Øyenfarge

Min sønn hadde sorte øyne da han ble født, så ble de grå-blå, nå er de brune og blir brunere.
Datteren min har de blåeste øynene jeg vet om, knallblå! :)

Tiden vil vise :)
 
Vesla mi skiftet ikke farge før hun var rundt året, hun hadde blå fremtil de nå er, grønn, brune, litt ubestemmelig :p
 
Ja, hvordan var det jeg lærte på skolen igjen med disse øynene?

Tror det var:

BB= brun
Bb= brun (med gener for blå)
bb= blå

Hvis far har BB og mor har bb har barnet 25% sjanse for å få blå og 75% sjanse for å få brune (mener jeg å huske)

Altså man krysser disse B og b'ene.

B+B = barnet har brune
B+b = barnet har brune
B+b = barnet har brune
b+b = barnet har blå

Vet ikke hvordan det er med grønne da :)

Nydelig farge på øynene forresten :)
Nei, det var nettopp det.. Hvordan blir det når vi blander grønt inn i bildet tro? Det blir spennende å se... :)

Takk for komplimentet! Synes også hun har nydelig øyenfarge nå, men det kommer jeg nok til å synes uansett hvordan de blir til slutt :D
 
Nei, det var nettopp det.. Hvordan blir det når vi blander grønt inn i bildet tro? Det blir spennende å se... :)

Takk for komplimentet! Synes også hun har nydelig øyenfarge nå, men det kommer jeg nok til å synes uansett hvordan de blir til slutt :D
Grønn er ikke en egen øyefarge, men en blanding av brun og blå :)
Jeg tipper de øynene der blir lyse :)
 
Endelig farge er ikke ferdig før barnet er ett år, selv om de fleste får den endelige fargen før det.

Ut i fra øyenfarge i familien så kan hun både få blå, brune og grønne ;)
Frøkna mi er ikke ferdig med øyefargen sin, og hun er 3 år og 8 mnd. Begynte heller ikke å skifte før hun var 1,5 år tror jeg.. Så er nok litt forskjellig det der ;)
 
Er så nysgjerrig på litlå sine øyne og hvilken farge de kommer til å få. Hun er rett over 2 mnd nå. Noen som tørr gjette?
Vis vedlegget 42385
Pappan har brune øyne (og hele hans familie, utenom bestefaren på mora si side, han hadde lyseblå) og jeg har grønne øyne (pappan min har blå, og det er det flere i hans familie som har også, og mamma har grønne (mine er nesten tro kopi av hennes, og på hennes side finnes det både grønne og blå øyne).

Hvor lang tid tok det før den endelige fargen kom på deres barn?
Sånn var jenta mi sine øyne også når hun var ca 2 mnd. Men nå 2 mnd senere er de nesten brune :)
 
Frøkna mi er ikke ferdig med øyefargen sin, og hun er 3 år og 8 mnd. Begynte heller ikke å skifte før hun var 1,5 år tror jeg.. Så er nok litt forskjellig det der ;)
Leste det et sted om barns utvikling av forskjellige ting... Men godt mulig de forandrer seg senere lgså
 
Godt mulig disse også blir der siden pappan og så og si hele hans familie har det :)
Ja samme er det her, bare jeg har brune og pappan blå. Men sjekk disse øynene til storesøster: ImageUploadedByBV Forum1386234754.351591.jpg så vi får en med blå og en med brune :) alt er visst mulig selv om det mest sannsynlig er de dominante genene som "vinner" :)
 
Wow, for noen nydelige øyne. :) Har hun alltid hatt veldig lyse øyne eller?
Nei de var ganske mørkeblå når hun var liten, men fra hun var ca 6 mnd ble de bare lysere og lysere :) de er helt like pappan sin
 
Nei de var ganske mørkeblå når hun var liten, men fra hun var ca 6 mnd ble de bare lysere og lysere :) de er helt like pappan sin
Skal si. Har vært i tvil på om de går den veien i det hele, men da gjør de visst det også... (blir lysere altså). Spennende, spennende. Men jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet en stund til høres det ut som ;)
 
Skal si. Har vært i tvil på om de går den veien i det hele, men da gjør de visst det også... (blir lysere altså). Spennende, spennende. Men jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet en stund til høres det ut som ;)
Hehe ja :) det er alltid spennende å se :)
 
Om mor og far har blå øyne får barnet også blå øyne?
Hvordan er det om mor har blå å far har brune, er ikke brune øyne dominant? :)

Det er ikke riktig så enkelt, for jeg tror det er mer enn ett gen som spiller inn på øyenfarge, men i skole presenteres det som ett gensett for å gjøre det enklest og for å ha et godt eksempel på temaet gener og arv. I tillegg er det jo ikke slik at det blir den, den eller den fargen, men man får graderinger. Mørk øyenfarge er dominant ja, men det trenger ikke være det som blir uttrykt hos et barn likevel. Samme som at to foreldre med brune øyne kan begge være bærere av det recessive genet for blå øyne, og ved rett kombinasjon kan man få blå øyne på barnet. Hvis mor har blå øyne og far brune, og far kanskje er bærer for genet med blå øyne, er det større sjanse for å få barn med blå øyne.

I tillegg så skjer det overflytting av gener når kjønnsceller dannes, det skaper genetisk variasjon, så det kan også være en faktor. Ikke så lett. :D

Når det gjelder om begge foreldrene har blå øyne så er det jo definitivt størst sjanse for å få barn med blå øyne, for de kan jo ikke bare være bærer av et dominant gen uten at det et uttrykt, men det skjer jo slikt likevel. Mutasjoner kan også være en forklaring. :)
 
Min mor med brune øyne og min far med blå øyne fikk tre barn: en med grønne, en med blå og en med brune ;)
 
Back
Topp