Andre her med lavt sf mål?

Nå er jeg 36 uker på vei og har hele veien hatt nokså lavt sf mål. Jeg var på UL forrigje uke pga dette og påvist at fosteret er 8% mindre enn gjennomsnittet. Ettersom at +-10% er normalt så sa de ikke så mye mer.

I dag var jeg på kontroll hos legen igjen og sf-målet var nokså lavt... Er det noen andre som har samme casen her? Eller hatt det i tidligere graviditet? Var barnet mindre enn gjennomsnittet når det kom ut, eller er dette sf målet veldig usikkert?


Har du vært på ultralyd/vekstkontroll?
Om du ikke har det, så ring legen din å be om det :)
 
Krysser fingrene for at de har estimert feil! Om hun/han skulle være litt liten så har vi flinke leger i Norge som vil kunne hjelpe babyen til å vokse masse når han er ute :)

Du må gjerne oppdatere oss her inne hvordan det går :Heartred

Takk [emoji1373] Jeg håper han er større. UL igjen i dag og han har gått ned i vekt så de tror det er morkakesvikt rett og slett. Alt annet er bra.

Jeg skal oppdatere [emoji4]
 
Har du vært på ultralyd/vekstkontroll?
Om du ikke har det, så ring legen din å be om det :)

Jeg var på en UL vekstkontroll forrigje uke. Skal inn til legen igjen på kommede torsdag, så hvis ikke han har vokst noe særlig mer da så blir det nok ny vekstkontroll. Skal oppdatere her hvordan det går :)
 
Da var det min tur til å flate ut på sf-kurven:p 36+0 i dag og 32 cm. Har hele tiden ligget litt over snittet, men nå var krysset nesten på høyde med sist måling. Er ikke så bekymret, som nevnt skjedde det samme da jeg var gravid med storesøster og jeg kjenner at lillebror ligger godt nede i bekkenet. Får en ekstra ul på sykehuset, det er bare en bonus :)
 
Da var det min tur til å flate ut på sf-kurven:p 36+0 i dag og 32 cm. Har hele tiden ligget litt over snittet, men nå var krysset nesten på høyde med sist måling. Er ikke så bekymret, som nevnt skjedde det samme da jeg var gravid med storesøster og jeg kjenner at lillebror ligger godt nede i bekkenet. Får en ekstra ul på sykehuset, det er bare en bonus :)
Satser på det bare er fordi lille har sunket godt ned i bekkenet. Men godt du får en ultralyd for å være på den sikre siden :)
 
Da var det min tur til å flate ut på sf-kurven:p 36+0 i dag og 32 cm. Har hele tiden ligget litt over snittet, men nå var krysset nesten på høyde med sist måling. Er ikke så bekymret, som nevnt skjedde det samme da jeg var gravid med storesøster og jeg kjenner at lillebror ligger godt nede i bekkenet. Får en ekstra ul på sykehuset, det er bare en bonus :)


Godt du kjenner at han ligger god nede i bekkenet kan godt hende det er grunnen da :) Lykke til på ultralyden! Du må gjerne oppdatere her om hvordan det går om du vil.


Jeg var inne hos legen i dag selv og da ble magen målt 1 cm mindre enn forrigje uke faktisk... Hun måtte hente inn en annen person til å kontrollmåle dette og begge målte det samme. Så nå skal jeg inn på ultralyd igjen tidlig neste uke. Krysser fingrene for at det bare er pga han har lagt seg godt ned i bekkenet her også. Likevel litt rart at magen har blitt mindre... :/
 
  • Liker
Reactions: M#
Godt du kjenner at han ligger god nede i bekkenet kan godt hende det er grunnen da :) Lykke til på ultralyden! Du må gjerne oppdatere her om hvordan det går om du vil.


Jeg var inne hos legen i dag selv og da ble magen målt 1 cm mindre enn forrigje uke faktisk... Hun måtte hente inn en annen person til å kontrollmåle dette og begge målte det samme. Så nå skal jeg inn på ultralyd igjen tidlig neste uke. Krysser fingrene for at det bare er pga han har lagt seg godt ned i bekkenet her også. Likevel litt rart at magen har blitt mindre... :/

Ble faktisk hentet inn en annen jordmor på meg i dag og :p Men som jeg skrev litt lenger oppe i tråden var det helt likt sistbjwg var gravid. Alt står nok bra til både med deg og meg. Uansett er det godt å få så god oppfølging! :) Lykke til du også!
 
