Bør barnehage være obligatorisk?

Er det da bedre vente for å heller sende de i skolen hvor man i verste fall for det meste er 1 voksen per 20 barn? Forstår det er vanskelig, men man har bedre forutsetninger ift voksentetthet og oppfølging av språk i bhg. Det er ingen automatikk i at man får tilført ressurser i skolen til barn som ikke kan norsk, kanskje de er heldige å kommer til skoler med god økonomi og god språkopplæring, men det er ikke en selvfølge.
Nei de bør begynne før og gå flere år i bhg
 
Absolutt ikke.
 
Nei. Det må være opp til foreldre å finne ut om de vill ha barna i barnehage eller ikke :)
 
Alle dere som er imot, hvorfor? Går ikke ungene deres i bhg? Er det så ille at ungene er i bhg og leker med andre på sin egen alder? Om ungene deres uansett er i bhg ser jeg ikke problemet med obligatorisk barnehage for eksempel 10 timer i uka fra tre år?

Det kommer an på omfanget og hvor strengt obligatorisk det er.
Ja,jeg har barn i barnehage og setter pris på barnehagen, men liker også friheten bhg gir fremfor skole.
 
Jeg er ikke helt imot, men det kan ikke være slik som med skolen, at de må være der hver dag, hver time og at man må søke om å få ta dem ut av barnehagen noen dager her og der. Men et visst antall timer i uka/mnd, det siste året, ville jeg ikke hatt noe særlig imot.
 
Har blandede tanker. Tenker at det absolutt er viktig med sosialisering så kanskje barnehage burde være obligatorisk siste året før skole og kanskje barnehage/dagmamma fra 4 år
 
Det kommer an på omfanget og hvor strengt obligatorisk det er.
Ja,jeg har barn i barnehage og setter pris på barnehagen, men liker også friheten bhg gir fremfor skole.

100% plass er jeg imot, noen timer tror jeg alle barn har godt av. Og jeg syns det er en selvfølge at man kan ta ungen ut av bhg for å dra på ferie for eksempel. De færreste er vel borte en uke eller to i måneden.
 
100% plass er jeg imot, noen timer tror jeg alle barn har godt av. Og jeg syns det er en selvfølge at man kan ta ungen ut av bhg for å dra på ferie for eksempel. De færreste er vel borte en uke eller to i måneden.

Men hva OM man ønsker det? Dette blir et eksempel som ikke gjelder mange men variasjoner rundt det kan gjelde flere.
Si man er hjemme i permisjon med småsøsken, den andre forelderen jobber offshore og har fire uker i strekk fri. Om man jevnt vil bruke disse til å reise til familie andre steder, reise utenlands for å se nye steder osv - så må man vel få bestemme slikt selv uten at det sksl kreves at en treåring skal være i en institusjon? :)

Eller så enkelt som at man er i perm med småsøsken og ønsker å ha toåringen hjemme - fordi man bare vil utsette barnehagestarten et års tid. Skal ikke det være ok?

Jeg har som sagt ingenting i mot barnehager, tvert i mot, jeg bare synes det er tidlig nok å forholde seg til tvungen institusjonalisering som fem-seksåring :)
 
Men hva OM man ønsker det? Dette blir et eksempel som ikke gjelder mange men variasjoner rundt det kan gjelde flere.
Si man er hjemme i permisjon med småsøsken, den andre forelderen jobber offshore og har fire uker i strekk fri. Om man jevnt vil bruke disse til å reise til familie andre steder, reise utenlands for å se nye steder osv - så må man vel få bestemme slikt selv uten at det sksl kreves at en treåring skal være i en institusjon? :)

Eller så enkelt som at man er i perm med småsøsken og ønsker å ha toåringen hjemme - fordi man bare vil utsette barnehagestarten et års tid. Skal ikke det være ok?

