.

Vasker du hendene etter do-besøk?

  • Ja

    Votes: 29 100,0%
  • Nei

    Votes: 0 0,0%
  • Noen ganger

    Votes: 0 0,0%

  • Antall som har svart
    29
Uansett om man skal ta i en baby eller ei, alle burde vaske henda etter et dobesøk!
 
Hei, jeg har nå en gutt på en mnd og syns det er koselig med besøk. Men det er ikke alltid jeg husker å be gjester om å vaske hendene sine når de kommer inn, så nå vurderer jeg å sette opp en lapp/skilt i gangen der jeg ber besøkende om å vaske hendene sine når de kommer inn og når de har vært på do. For selv om jeg alltid husker å vaske hendene før jeg tar i han og hver gang jeg har vært på do så tror jeg andre folk fort glemmer det, spesielt når de kommer. Noen som har et forslag til hvordan jeg kan formulere meg hyggelig og uten å virke sær?
Jeg hadde bedt folk vaskene hendene, eller ikke ønsket besøk de første mnd. Kjenner et par, hvor deres sønn fikk lungebetennelse etter all besøket de fikk da ungen var 1 mnd. Lille gutten har jo etter det måttet bli innlagt osv.. og det var jo snakk om liv og død. Så selv om det høres veldig frekt ut å be folk vaske seg, så hadde jeg gjort det... ville ikke risikert dette med min unge....
 
Dersom man ikke er synlig skitten på hendene så kan håndesinfeksjon var et godt alternativ, som man kan ha stående lett tilgjengelig der du/dere sitter med babyen.
 
Forstår godt bekymringen din!
Ja, er helt enig med de andre her oppe som skriver at barn må bli utsatt for litt basselusker. Men synes godt at vi kan skjerme de minste babyene litt! Når man har vært ute og kommer inn drar man med seg masse greier. Disse bakteriene/ virusene blir spredt rundt der hvor vi berører.
Kan tenkes at jeg er litt ekstra hysterisk da jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede som griste med avføring overalt. Det brune er lett synlig, men ikke alle bakteriene.
Vet ikke hvordan jeg skal løse Håndhyggiene Problemet når minstemann kommer. Det å sette opp et skilt blir kanskje litt voldsomt
 
Ha anti-bac stående på bordet, det er mange som ikke tenker at baby er så mottakelig.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Det er nok ikke ditt ansvar dessverre. Det kan bli pinlig og ubehagelig for besøkende. Det er trist at ikke alle tenker over hygiene og hvor viktig det er!
 
Herlighet! Det virker som du har bakteriefobi...
Det er helt uhørt å skulle henge opp skilt! Du får bare si at du ikke vil ta i mot besøk da, og låse alle dører og holde deg inne. Kanskje dere lever lykkelige og friske i deres egen boble?

Hadde en venninne som var hysterisk og vi måtte vaske hender og sprite de før vi var bortpå førstefødte. Hun har 2 barn nå og er fremdeles litt overfølsom for dette med bakterier og vasking av hender. Skal fortelle dere at jeg kjenner ingen som har så ofte syke barn som henne! Herlighet, er det ikke det ene, så er det det andre med de ungene.

Tror det er viktig å ha et avslappet, men fornuftig forhold til bakterier.
Den dagen ungen din slikker skosåla eller putter fingrene i munn etter å ha krabbet ute, så må du forstå at du ikke kan holde ungen din sterilt ren hele tiden...

Så slapp av, senk skuldrene eller søk hjelp. Det der går på helsa løs, å være så hysterisk.



Venter på "Lillebror", termin 2.juli
 
Oi. Ble sjokkert her. Er ikke rart en kvartdel av barna i barnehagene jeg har jobbet i har allergier eller astma. De blir jo ikke eksponert for noe tydeligvis... Syns ikke det skal være for sterilt rundt dem. Jeg har aldri blitt bedt om håndvask før jeg har tatt i et spebarn...