Har flatet ut og endt opp nederst på skjemaet med begge mine. Fått oppfølging med ultralyd på sykehuset hvor de har blitt målt til å være på snittet. Begge har blitt født til termin en del under snittet (2,7 og 2,8kg) men friske og raske :)
 
Har flatet ut og endt opp nederst på skjemaet med begge mine. Fått oppfølging med ultralyd på sykehuset hvor de har blitt målt til å være på snittet. Begge har blitt født til termin en del under snittet (2,7 og 2,8kg) men friske og raske :)

Fint å høre din erfaring! Det gjør jo egentlig ingenting om barna er litt mindre enn gjennomsnittet så lenge de er friske og raske :) Så jeg skal prøve å ikke tenke for mye på det. Er bra at jeg får så god oppfølging også :)
 
Jeg har ligget over snittet hele veien, men nå sist var det en god del under streken. Hun skulle få en annen inn å måle for å sjekke, men de mente det ikke var noe fare og han at nok bare har lagt seg langt ned i bekkenet. Hun ligger med hodet ned og var festet. De siste gangene har hun ligget litt under snittet i størrelse, men følger sin egen kurve så alt er nok helt i orden. Spent på å se hvor stor hun er når hun velger komme :) skal på kontroll igjen på mandag 40+0 Så får se hvordan målene er da.
 
Da har jeg vært hos jordmor igjen. Har fått time til vekstkontroll på tirsdag. Symfysemålet hadde sunket med en cm fra forrige uke. Så hun trodde kanskje det hadde stagnert litt. Nå var vi godt nede på det lyselilla feltet. Har heldigvis termin i dag, så er ikke lenge igjen :happy:
 
Fint å høre din erfaring! Det gjør jo egentlig ingenting om barna er litt mindre enn gjennomsnittet så lenge de er friske og raske :) Så jeg skal prøve å ikke tenke for mye på det. Er bra at jeg får så god oppfølging også :)
Betryggende å bli fulgt opp ja! :) Jeg ble litt bekymret da det flatet it med lillesøster også selv om det ikke var noe galt med storesøster. Fort å tenke det værste med kroppen full av hormoner. Ingen av de har vært noe særlig til å legge på seg etter de har blitt født heller, men de har sine egne kurver som de mer eller mindre har fulgt :) Storesøster på 3 år bruker str 1,5-2år og lillesøster på 14mnd bruker str 68-74 som tilsvarer 4-6mnd og 6-9mnd. ;) Men ingenting i veien med dem :) Lykke til!
 
Min første barn som er 2 år i juli følgte sin kurve, men var selvfølgelig under gjennomsnittet. Fikk beskjed om at alt var normalt, så ble hun født 39+5 og var 44 cm og veide 2655. Hun var frisk som var det viktiskte for meg, men litt liten på tross av at hun var født nær termin. Hun er fortsatt litt tynn og liten, men frisk og det er jeg takknemlig for. Fikk beskjed i etterkant av fødsel at jeg må bruke blodfortynnende ved svangerskap 2 og nå går jeg på dette. Fikk beskjed at barnet ikke fikk nok næring og jeg måtte gå på det og følges opp med ultralyd på sykehus. Nå er jeg i uke 32 om 2 dager og er egentlig spent på om hun vokser som hun skal,men fikk beskjed at hun også er under gjennnomsnittet men følger kurven. Viktist er at de er friske og har det bra<3
 
Min første barn som er 2 år i juli følgte sin kurve, men var selvfølgelig under gjennomsnittet. Fikk beskjed om at alt var normalt, så ble hun født 39+5 og var 44 cm og veide 2655. Hun var frisk som var det viktiskte for meg, men litt liten på tross av at hun var født nær termin. Hun er fortsatt litt tynn og liten, men frisk og det er jeg takknemlig for. Fikk beskjed i etterkant av fødsel at jeg må bruke blodfortynnende ved svangerskap 2 og nå går jeg på dette. Fikk beskjed at barnet ikke fikk nok næring og jeg måtte gå på det og følges opp med ultralyd på sykehus. Nå er jeg i uke 32 om 2 dager og er egentlig spent på om hun vokser som hun skal,men fikk beskjed at hun også er under gjennnomsnittet men følger kurven. Viktist er at de er friske og har det bra<3
Så rart at det er så stor forskjell. Størstejenta mi var som nevnt tidligere 2,7kg født 39+5. Hun ble fulgt opp med blodsukkermålinger og strengt pupperegime, men både og hun og svangerskapet ble regnet som helt normalt uten noe mer oppfølging neste svangerskap. Men hun var 47cm så det har kanskje noe å si?
 
