Bør barnehage være obligatorisk?

Ja, jeg vet bare ikke om det er like enkelt overalt og om det finnes nok tolker. Er så mange stammespråk og. Var med i en sak en gang hvor vi måtte lete oss ihjel etter en tolk som kunne en type stammespråk. Så viste det seg etterpå at det ikke var samme stammespråk, likevel, så alt som var formidlet var å regne som "ugyldig". Forhåpentligvis skjer ikke sånt ofte. Men uansett er det viktig at barna i hvert fall lærer norsk, uten å måtte "straffes" for foreldrenes valg, evner, forutsetninger osv, mener jeg.
Både UDI, politiets utlendingsenhet og politiet bruker tolker i sitt arbeid. Selvsagt er det noen ganger man støter på spesielle språk, men man finner som regel allikevel noen som kan oversette.
 
Her bruker i alle fall hs tolk. Hadde en forelesning med henne, men hun mente også at det ikke alltid ble forstått rett selv om de brukte tolk. De gir selvfølgelig tilbakemeldinger når de oppdager tolker som ikke er gode nok.
Nei, det vil alltid være en utfordring. Men det er bedre å iallfall prøve å bruke tolk, istedenfor å skylde på språkproblemer når man prøver å snakke til dem på norsk/engelsk som de ikke forstår en døyt av.
 
  • Liker
Reactions: BMC
Både UDI, politiets utlendingsenhet og politiet bruker tolker i sitt arbeid. Selvsagt er det noen ganger man støter på spesielle språk, men man finner som regel allikevel noen som kan oversette.
Som regel ja, men det er utfordringer knyttet til tolker også. Det var poenget mitt.
 
Nei, det vil alltid være en utfordring. Men det er bedre å iallfall prøve å bruke tolk, istedenfor å skylde på språkproblemer når man prøver å snakke til dem på norsk/engelsk som de ikke forstår en døyt av.
Absolutt skal man bruke tolk, til tross for utfordringer! For å belyse enda en side av utallige utfordringer, er det jo de som krysser av "nei" på om de trenger tolk, og i møte med disse forstår man at tolk hadde vært høyst nødvendig. Så det er sjeldent problemfritt :p
 
Jeg tror alle er fornøyd med gratis skolegang, men ser ikke hvorfor barn må på død og liv være i barnehage for å bli skikket til skolen.

Pga språkferdigheter. I Norge snakker vi norsk, ikke et språk fra et annet land.
 
Ja, men bare deltid. Feks obligatorisk to ganger i uka. Barna har godt av det for å utvikle seg og lære sosiale ferdigheter. Men om den blir obligatorisk bør den også være gratis.
 
Alle dere som er imot, hvorfor? Går ikke ungene deres i bhg? Er det så ille at ungene er i bhg og leker med andre på sin egen alder? Om ungene deres uansett er i bhg ser jeg ikke problemet med obligatorisk barnehage for eksempel 10 timer i uka fra tre år?
 
Selv om vi hadde jentungen i barnehage synes jeg ikke noe om at det skal være obligatorisk! Vi tok oss en uke fri her og der, en dag fri her og der, og styrte vår egen hverdag slik. Når noe blir obligatorisk mister man friheten og valgmulighetene. Det er jeg i mot. Noe må man da kunne få bestemme over selv? Det er vårt barn, ikke staten sitt, og da vil vi ha mulighet til og gjøre det vi mener er best for vårt barn og vår familie!
 
Jeg er todelt, jeg mener nei til obligatorisk barnehage for norske barn med norske foreldre eller barn av utenlandske foreldre hvor både foreldre og barn snakker godt norsk. Men jeg er for obligatorisk barnehage for barn av utenlandske foreldre som ikke snakker norsk. Vet en del skoler sliter med at de kommer ikke gjennom pensum for de bruker alt for mye tid på å få barn som ikke snakker eller skjønner norsk, til å skjønne hva de holder på med. Så jeg mener det er veldig viktig at barna kan norsk når de begynner på skolen, for å ikke holde igjen resten av klassen.
Samtidig mener jeg at om barnehage eller deler av barnehagen skulle blitt obligatorisk, så burde det også vært gratis.
 
