Øyenfarge

Løvetann1

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Er så nysgjerrig på litlå sine øyne og hvilken farge de kommer til å få. Hun er rett over 2 mnd nå. Noen som tørr gjette?
Linn øyne 2 mnd.jpg
Pappan har brune øyne (og hele hans familie, utenom bestefaren på mora si side, han hadde lyseblå) og jeg har grønne øyne (pappan min har blå, og det er det flere i hans familie som har også, og mamma har grønne (mine er nesten tro kopi av hennes, og på hennes side finnes det både grønne og blå øyne).

Hvor lang tid tok det før den endelige fargen kom på deres barn?
 
De ser veldig blå ut :) Fin farge.

Begge mine har mørkebrune øyne. Hadde det da de var nyfødte også..

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡
 
De ser veldig blå ut :) Fin farge.

Begge mine har mørkebrune øyne. Hadde det da de var nyfødte også..

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡
Ja, de er veldig blå nå og hadde vært kjekt hvis de holdt seg slik også, men vet at fargen kan endre seg med tiden... :) Svigermor mener de i det minste blir enten blå eller grønne siden hennes barn også ble født med brune øyne.
 
Eldste mi hadde akkurat samme fargen når hun var baby. Sakte, men sikkert er de på tur til å bli brune (hun blir 4 år i mars, så kan ta sin tid) :)
 
William hadde blå øyne de første månedene, og de ble helt brune etterhvert. Men hans var mørkere enn datteren din sine, og ikke så klare i blåfargen, så jeg gjetter på at de forblir blå.
 
Takk for svar :) Synes det er kjempe spennende å se hva det blir til, men helt ærlig så har jeg ingen ønsker i den eller den retningen. Men svigerforeldrene mine kunne nok tenkt seg ett barnebarn med lyse øyne (de er brasilianere, og nesten alle der nede har jo brune øyne, så det hadde vært litt spesielt for dem). :)
 
Om mor og far har blå øyne får barnet også blå øyne?
Hvordan er det om mor har blå å far har brune, er ikke brune øyne dominant? :)
 
Om mor og far har blå øyne får barnet også blå øyne?
Hvordan er det om mor har blå å far har brune, er ikke brune øyne dominant? :)


Bare hvis alle i familien til faren har brune. Har f.eks farens mor blå og far brune så kan sønnen med brune få barn med blå, hehe
 
Om mor og far har blå øyne får barnet også blå øyne?
Hvordan er det om mor har blå å far har brune, er ikke brune øyne dominant? :)
Ikke alltid.
Svigerfaren min hadde grønne øyne,og svigermor brune. Noen av barna har blå/grønne øyne :)

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡
 
Ja, de er veldig blå nå og hadde vært kjekt hvis de holdt seg slik også, men vet at fargen kan endre seg med tiden... :) Svigermor mener de i det minste blir enten blå eller grønne siden hennes barn også ble født med brune øyne.
Ja,hun er jo ennå så liten :).... Kan endre seg..
Når jeg tenker meg om litt så haddr sønnen min et snev av grønt da han var bitteliten (hadde helt glemt det) og familien til mannen trodde han skulle få grønne øyne :)

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡
 
Jeg gjetter blågrå :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Dattera mi hadde sånn, de ble bare mørkere og mørkere. Nå har hun de bruneste øynene jeg har sett:) jeg har grønn/brune han har lys blå.
Jeg tipper brun:) det er jo også dominant.
 
Brun er dominant og blå ressesivt. Vi har to gener for øyefarge. Dersom far har både mor og far har brune øyne så er det 75% sjanse for brune øyne dersom begge har blågenet som ligger ressesivt. Dersom kun en har ressesivt for blå gir det 100% sjanse for brune, men man kan fortsatt videreføre blå som ressesivt gen. Dersom barnet da får en partner med blå øyne har barnet mulighet for å få blå øyne.
 
Min gutt hadde så blå øyne da han va nyfødt. Nå snart 4 år senere har han grønne øyner m litt brunt i. Helt like med mine. Men har han blå genser på seg blir øynene lys blå.
 
Endelig farge er ikke ferdig før barnet er ett år, selv om de fleste får den endelige fargen før det.

Ut i fra øyenfarge i familien så kan hun både få blå, brune og grønne ;)
 
Ja, hvordan var det jeg lærte på skolen igjen med disse øynene?

Tror det var:

BB= brun
Bb= brun (med gener for blå)
bb= blå

Hvis far har BB og mor har bb har barnet 25% sjanse for å få blå og 75% sjanse for å få brune (mener jeg å huske)

Altså man krysser disse B og b'ene.

B+B = barnet har brune
B+b = barnet har brune
B+b = barnet har brune
b+b = barnet har blå

Vet ikke hvordan det er med grønne da :)

Nydelig farge på øynene forresten :)
 
Hvis mor og far da begge har brune øyne, mens foreldrene deres igjen har forskjellige øyenfarger, så vil altså foreldrene til barna ha brunfargen Bb (med gener for blått)

Barnet vil da ha disse sjansene:

(Mor) Bb + (far) Bb =

Bb= brun (med blå gener)
BB= brun
bb= blå
Bb= brun (med blå gener)

Altså har disse foreldrene, begge med brune øyne (Bb) samme sjanser for å få barn med blå (25%) og brune (75%)
som foreldrene hvor en har brune (BB) og en har blå (bb)

:)
 
Back
Topp