Min første barn som er 2 år i juli følgte sin kurve, men var selvfølgelig under gjennomsnittet. Fikk beskjed om at alt var normalt, så ble hun født 39+5 og var 44 cm og veide 2655. Hun var frisk som var det viktiskte for meg, men litt liten på tross av at hun var født nær termin. Hun er fortsatt litt tynn og liten, men frisk og det er jeg takknemlig for. Fikk beskjed i etterkant av fødsel at jeg må bruke blodfortynnende ved svangerskap 2 og nå går jeg på dette. Fikk beskjed at barnet ikke fikk nok næring og jeg måtte gå på det og følges opp med ultralyd på sykehus. Nå er jeg i uke 32 om 2 dager og er egentlig spent på om hun vokser som hun skal,men fikk beskjed at hun også er under gjennnomsnittet men følger kurven. Viktist er at de er friske og har det bra<3

Godt å høre at du har fått ei frisk jente. Det er det viktigste <3 Satser på at det samme gjelder nr. 2 :)

Fikk du tilbud til UL vekstkontroll med førstemann? Sjekka de motstand i navlestrengen osv da?
Litt rart at de ventet helt til svangerskap nr. 2 med å gi blodfortynnende hvis det hjelper. Hvis det er noe som skal hjelpe fosteret å vokse litt mer, vil jeg ha det nå jeg.
 
Godt du kjenner at han ligger god nede i bekkenet kan godt hende det er grunnen da :) Lykke til på ultralyden! Du må gjerne oppdatere her om hvordan det går om du vil.


Jeg var inne hos legen i dag selv og da ble magen målt 1 cm mindre enn forrigje uke faktisk... Hun måtte hente inn en annen person til å kontrollmåle dette og begge målte det samme. Så nå skal jeg inn på ultralyd igjen tidlig neste uke. Krysser fingrene for at det bare er pga han har lagt seg godt ned i bekkenet her også. Likevel litt rart at magen har blitt mindre... :/
Da har jeg vært på kontroll! Sykehuset ringte i dag og spurte om jeg kunne komme med en gang :p Alt var bare bra, han er -3% og veier ca 2750 i uke 36+4. Skal tilbake på kontroll om 2 uker før å sjekke at han fortsetter å vokse greit.
 
Da har jeg vært på kontroll! Sykehuset ringte i dag og spurte om jeg kunne komme med en gang :p Alt var bare bra, han er -3% og veier ca 2750 i uke 36+4. Skal tilbake på kontroll om 2 uker før å sjekke at han fortsetter å vokse greit.

Så godt å høre at alt var bra! -3% er jo ingenting :) Da kan du slappe litt ekstra av nå som du vet at den lille har det bra i magen din :)
 
I dag har det vært en litt lang dag. Det siste døgnet har jeg følt at bevegelsene har blitt merkbart mindre, og mindre kraftige spark. Når jeg våknet i morges var det såvidt jeg kjente noe bevegelse når jeg dultet i han. Etter å ha spist is liggende på venstre-siden og kun telt et par spark ble jeg litt mer urolig.

Da ringte jeg gynekologen, som jeg hadde time hos i morgen for vekstkontroll. Fikk flytta timen til i dag, hvor jeg likevel måtte vente noen par timer. Det var noen laaaange timer for å si det sånn. Hjalp heller ikke så veldig å søke rundt på forum om dette med lite liv.


Heldigvis gikk det ganske greit på vekstkontrollen i dag. For tre uker siden var han -8% fra gjennomsnittet, noe som ikke var noe å bekymre seg for mente legen. Denne gangen var han -10%. Det er da i grenseland til hva som er "normalt". Alle andre tester som han gjorde var fine, gjennomstrømning til navlestreng, fostervann, ctg, så det var bra. Han mente at det ikke var grunn til å bekymre seg og at jeg skulle få en ny vekstkontroll om halvannen uke når jeg er 39+3 (er 37+6 i dag).

Fy søren for en lang dag! Lenge siden jeg har bekymret meg så mye for noe. Er glad for at jeg ikke måtte vente så lenge med å sjekke opp i det. Nå som jeg vet at alt ser bra ut kan jeg senke skuldrene. :)
Legen mente også at man måtte ta det alvorlig om man merket mindre bevegelse, bedre med en telefon for mye til fødeavdelingen enn en for lite.
 
  • Liker
Reactions: M#
Da har jeg vært på kontroll! Sykehuset ringte i dag og spurte om jeg kunne komme med en gang [emoji14] Alt var bare bra, han er -3% og veier ca 2750 i uke 36+4. Skal tilbake på kontroll om 2 uker før å sjekke at han fortsetter å vokse greit.
Å bra, godt å vite at alt er på stell :)
 
Så godt å høre at alt var bra! -3% er jo ingenting :) Da kan du slappe litt ekstra av nå som du vet at den lille har det bra i magen din :)

Ikkesant! Så kan jeg bare se meg heldig med at jeg har en liten og lav mage selv om baby er innafor den str han skal være :) Er slitsomt nok å være høygravid i seg selv! :)
 
Back
Topp