koster vil, men vi unner ingen noe mer en vi ikke har selv?
Vi bruker barnetrygden hver måned, andre som kanskje tjener mindre enn oss sparer den hver måned. Dette går på utgifter og ikke inntekt, skal det tas med i beregningen?

Robin Hood politikk i norge, ta fra de «rike» og gi til de fattige. Syns dette gjentar seg med mamge ting nå og det gir meg veldig lite lyst til å betale skatt dessverre. Ingen har noe med hva jeg har av utgifter og å brette ut de for å finne ut hva vi kan få i barnetrygd blir for meg helt på tryne[emoji51]
 
Den burde økes ja, i takt med utgifter.

Og synes alle skal få den uansett, det er til alle barnefamilier. Sånn mtp hvorfor den ble opprettet i utgangspunktet. Da blir det feil å gjøre forskjell i den: De som har dårlig råd får andre stønader ved behov, det er av et helt annet prinsipp. Evt så kan man fjerne hele greia (at ingen får barnetrygd) og heller øke stønader for barnefamilier hos de som trenger det.
 
Tannlege er langt ifra gratis :eek:
Veldig langt i fra om de trenger plate eller streng hvertfall. Til nå har vi måtte ut med 16000 kr på vår 12åring på 1 år. Og det er med plate. Første etter sommer skal hun få streng. Regner med det blir mer. Og da dekker staten 75% av dette. Fremdeles en del penger. Da kommer støtta godt med, selv om det er bare en liten brøkdel gitt.
 
Hva med å øke trygden, men la den telle som en skattbar inntekt? slik at de med høye lønninger dermed betalte mer skatt og satt igjen med en lavere andel av barnetrygden enn de med lave lønninger?
 
Burde blitt økt for lenge siden!
 
Jeg synes det egentlig er rart at vi bare skal få penger av statskassa for at vi selv velger å få ett eller mange barn jeg da. Tenk på alt vi får gratis av staten som utdannelse, sykehusbehandlinger og mye mer.

Om statskassa gir meg gratis penger i form av 970kr eller 1500kr i mnd så klager hvertfall ikke jeg. Personlig hadde jeg ønsket at disse pengene heller gikk til gratis SFO og barnehage.
Hva med de som allerede med barnetrygden er langt under fattigdomsgrensa? :) Barnefattigdommen her til lands er jo stadig økende. Og barna kan rett og slett ingenting for at pappa har dårlig betalt jobb/mamma er student/pappa er ufør e.l.
 
Back
Topp