Andre her med lavt sf mål?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Nå er jeg 36 uker på vei og har hele veien hatt nokså lavt sf mål. Jeg var på UL forrigje uke pga dette og påvist at fosteret er 8% mindre enn gjennomsnittet. Ettersom at +-10% er normalt så sa de ikke så mye mer.

I dag var jeg på kontroll hos legen igjen og sf-målet var nokså lavt... Er det noen andre som har samme casen her? Eller hatt det i tidligere graviditet? Var barnet mindre enn gjennomsnittet når det kom ut, eller er dette sf målet veldig usikkert?
 
IMG_4821.JPG Lavt her.. Fått påvist svangerskapsforgiftning da.. Er 37+0 i morgen og babyen ligger på ca.2000g nå :-(
 
Nå er jeg 36 uker på vei og har hele veien hatt nokså lavt sf mål. Jeg var på UL forrigje uke pga dette og påvist at fosteret er 8% mindre enn gjennomsnittet. Ettersom at +-10% er normalt så sa de ikke så mye mer.

I dag var jeg på kontroll hos legen igjen og sf-målet var nokså lavt... Er det noen andre som har samme casen her? Eller hatt det i tidligere graviditet? Var barnet mindre enn gjennomsnittet når det kom ut, eller er dette sf målet veldig usikkert?
Hvor ligger du på kurven? Har den flatet av? Jeg ligger på 10% persentilen nå, lå litt høyere før. Da den flatet ut ble jeg henvist til vekstkontroll. Avvik på ca 8%, det regnes som helt normalt. Disse målingene er veldig usikre, så det skal være et ganske stort avvik før de tar hensyn til det. Kjenner flere som har fått estimert fødselsvekt til +/- 1 kg ift det som ble estimert! Så jeg ville tatt målingene med en klype salt.

Det er forresten ikke uvanlig at kurven kan flate litt ut på slutten pga at babyen legger seg lengre ned i bekkenet. Men uansett bra de tar det på alvor dersom magen slutter å vokse.
 
Jeg har også lavt sf-mål og har hatt vekstkontroll i uke 32 tror jeg det var. Da var han -9,2% så da ble det ikke mer oppfølging, men de føler godt med utviklingen av målet. Jeg ligger lavt på det lilla feltet og på en måling var jeg under det lilla feltet
 
Vis vedlegget 263640 Lavt her.. Fått påvist svangerskapsforgiftning da.. Er 37+0 i morgen og babyen ligger på ca.2000g nå :-(

Hvordan kom de fram til 2000g, fikk du vite det på ultralyden?
Får håpe hun/han er litt større enn hva de har estimert :Heartred Vil tro de har stort slingringsmonn fra utgangspunktet. Jeg har følelsen av bli fulgt godt opp av lege og jordmor til nå, så det hjelper på. Tror de er veldig på det å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Det hjelper på å roe nervene mine litt :)



Hvor ligger du på kurven? Har den flatet av? Jeg ligger på 10% persentilen nå, lå litt høyere før. Da den flatet ut ble jeg henvist til vekstkontroll. Avvik på ca 8%, det regnes som helt normalt. Disse målingene er veldig usikre, så det skal være et ganske stort avvik før de tar hensyn til det. Kjenner flere som har fått estimert fødselsvekt til +/- 1 kg ift det som ble estimert! Så jeg ville tatt målingene med en klype salt.

Det er forresten ikke uvanlig at kurven kan flate litt ut på slutten pga at babyen legger seg lengre ned i bekkenet. Men uansett bra de tar det på alvor dersom magen slutter å vokse.

Det har gått litt i rykk og napp egentlig. Har flatet litt ut siden sist mål så nå ligger jeg på 2.5% persentilen. Kan godt hende at det skyldes at han har lagt seg lengre ned i bekkenet. Godt å høre at du kjenner flere som har fått estimert fødselsvekt med så stor variasjon, satser på at han er nærmere +1 kg større her

Slik har målene mine vært sålangt:

upload_2018-6-21_9-9-14.png
 
Min er lik som din. Skal til jordmor i dag, og blir henvist til vekstkontroll om hun ikke er fornøyd med målene. 39+2 i dag.

Lykke til! Du må gjerne oppdatere oss her om hvordan det går om du vil. Håper magene våre vokser litt kjappere snart! Vil heller ligge på øvre sjiktet enn nedre :/
 
Hvordan kom de fram til 2000g, fikk du vite det på ultralyden?
Får håpe hun/han er litt større enn hva de har estimert [emoji813]red Vil tro de har stort slingringsmonn fra utgangspunktet. Jeg har følelsen av bli fulgt godt opp av lege og jordmor til nå, så det hjelper på. Tror de er veldig på det å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Det hjelper på å roe nervene mine litt :)





Det har gått litt i rykk og napp egentlig. Har flatet litt ut siden sist mål så nå ligger jeg på 2.5% persentilen. Kan godt hende at det skyldes at han har lagt seg lengre ned i bekkenet. Godt å høre at du kjenner flere som har fått estimert fødselsvekt med så stor variasjon, satser på at han er nærmere +1 kg større her

Slik har målene mine vært sålangt:

Vis vedlegget 263664
Er det samme person som har målt alle målene? Man kan ikke sammenligne mål gjort av to ulike personer, så da bør du lage deg to kurver, en til hver person om du skjønner. Siden den gikk sånn i rykk og napp er det vanskelig å si noe om avflating, men godt du blir fulgt opp. Tror ikke jeg ville bekymret meg når ultralydkontroll gikk så fint :)
 
Lykke til! Du må gjerne oppdatere oss her om hvordan det går om du vil. Håper magene våre vokser litt kjappere snart! Vil heller ligge på øvre sjiktet enn nedre :/
Husk at magestørrelsen og størrelsen på baby ofte er genetisk betinget. Liten mage trenger ikke bety liten baby. Det man er redd for er hvis magen slutter å vokse, for det kan tyde på at baby ikke vokser. Dette er like alvorlig om man ligger øverst på kurven eller nederst på kurven.
 
