Adopsjon av stedatter

Bkno2995882

Andre møte med forumet
Jeg er samboer på 2.året(sammen på 3.året) hvor samboer er "pappa" til min datter på snart 4. Biologisk far står ikke i papirene og har ikke jevnlig kontakt med henne. Hun har kontakt med besteforeldre på den siden og han besøker henne når hun er der. Skal sies at han har "betalt for seg" disse 4 årene.
Vi vil nå gifte oss og har snakket om muligheten for at han kan adoptere min datter. Noen som har vært gjennom Dette?
På papiret har hun jo ikke noen far, må jeg likevel få hans tillatelse?
 
Jeg har lite erfaring med dette, men jeg kan ikke tenke meg at du må ha hannes tillatelse siden far ikke står oppført.
Håpe du får svar å lykke til!
 
I og med at far vet han er far, og du vet hvem det er så ville jeg nok snakket med ham om det først.
Formelt så trenger du vel ikke hans tillatelse, men han kan jo om han ønsker det kreve å bli skrevet inn som far
 
jeg synes du bør snakke med pappaen først om det å høre hva han mener
 
Jeg tipper noe sånt kan bli erklært ugyldig om far i etterkant går til sak fordi han ikke ble underrettet. Tipper også at du kan komme i trøbbel for å ikke ha skrevet opp barnefar i papirene, selv om han er kjent for deg.
 
Synes dette hørtes merkelig ut:shifty: Han står ikke på papiret men betalt for seg? Finnes det noen som gjør det, eller er det nav som betaler ut minstebidraget?

Men over til det jeg vet iallfall, om han har erkjent farskapet, men ikke har rettigheter til barnet. Det vil si at han er biologisk far, men du bestemmer alt, kan endre navn, lage pass og han ikke skal stå oppført noen plass offentlig må du ha godkjenning fra den biologiske.
Nå er jenten din så lita at hun ikke vil bli tatt inn for dialog ved evt. Adopsjon og uttale seg, men dere biologiske vil bli tatt inn i møte hver for dere og uttale dere.

https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/
 
Hva mener du med "betalt for seg"

Hvorfor står han ikke oppført som far til barnet sitt? Det er jo skikkelig simpelt av deg å ikke føre han opp som far til barnet sitt. Vet han egentlig at han ikke står oppført som far?
 
Jeg tenker at dette bør dere høre med bufdir om :) Masse lykke til i hele prossessen og vær ærlig og snakk med BF hele veien slik at dere har alt på det tørre der tenker jeg :)
 
Hva mener du med "betalt for seg"

Hvorfor står han ikke oppført som far til barnet sitt? Det er jo skikkelig simpelt av deg å ikke føre han opp som far til barnet sitt. Vet han egentlig at han ikke står oppført som far?
Det er helt og fullt hans ønske å ikke stå oppført! Hvorfor er noe jeg aldri har forstått, men det er iallefall ikke jeg som er simpel av oss to.
Han har betalt bidrag gjennom muntlig avtale oss imellom hele tiden.
 
Synes dette hørtes merkelig ut:shifty: Han står ikke på papiret men betalt for seg? Finnes det noen som gjør det, eller er det nav som betaler ut minstebidraget?

Men over til det jeg vet iallfall, om han har erkjent farskapet, men ikke har rettigheter til barnet. Det vil si at han er biologisk far, men du bestemmer alt, kan endre navn, lage pass og han ikke skal stå oppført noen plass offentlig må du ha godkjenning fra den biologiske.
Nå er jenten din så lita at hun ikke vil bli tatt inn for dialog ved evt. Adopsjon og uttale seg, men dere biologiske vil bli tatt inn i møte hver for dere og uttale dere.

https://www.bufdir.no/Adopsjon/Jeg_onsker_a_adoptere/Stebarnsadopsjon/
Han har ikke erkjent farskapet nei.
 
Jeg tipper noe sånt kan bli erklært ugyldig om far i etterkant går til sak fordi han ikke ble underrettet. Tipper også at du kan komme i trøbbel for å ikke ha skrevet opp barnefar i papirene, selv om han er kjent for deg.
Jeg ga beskjed til legen min og NAV at jeg visste hvem han var, han var klar over situasjonen og at han ikke ønsket å stå oppført som far. Dette ble godtatt uten videre spørsmål sålenge jeg ikke krevde bidrag gjennom NAV. Så jeg har ikke skjult noe som helst[emoji4]
 
jeg synes du bør snakke med pappaen først om det å høre hva han mener
Han er informert om situasjonen. Han lurte mest på hvordan det ville bli ift hans familie(besteforeldre og tante til vesla) og jeg sa at der vil ingenting forandre seg, selvfølgelig. De er hennes biologiske familie uansett om sambo adopterer.
 
Om faren er enig og ønsker at din nye mann skal adoptere barnet. så er det vel ingenting i veien for det? Om det trengs noe underskrift så gir han vel gladelig den.

Min eks ble adoptert av sin stefar og det endte i en sorg for han i ungdomstid og voksenalder. Han følte at den ekte faren hadde gitt han opp og "gitt" sønnen sin bort. Så det er flere hensyn å ta.

Lykke til :)
 
Om faren er enig og ønsker at din nye mann skal adoptere barnet. så er det vel ingenting i veien for det? Om det trengs noe underskrift så gir han vel gladelig den.

Min eks ble adoptert av sin stefar og det endte i en sorg for han i ungdomstid og voksenalder. Han følte at den ekte faren hadde gitt han opp og "gitt" sønnen sin bort. Så det er flere hensyn å ta.

Lykke til :)


Uff, det må ha vært helt forferdelig for eksen din å sitte med de følelsene.. Hørtes veldig vondt ut..

Han er informert om situasjonen. Han lurte mest på hvordan det ville bli ift hans familie(besteforeldre og tante til vesla) og jeg sa at der vil ingenting forandre seg, selvfølgelig. De er hennes biologiske familie uansett om sambo adopterer.

Så lenger alle parter er inneforstått med hvordan det blir fremover, så hørtes det jo veldig fint ut:) Masse lykke til:)
 
Back
Topp