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
 
Jeg har barn med allergi og astma. Som har, og er, utsatt for skit og støv fra de ble født, det er ikke helt så enkel sammenheng...

fra app
 
Det virker litt ekstremt.

sendt fra Note 3 - sengekos
 
Her var folk flinke til å vaske hendene når de visste at de kanskje ikke var så veldig rene. Spesielt svigermor. :)

Å henge opp skilt er kanskje litt sært, selv om jeg skjønner at man ikke vil at folk skal ta på babyen med grisete hender.

Og antibac gjør ikke hendene automatisk rene. Det tar 15 minutter før det dreper bakterier, og det beste er å vaske hendene fordi (jeg tror) at antibac ikke tar magesyke-bakterier.

Jeg syns ikke du er så hysterisk når det er snakk om en nyfødt.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvis ungen ikke er prematur eller på annen måte ekstra sårbar så ville jeg tatt det med ro. Det som derimot er viktig er å holde syke unna. Min eldste ble innlagt med RS da hun var 6 uker fordi ei venninne ikke sa fra at hun var syk, og som førstegangs var jeg jo bare hysterisk når jeg ikke likte at hun styrte med babyen mens snørra rant. Det ble 4 døgn på sykehus. Det syns jeg er viktigere enn at normalt rene og friske skal passes på ang hygiene. Jeg vasker ikke hender før jeg håndterer babyen hvis jeg ikke har tatt i noe ekstraordinært eller vært på do.
 
Min yngste var også innlagt med rs. 1-2 uker gammel. Det var storebroren som kom hjem fra bhg med knallhøy feber når hun var 5 dager gammel. Jeg ble også syk.

Det klarte vi ikke beskytte henne mot.

Det eneste jeg mislikte var en i nær familie som røyker. Og ikke vasket hendene mellom det og å kose med de små. Eller, like mye ånden også. Det synes jeg er guffent.



fra app
 
Hei, jeg har nå en gutt på en mnd og syns det er koselig med besøk. Men det er ikke alltid jeg husker å be gjester om å vaske hendene sine når de kommer inn, så nå vurderer jeg å sette opp en lapp/skilt i gangen der jeg ber besøkende om å vaske hendene sine når de kommer inn og når de har vært på do. For selv om jeg alltid husker å vaske hendene før jeg tar i han og hver gang jeg har vært på do så tror jeg andre folk fort glemmer det, spesielt når de kommer. Noen som har et forslag til hvordan jeg kan formulere meg hyggelig og uten å virke sær?

Her hjemme var vi ærlige og da det som det var. Skal du kose med babyen så får du gå å vaske henda. Enkelt og greit. Hadde i tillegg en flaske med handdesinfisering på bordet sånn just in case.

Datteren min er nå 4 måneder og jeg ber fortsatt folk om å vaske seg på henda :)


Tutdelafrut
Lillegull 070414 :D
 
Jeg ba alle vaske hendene når de kom inn, i tillegg hadde jeg antibac stående på bordet. Vi var streng i begynnelsen..
 
Dersom jeg var så redd for at babyen min skulle bli syk pga andres bakterier, så hadde jeg heller latt være å ta imot besøk til babyen ble stor nok til at jeg kunne tåle det. Som det blir sagt over her, så skal vi ha en viss bakterieflora, og et for sterilt miljø er ikke bra, og hindrer oss i å bygge et godt immunforsvar. På den andre siden er det heller ikke noe særlig å ha slik angst for at det kjæreste man har skal bli syk (uansett hvor reell eller irrasjonell denne frykten er). Så jeg ville rett og slett nektet å ta imot besøk en periode ;) Og når jeg gikk på besøk, så hadde jeg hatt med meg en flaske antibac. Fremdeles sært, men ikke så sært som å be besøkende, voksne mennesker om å vaske hendene sine. Jeg personlig ville følt meg overvåket om jeg fikk ett slikt spørsmål etter toalettbesøk ;)
 
Back
Topp