Jeg har som sagt ingenting i mot barnehager, tvert i mot, jeg bare synes det er tidlig nok å forholde seg til tvungen institusjonalisering som fem-seksåring :)

Jeg vi si at det er veldig sært om man ikke kan ha ungen noen få timer i barnehagen uansett om man jobber offshore eller er hjemme i perm. Om man for eksempel har x antall timer i løpet av et år bør jo problemet være løst, da kan man jo bare legge litt til rette for det :) Grunnen til at jeg i utgangspunktet er for noen timer obligatorisk bhg er språklæring, spesielt hos innvandrerfamilier hvor foreldrene prater lite eller ikke norsk i det hele tatt. I dagens samfunn er det vel rasistisk om man krever at noen blir pålagt bhg, derfor tenker jeg at det må gjelde alle. Jeg vil tro man gjør en stor bjørnetjeneste for de barna som evt "slipper" å lære noe særlig norsk før de begynner på skolen. På skolen vil man da misbruke læreren sin tid fordi noen faktisk må bruke tid på å lære språket som de burde kunne fra før. Jeg skjønner at verden ikke er helt svarthvitt altså, men noen ganger må man vel late som at det er slik det er :p
 
Jeg vi si at det er veldig sært om man ikke kan ha ungen noen få timer i barnehagen uansett om man jobber offshore eller er hjemme i perm. Om man for eksempel har x antall timer i løpet av et år bør jo problemet være løst, da kan man jo bare legge litt til rette for det :) Grunnen til at jeg i utgangspunktet er for noen timer obligatorisk bhg er språklæring, spesielt hos innvandrerfamilier hvor foreldrene prater lite eller ikke norsk i det hele tatt. I dagens samfunn er det vel rasistisk om man krever at noen blir pålagt bhg, derfor tenker jeg at det må gjelde alle. Jeg vil tro man gjør en stor bjørnetjeneste for de barna som evt "slipper" å lære noe særlig norsk før de begynner på skolen. På skolen vil man da misbruke læreren sin tid fordi noen faktisk må bruke tid på å lære språket som de burde kunne fra før. Jeg skjønner at verden ikke er helt svarthvitt altså, men noen ganger må man vel late som at det er slik det er :p
Når det gjelder barn som TRENGER barnehagen for læring og utvikling (altså foreldrene kan ikke gi de alt de har behov for her) så nytter det ikke med timer her og timer der, det må være passende kontinuitet, hyppighet og varighet for å gi nok.

Derimot finnes det foreldre som blir "lovpålagt" å ha ungene i bhg, feks vedtak fra barnevernet. Ser ikke nødvendigheten med at det må være obligatorisk for alle.
 
Når jeg sier jeg er for en liten grad obligatorisk barnehage for de eldste barna, så mener jeg ikke at foreldre ikke skal få ta barna fri. Mener på ingen måte at det skal være like strengt som på skole!
 
Selv om vi har planer om at minsten skal ha full plass i bh når han er ca 3 år så blir det feil å gjøre det obligatorisk,
Er selv en av de nye landsmennene men har vært nøye på at barna skal beherske norsk skikkelig siden det er her vi bor. Eneste forskjellen på mine barn og "vanlige" norske barn er at de har flere språk noe som jo ikke alltid er en ulempe :)
Lærer de mitt ekstra språk gjennom regler og sanger først før jeg begynner å snakke med de på andre språk, men aldri før jeg er sikker på at norsken er inne.
Når det kommer til at så mange ikke snakker språket etter lang tid i landet så tror jeg det er flere faktorer som spiller inn.
1) relgion, ja det er ikke til å feie under en stol at enkelte relgioner har ett strengere kvinnesyn og skal barna lære seg godt norsk så må mor snakke det noenlunde flytende.
2) språkøre, er som kjent lettere å lære nye språk om en har en naturgitt gave for det
3) norskkurs, og disse må bli langt mer legge vekt på b.la dialekten der en bor (i dag går alt på oslodialekt/bokmål uansett hvor i landet en er) kursene bør og bli flere og lengre. (Det jeg i sin tid lærte på kurset var fint lite, i forhold til hva jeg lærte på jobb og i omgangskretsen min) en bør og ha flere prøver slik at en kan mer tilrettelegge kursene.
4) støttekontakter, gjerne frivillige, er jo en kjensgjerning at en lærer ofte lettere gjennom praksis og da kan en støttekontakt som er med B.la når en skal ut og handle viktig, er da viktig at samtalene foregår på norsk.

Det er det jeg kom på nå, er sikkert flere gode tiltak som kunne blitt satt inn for å gjøre de nyankomne bedre i det språket de tross alt bør og skal kunne bruke når de er her i landet
 
Back
Topp