Øøøøh, what? Økte matpenger i bhg...

I bhg hvor jeg jobber, tar vi 300 kr pr mnd for de som går fulltid, men da dekker vi alt av måltider. Har varmmat 1-2 ganger i uka og vi har med turmat.

Men har vi foreldrekaffe, får foreldrerepresentantene noen til å bake...
Og har vi foreldremiddag, tar vi 10-20 kr pr hode, for å dekke matutgiftene. Må sies at det ikke er alle foreldre som betaler disse og vi går ofte i underskudd disse dagene...

Ellers kan jeg nevne at vi har vanlig brødmat + branflaces/frokostblanding + div. knekkebrød til frokost. Til lunsj er det brødmat med maaaaaasse pålegg! Ettermiddagsmåltid er i hovedsak frukt og grønt, men skorpe/knekkebrød/brødskive til de som har lyst på...

I tillegg er det alltid barn med allergier (melk, nøtter, egg osv) og barn som må ha halal, og detter bhg uten ekstra kostnader for de foreldre det gjelder.
 
vi betaler 300 kr for mat og det inkluderer:

varm lunch 3 dager i uka (pleier å være fisk og grønnsaker)
smøremåltid med ferskt brød, pålegg og grønnsaker de 2 andre dagene.

frukt hver dag. de er flinke til å variere, skjærer opp og legger på fat som ungene tar av.

melk til alle måltider.

Frokost er det eneste vi har med selv og jeg syns prisen er helt fin! spent på hvordan det blir i den nye bhg.
 
Vi betaler 100 kr mnd, da får de lunsj, + ett måltid i 14 tiden, dette inkluderer skiver og frukt.. Også har de grøt måltid hver onsdag, og middag hver fredag. Inkluderer også all drikke, dvs. stort sett vann og melk. Vi må ha med frokost, og ev. youghurt :)
 
det var dyrt ja! Her var det 150 kr i mnd , de får da lunsj (brødmåltid) og melk, frukt kl. 14. frokost og mat til 14 måltidet må de ha med selv. annenhver fredag er varmmat. Nå er matpengene satt opp til 200 kr i mnd, pga at maten og melken er økologisk.
 
vi betaler 200 kr, og barna får ett varmt måltid 4 dager i uka og ett smøremåltid! + frukt hver dag!
 
det var dyrt syns jeg!

I barnehagen vår betaler vi 200 kr. Da får de lunsj og frukt/knekkebrød kl 14.30. Det er varm lunsj minst 1 gang i uka og de koser seg med noe ekstra ganske ofte!
 
Her betaler vi 300 kr i mnd for all mat,trenger ikke ta med noe.
Hadde med glede betalt mer for å sleppe å lage matpakker til 2 unger.
 
Her har det vært 300,- i mnd i matpenger. De får frokost, varm lunsj og frukt/musli hver dag, og kan spise så mye de vil.

Fra august settes det opp til 320,- og dette syntes barnehageledelsen at var et stort hopp ;)
 
her har vi betalt 200 og går nå opp til 250. her får de ett smøremåltid og et fruktmåltid (varmmat en gang i uken). Ikke yoghurt. Barnehagen øker fordi de har økt fokus på sunnere kosthold og det koster mer.

Jeg er fornøyd med maten som serveres, så jeg synes det er helt greit. Når folk skriver 150kr for varmlunsj + smøremat hver dag begynner jeg å lure på kvaliteten på maten....

ps. prisen på mat har økt sinnsykt i det siste også!
 


meredith skrev:
Har du regnet litt på hva maten koster da?  En pakke med 4 yoghurt koster ca 20 kroner.  Altså ca 5 kroner yoghurten.  Hvis ungen din spiser yoghurt hver dag i en måned vil det si at bare utgiftene på yoghurten blir ca 100 kroner.  Da er det melk, brød og pålegg som skal dekkes av de resterende 200 kronene.  Altså ca kr 10 pr måltid. 

En kartong1,5l melk koster ca 20 kroner.  Ett glass melk er ca 2,5 dl. Det vil si at man får 6 porsjoner ut av en kartong, og et barn vil dermed drikke ca 3 kartonger melk i måneden. 
Så har vi brødene som koster alt fra 15-25 kroner.  Jeg tipper at man får ca 20 skiver ut av et brød, og hvis man da regner en pris på 20 kroner vil det bli 1 kroner skiva.  Hvis barnehagen sier at barna spiser veldig godt når de får forsyne seg selv kan man kanskje renge ca 2 brødskiver i snitt pr unge.  Det blir 40 skiver pr unge pr måned.  Da er det igjen ca 100 kroner til å dekke pålegg og frukt. 

Men 2,50 i kostnader for frukt og 2,50 i kostnader for pålegg hver dag er vel ikke akkurat dyrt spør du meg. Ta dere en tur på butikken og kjøp et eple f. eks, og se hva det koster.   