Nei.

Det er foreldrene som har ansvar for barnas opplæring fram til de begynner på skolen. Og en del av det ansvaret går på å gjøre barnet skoleklart. Det er en grunn for at barnehage er et ofte brukt tiltak av barnevernet. Jeg skulle ønske helsestasjonen oppfordret til og evt satte inn tiltak der det trengtes barnehage til barn. Spesielt der barn ikke lærer norsk før skolestart, og å begynne bare ett eller to år før skolestart er alt for sent. Det gjelder andre situasjoner enn språk også da. Men det er nok vanskelig for hs og faktisk bli kjent med barna godt nok til å vite om foreldrene gir de det de trenger.

Jeg er ikke for at noen skal få det gratis, med mindre det er helt umulig for foreldrene å kunne dekke det selv.

Dersom barna ikke lærer norsk før skolestart så er ikke det sikkert hs klarer å prate like godt med de, og en del av oppfølgingen på hs er jo frivillig, følger selv ikke alle kontroller, men godt samarbeid med de...
 
Nei synes ikke det.
Men om barnet ikke går i bhg bør mor eller dagmamma ta med barnet på åpen bhg eller steder der det er flere barn ;)
 
Dersom barna ikke lærer norsk før skolestart så er ikke det sikkert hs klarer å prate like godt med de, og en del av oppfølgingen på hs er jo frivillig, følger selv ikke alle kontroller, men godt samarbeid med de...

Er det ikke da bedre å gjøre disse kontrollene obligatoriske enn barnehagen slik at dette blir fanget opp så tidlig som mulig? :)
 
Det er flere barn jeg vet om som burde gå i bhg for å få det samme grunnlaget som andre barn når de begynner på skolen. Men å pålegge det blir kanskje litt voldsomt. Men at barn bør gå i bhg i alle fall det siste året før de er skoleklare, mener jeg er veldig viktig!
 
Selv om vi hadde jentungen i barnehage synes jeg ikke noe om at det skal være obligatorisk! Vi tok oss en uke fri her og der, en dag fri her og der, og styrte vår egen hverdag slik. Når noe blir obligatorisk mister man friheten og valgmulighetene. Det er jeg i mot. Noe må man da kunne få bestemme over selv? Det er vårt barn, ikke staten sitt, og da vil vi ha mulighet til og gjøre det vi mener er best for vårt barn og vår familie!
Så utrolig enig med deg!
Vi gjorde et også sånn
 
Nei, det syns jeg ikke. Men en form for sosialisering også for barn bør være obligatorisk; gjerne da også med forelder.
 
Dersom barna ikke lærer norsk før skolestart så er ikke det sikkert hs klarer å prate like godt med de, og en del av oppfølgingen på hs er jo frivillig, følger selv ikke alle kontroller, men godt samarbeid med de...
Vet ikke helt hva du vil frem til. Det går an at hs rutinemessig tar en prat med alle utenlandske foreldre.
 
Sorry men de årene jeg har jobbet med de eldste og vi får inn utenlandske barn som ikke kan norsk kun det siste året er et "helvete". Skulle ikke vært lov uten en assistent på hvert sånt barn!Det et aaaaaalt for mye å lære på aaaaaalt for liten tid, og så har de ikke forutsetninger for å lære det uten å skjønne hva som blir sagt. Det er mye frustrasjon hos de barna :(
Er det da bedre vente for å heller sende de i skolen hvor man i verste fall for det meste er 1 voksen per 20 barn? Forstår det er vanskelig, men man har bedre forutsetninger ift voksentetthet og oppfølging av språk i bhg. Det er ingen automatikk i at man får tilført ressurser i skolen til barn som ikke kan norsk, kanskje de er heldige å kommer til skoler med god økonomi og god språkopplæring, men det er ikke en selvfølge.
 
Back
Topp