Er det samme person som har målt alle målene? Man kan ikke sammenligne mål gjort av to ulike personer, så da bør du lage deg to kurver, en til hver person om du skjønner. Siden den gikk sånn i rykk og napp er det vanskelig å si noe om avflating, men godt du blir fulgt opp. Tror ikke jeg ville bekymret meg når ultralydkontroll gikk så fint :)

Det er to forskjellige personer som har tatt målene opp gjennom. Legen og jordmoren min, så det kan ha litt å si. Takk for det :Heartred Er jo bra ultralyden gikk så fint ja, den er sikkert mer nøyaktig enn utapå-magen-målene uansett :)
 
Husk at SFmålet ikke er målet må størrelsen på babyen, men mål på din mage og livmor[emoji4] mot slutten kan det være normalt at det blir litt lavere pga. at livmoren synker nedover i magen.
For å vite ca. mål på babyen så må det ultralyd til hvor de gjør ulike målinger av organene til babyen [emoji4] Men selv de målene blir bare ca. mål og det er normalt at de kan bomme litt både opp og ned i vekt..
 
Har hatt lavt sf-mål med begge og dermed blitt fulgt opp ekstra med begge. Nr 1 lå på 2.5 percentilen og langt under på sf-mål. Men hun kom ut med normal vekt ;)
Nr 2 nå er målt til 10. Percentilen. Legen antar at hun veier 3000 g når hun blir født, men blir det samme regle som med nr 1 så kommer hun ut større enn de har antatt :)
 
Har lavft symfemål og det gikk plutselig ned, ble henvisy til ultralyd/vekstkontroll. Stort barn, bare liten mage :)
 
Lykke til! Du må gjerne oppdatere oss her om hvordan det går om du vil. Håper magene våre vokser litt kjappere snart! Vil heller ligge på øvre sjiktet enn nedre :/

Da var jeg ferdig! Han hadde heldigvis fulgt kurven sin, så jeg havnet akkurat ikke nede på det lyselilla feltet. Hun sa at så lenge det var godt med liv, så var det en indikasjon på at han trives godt inni der :happy: Trenger ikke mer oppfølging før fødsel :)
 
Sist svangerskap hadde jeg normalt sf-mål frem til ca uke 32-33, da flatet det helt ut og jeg måtte på flere vekstkontroller på sykehuset. Alt var som det skulle med bebis, hun lå bare veldig trangt og langt nede i bekkenet. Veide snaut 3,2 da hun kom ut dagen etter termin :)
 
Da var jeg ferdig! Han hadde heldigvis fulgt kurven sin, så jeg havnet akkurat ikke nede på det lyselilla feltet. Hun sa at så lenge det var godt med liv, så var det en indikasjon på at han trives godt inni der :happy: Trenger ikke mer oppfølging før fødsel :)

Så kjekt å med oppdatering! Godt å høre at han hadde fulgt kurven sin og at det var indikasjon på at han trivdes godt inni der :)
Ønsker deg masse lykke til videre med resten av graviditeten og fødselen :Heartred
 
Hvordan kom de fram til 2000g, fikk du vite det på ultralyden?
Får håpe hun/han er litt større enn hva de har estimert :Heartred Vil tro de har stort slingringsmonn fra utgangspunktet. Jeg har følelsen av bli fulgt godt opp av lege og jordmor til nå, så det hjelper på. Tror de er veldig på det å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Det hjelper på å roe nervene mine litt :)





Det har gått litt i rykk og napp egentlig. Har flatet litt ut siden sist mål så nå ligger jeg på 2.5% persentilen. Kan godt hende at det skyldes at han har lagt seg lengre ned i bekkenet. Godt å høre at du kjenner flere som har fått estimert fødselsvekt med så stor variasjon, satser på at han er nærmere +1 kg større her

Slik har målene mine vært sålangt:

Vis vedlegget 263664

På ultralyd ja. Tok senest i dag og han har ikke vokst noe på en uke (tok ul da også). Tre forskjellige har kommet frem til samme mål i dag og jeg blir mest sannsynligvis satt i gang. [emoji51] Han var -30% nå..
 
Men ofte er de større så jeg krysser for det. Uansett så legger de fort på seg utenfor magen [emoji1373]
 
På ultralyd ja. Tok senest i dag og han har ikke vokst noe på en uke (tok ul da også). Tre forskjellige har kommet frem til samme mål i dag og jeg blir mest sannsynligvis satt i gang. [emoji51] Han var -30% nå..

Krysser fingrene for at de har estimert feil! Om hun/han skulle være litt liten så har vi flinke leger i Norge som vil kunne hjelpe babyen til å vokse masse når han er ute :)

Du må gjerne oppdatere oss her inne hvordan det går :Heartred
 
Back
Topp