Prøv å renge på hva det ville kosta om dere skulle sendt med all denne maten hver dag da.

ja nettopp!
Det er heller ikke unormalt at barn i 4-5års alderen spiser 3-4 brødskiver til et måltid.
og i tillegg er det en god del svinn i en barnehage. unger som mister melkekartongen når de heller. de heller opp ett fult melkeglass på slutten av måltidet som de egentlig ikke orker å drikke. det samme med å forsyne seg for mye fordi øynene er mer sulten enn magen. de lasser godt på med pålegg, ikke så lett å beregne og smøre selv.

 
Det hørtes ut som veldig mye penger for så lite mat!

Her får barna frokost, lunsj og ettermiddagsmat/varm-mat hver dag. Og der består maten av alt det barna måtte ønske av pålegg samt både brød og knekkebrød.. Og kostpengene er på 250,- i mnd.. Og frukt selvfølgelig!
 
Jeg syns også det høre veldig mye ut.
Vi betaler 170,- og det inkluderer frokost, lunsj og frukt hver dag.
Frokost/lunsj består av hjemmebakt brød, mange typer pålegg, melk, grøt eller frokostblanding for de som vil ha det.
Varmlunsj 2-4 dager i uka. 
Servering når det er foreldrekaffe o.l. (boller, kaffe, kaker osv) er også inkl.
 
Hver kommune bestemmer hva som skal være inkludert i fastprisen. Noen steder skal frukt og melk være inkludert og noen plasser må dette betales for. Komunene og den enkelte bhg fastsetter matpengene helt selv og de varierer voldsomt.
Når bhg. bestiller mat så blir dette gjennom den butikken i distriktet som er villig til å levere, typisk ikke den billigste. Skal personalet selv gå å handle vil det gå vekk noen timer til dette.

Der jeg jobber betales det 300 kr som dekker alt av mat og drikke, barna har ikke med noe selv. Pålegget på bordet er variert og det koster ikke noe mer om vi bare har feks ost på bordet, de forskjellig påleggene er ikke så dyre i forhold til hverandre, så om barna har slik eller sånn på skiven har ingen betydning. Vi hiver jo ikke restene etter hvert måltid...
De færreste bhg i den kommunen har smøremåltider til alle måltider, som oftest må barna ta med minst ett måltid. Har også en tidligere kolega som jobber i en annen bhg og der får forledrene liste med seg hjem at denne uken er det din tur å kjøpe inn 10 bokser leverpostei, neste uke skal du ta med 2 kg hvitost osv og de betaler da ikke inn matpenger i den forstand men utgiftene er jo der....

Nå skal min sønn snart begynne i bhg i en annen kommune enn der jeg jobber, så det skal bli spennnde å se hva de 200 kr de skal ha der vil dekke.........
 
Her betaler vi 300 i mnd. Da får de varm lunsj 4 dager i uka, brødmåltid, frukt og drikke.
 
jeg ville heller at de hadde mye pålegg i barnehagen slik at de lærte seg ulike smaker og at de fikk spise det de ville. 300 kr er vel ikke så mye på en måned. Det er jo 10 kr pr dag. Med frukt og lunsj synes jeg ikke det var så ille.
 
Betaler 300 kr... 

har med til frokost og lunch på mandag og fredag. 14måltidet får de...

ellers får de mat til alle måltid..
 
Jeg vil ikke si at det er dyrt i forhold til hva vi betaler..
Vi betaler 375 kr pr mnd i kostpenger og det er bare for luch måltid + drikke, men de har middag 2 ganger i uken, de andre dagene er det smøremåltid. Vi må ta med frokost, frukt og yoghurt selv... Så nei da synes ikke jeg 300 kr er mye for det dere får inkl. Men skjønner likevel drustrasjonen din.
 
Vi betaler vel 250 eller 300. Da får de alle måltider, varmmat minst en gang i uken, laget av kokker på profesjonelt kjøkken. De får også varmmat et par ganger til som er laget av barnehagepersonalet eller barna selv. Jeg syntes det var dyrt!
 
Kjenne at eg drite i om eg må betala 200 eller 500 i mat i mnd for snuppene, er heller i inderlig glad for at de har kokk i bhg som tryller fram det ene måltidet etter det andre. De lager sunne smoothier, pannekaker, grovbakst osv.
I tillegg får de frokost hver dag. Suppe en gang i uken, middag en gang i uken. Frukt+skiver på ettermiddagen.

Tør ikke tenke på kor dyr den maten hadde blitt skulle eg sendt med hver eneste brødsmule fra hjemme:)
 
300 kr pr mnd blir 15 kr pr dag om man regner ett snitt på 20 dager pr mnd. Det er billig! Om man sammenligner med hva man får i feks en skolekantine for 15 kr, får barnehagebarna mye for denne prisen syns jeg!


veldig enig.

her betaler de 250 kr, og det går akkurat rundt i budsjettet. litt over, men det er for å safe seg, og da blir det gode middager/måltider på slutten av året. fisk ol.

man får mye mat, variert pålegg ol, for 15-20 kr dagen.
 
Back
Topp