Øøøøh, what? Økte matpenger i bhg...

Tweak

Forumet er livet
Jeg har syntes at vi får lite for matpengene i bhg. For 250 kr så får de lunsj og et frukt + yoghurt/knekkebrød måltid kl 15. Lunsjen er smørelunsj der barna forsyner seg selv. Og frokost må vi ha med selv!

Fra august skal de sette opp dette til 300 kr og begrunnelsen er at barna spiser så godt nårde får forsyne seg selv! Jeg ser jo det på fruktmåltidet at de spiser godt, men en må da kunne beregne et par skiver per måltid på de små og kanskje heller begrense hvor mange typer pålegg en skal ha?
Jeg kjenner jeg er glad for at vi skal bytte bhg jeg...
 
300 kr for så lite er dårlig!

Her betaler vi 300 i mnd for all mat og drikke. Da får dei skive til frokost/lunch og knekkebrød/frukt/yoghurt til frukta. + bakedag mandager og varmmat fredager!
 
vi betaler 150 kr i mnd i mat/turpenger. Det er for at de skal få ettermiddagsmat (smøremat).

Varmmat til lunsj hver dag var allerede inkludert.
 
Jeg syns det dere fikk for 250 kr var greit jeg..
I den tidligere bhg til jenta mi betalte vi 250 kr, og de fikk lunsj + frukt.. Lunsj var da brødmat. Og de drakk melk kun til frokost..

Frokost, yoghurt og mat til ettermiddagsmaten (kl 15) måtte vi ha med selv..

Men 300 kr var kanskje litt mye ja..
 
Tja, da får de mat hver dag?

Vi betaler 200 kr for mat to ganger i uka, der et måltid er varmmat..
Frokost må vi også ha med selv. Jeg syns dèt er dyrt!
 
Syns dere fikk mye for penga jg. Her betaler vi 250 kr i mnd for melk og frukt, all annen mat medbringes. Hu har med seg 2 matpakker hver dag!
 
Vi betaler 300 kr.
Da får vi alt. Eldste kan ikke ha vanlig melk, så da kjøper de det hun vil ha trenger,(inkl. laktosefri som er dyyyr)

De får varm mat minst en dag i uken. (kanskje flere spesielt om noen har bursdag)
Det inkl frokost, lunsj og frukt

De får hva de vil til frokost. brød knekkebrød, frokostblandinger (eks havrefras og wetabix)

Dette inkl også mat til foreldre/besteforeldre på høstfest, foreldre kaffe, foreldremøte der de serverer middag, og de ansatte passer på barna etterpå, mat på sommerfest til alle barna.

Og spesielle ting som feks juletrefest med godtepose ol
 
Vi betaler kr. 200,- pr. mnd. Det vi får da er melk til drikke, 14-måltid (som alltid består av frukt/grønt pluss knekkebrød, grove kjeks, frokostblanding eller lignende), bakedag en dag pr uke og varm lunsj hver fredag. Vi sender med frøkna frokost og lunsj pluss litt frukt hver dag.

Det er kanskje litt dyrt, men vi bor på en bitteliten plass med to små nærbutikker, så det har jo litt med tilgang på billige matvarer å gjøre også.
 
Vi skal betale 300 for frokost, lunch og frukt + drikke og ett varmt måltid i uka. Turmat må vi ta med selv mener jeg. 
 
Har du regnet litt på hva maten koster da?  En pakke med 4 yoghurt koster ca 20 kroner.  Altså ca 5 kroner yoghurten.  Hvis ungen din spiser yoghurt hver dag i en måned vil det si at bare utgiftene på yoghurten blir ca 100 kroner.  Da er det melk, brød og pålegg som skal dekkes av de resterende 200 kronene.  Altså ca kr 10 pr måltid. 

En kartong1,5l melk koster ca 20 kroner.  Ett glass melk er ca 2,5 dl. Det vil si at man får 6 porsjoner ut av en kartong, og et barn vil dermed drikke ca 3 kartonger melk i måneden. 
Så har vi brødene som koster alt fra 15-25 kroner.  Jeg tipper at man får ca 20 skiver ut av et brød, og hvis man da regner en pris på 20 kroner vil det bli 1 kroner skiva.  Hvis barnehagen sier at barna spiser veldig godt når de får forsyne seg selv kan man kanskje renge ca 2 brødskiver i snitt pr unge.  Det blir 40 skiver pr unge pr måned.  Da er det igjen ca 100 kroner til å dekke pålegg og frukt. 

Men 2,50 i kostnader for frukt og 2,50 i kostnader for pålegg hver dag er vel ikke akkurat dyrt spør du meg. Ta dere en tur på butikken og kjøp et eple f. eks, og se hva det koster.   

Prøv å renge på hva det ville kosta om dere skulle sendt med all denne maten hver dag da.
 

Vi betaler 250 kr i mnd og det dekker frokost, lunsj og frukt(+mat for de som er sultne).

I tillegg ordner de varmmat en gang i uka og tar med mat på tur...

 


meredith skrev:
Har du regnet litt på hva maten koster da?  En pakke med 4 yoghurt koster ca 20 kroner.  Altså ca 5 kroner yoghurten.  Hvis ungen din spiser yoghurt hver dag i en måned vil det si at bare utgiftene på yoghurten blir ca 100 kroner.  Da er det melk, brød og pålegg som skal dekkes av de resterende 200 kronene.  Altså ca kr 10 pr måltid. 

En kartong1,5l melk koster ca 20 kroner.  Ett glass melk er ca 2,5 dl. Det vil si at man får 6 porsjoner ut av en kartong, og et barn vil dermed drikke ca 3 kartonger melk i måneden. 
Så har vi brødene som koster alt fra 15-25 kroner.  Jeg tipper at man får ca 20 skiver ut av et brød, og hvis man da regner en pris på 20 kroner vil det bli 1 kroner skiva.  Hvis barnehagen sier at barna spiser veldig godt når de får forsyne seg selv kan man kanskje renge ca 2 brødskiver i snitt pr unge.  Det blir 40 skiver pr unge pr måned.  Da er det igjen ca 100 kroner til å dekke pålegg og frukt. 

Men 2,50 i kostnader for frukt og 2,50 i kostnader for pålegg hver dag er vel ikke akkurat dyrt spør du meg. Ta dere en tur på butikken og kjøp et eple f. eks, og se hva det koster.   

Prøv å renge på hva det ville kosta om dere skulle sendt med all denne maten hver dag da.


De kjøper jo ikke ett yoghurtbeger til hver unge, de bruker halvlitersbeger og fordeler ut. :-)
Jeg sender med henne to skiver og en yoghurt til frokost hver dag, yoghurten fordi hun ikke drikker melk og hun trenger den for magen (det er en annen historie :-).
Jeg har bare hørt om så mange andre bhg der de får alle måltider inkludert til 250 som ser ut til å være en vanlig pris. Så jeg reagerte på økningen. Den bhg vi skal bytte til har alt inkl. for 250.
Både den gamle og den nye bhg inkluderer bursdagsmat og turmat også og det er jo kjempeflott! Den vi har nå er bare mer liberal når det gjelder sukker og kan lage sukkerfri/reduserte kaker/vafler etc til bursdag, he he. Greit når det er få barn :-) da blir det ikke så ofte.
Men ja, mat er dyrt! Spesielt når bordet dekkes med pålegg av mange slag! Har sett og der er alt fra fiskepudding, hvitost, brunost, kjøttpålegg, makrell i tomat og mer. Det ser ut som en finere søndagsfrokost hjemme hos oss. Og det er en GOD ting! Ungene får spise det de vil og prøve nye ting, om de så bare smaker på pålegget. De har kanskje bare litt lite varm mat.
Så kanskje det ikke er så ille at prisen øker... Hjemmefra hadde det sikkert bare blitt enda to skiver med smørepålegg som holdt seg fra morgenen av uten å  bli stygt. Og et eple slengt attpå. Jeg er veldig glad for at de får fin og variert mat i allefall :-)
 
I bhg til lillegutt er det bare 90 kr i matpenger. Det inkluderer et fruktmåltid hver dag. Noen ganger hender det de får boller eller varmmat. Da sender vi med frokost og lunch til lillegutt.

En uke hver mnd er det smøremåltid, og da trenger han kun å ha med seg frokost.
 
Vi betalar 200 kr mnd i matpengar.
Det inkluderar varm lunsj kvar dag (kl 11), og melk til frokost og matpakkemåltid (kl 14).
Så vi må ha med frokost, matpakke og frukt sjølve. Vi tek også med bursdagsmat til alle når barnet har bursdag.
 
Vi betaler 200kr i matpenger. Da får de lunsj og 1 frukt måltid. Frokost må de ha med selv.De får havregrøt 2 ganger i mnd. Så betaler vi noe uten om i mnd, husker ikke pris nå, som de bruker som "kose" penger.
 
her betaler vi kr.350,- 

Da får vi frokost : Som regel brødskiver med pålegg
Lunch: brød eller rundstykker de lager (har hatt varm middag hver torsdag i vinter..men nå som det er sommer har de kuttet det ut) 
også er det frukt kl.15...

DET syns jeg også er dyrt...men men :p
 
Her betaler vi 300 for frokost, lunsj og frukt. I tilegg får de 1 varmmåltid vær fredag. Det kan være alt i fra fiskemiddager til å grille pølser ute. Synes ikke det er så ille. 
Synes uansett det er deilig å slippe å smøre mat, og det er verdt pengene. Er så mye bedre med fersk mat. 
 
300 kr pr mnd blir 15 kr pr dag om man regner ett snitt på 20 dager pr mnd. Det er billig! Om man sammenligner med hva man får i feks en skolekantine for 15 kr, får barnehagebarna mye for denne prisen syns jeg!

 
vi har ikke beg i bhg enda,men der er det 400kr i mnd,men det dekker alt av mat,så mini trenger alldri ha med seg noe. bet gjerne den prisen vi!! så mye bedre å slippe matpakkestyr hjemme,og for mini som får fersk mat til alle måltider,. ikke svette skiver fra hylla i gangen
 
I bhg hvor jeg jobber, tar vi 300 kr pr mnd for de som går fulltid, men da dekker vi alt av måltider. Har varmmat 1-2 ganger i uka og vi har med turmat.

Men har vi foreldrekaffe, får foreldrerepresentantene noen til å bake...
Og har vi foreldremiddag, tar vi 10-20 kr pr hode, for å dekke matutgiftene. Må sies at det ikke er alle foreldre som betaler disse og vi går ofte i underskudd disse dagene...

Ellers kan jeg nevne at vi har vanlig brødmat + branflaces/frokostblanding + div. knekkebrød til frokost. Til lunsj er det brødmat med maaaaaasse pålegg! Ettermiddagsmåltid er i hovedsak frukt og grønt, men skorpe/knekkebrød/brødskive til de som har lyst på...

I tillegg er det alltid barn med allergier (melk, nøtter, egg osv) og barn som må ha halal, og detter bhg uten ekstra kostnader for de foreldre det gjelder.
 
Back
Topp