Hvor mye kjøper dere for til barna til jul??

Ser ikke at noen har sagt noe om hver jul jeg.

Jeg kan ta feil altså, men det er sånn jeg har forstått det. Har ikke sett noen som skriver at det ikke er hver jul heller.

Hva ligger folk på til vanlig når de ikke tar i slik de gjør i år?
 
Jeg kan ta feil altså, men det er sånn jeg har forstått det. Har ikke sett noen som skriver at det ikke er hver jul heller.

Hva ligger folk på til vanlig når de ikke tar i slik de gjør i år?
Her varierer det veldig. Det kommer an på så mye; hva ungene ønsker seg, hva de har fått i løpet av året og økonomi blant annet. I år har vi bedre økonomi enn på lenge, og de har fått ganske lite gjennom året, da blir julegavene litt dyrere. To av de har heller ikke fått bursdagsgave i år, fordi de har ønsket seg ganske dyre gaver til jul.
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..
Nå er mine så små enda, så har ikke tenkt så langt:) men jeg tenker da at de må ønske seg til jul, bursdag. Og hvis det er himla dyrt det de ønsker seg, så får vi spleise med noen eller noe :) aner egentlig ikke, får ta det når det kommer :p
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..

Min 10 åring har akkurat kjøpt seg ny smart-telefon for penger han har spart selv fra bursdager og jul. Samt jobbet litt for det hos besteforeldre. Vi ønsker at han lærer verdien av penger og å spare til noe selv.

Datamaskin har han en eldre fra besteforeldrene hjemme, på skolen har Chromebook som han har med hjem til skolearbeid. Fikk eget billig nettbrett av oss for noen år siden, en helt vanlig dag. Ventet ikke til bursdag eller jul for det.

Playstation eller andre spillmaskiner har vi ikke.
 
Jeg vet ikke! Men har ofte makspris på 1500. Vi kunne fint prioritert slik at vi kunne brukt 5000+ per barn på julaften, men det ser jeg ingen grunn til at vi skal.

For det første handler ikke jula om dyre gaver, for det andre greier jeg ikke i min villeste fantasi å komme på en så dyr gave som barna mine trenger. Jeg får det rett og slett ikke til.

Jeg har ikke kjøpt ferdig gaver til dem, men planlegger å kjøpe Duplo, og en snøkule hver til dem. Det blir ikke så alt for dyrt.

Mobil, elektronikk og klær tilb en 16 åring blir lett dyrere enn de gavene vi kjøpte når de var små
 
Mobil, elektronikk og klær tilb en 16 åring blir lett dyrere enn de gavene vi kjøpte når de var små

Enig! Det koster mer når de blir større. Vi prøver å kjøpe slike store ting til jul og bursdag. Elektronikk, sykkel osv. En sykkel til en 13 åring er litt dyrere enn til en 3 åring..

Nå sporer jeg litt av.. men derfor synes jeg det er viktig med barnetrygd til barna er 18 år, slik som det er nå.
Mange vil kutte barnetrygden å innføre gratis bhg og SFO.. det er fra de er 12-13 det begynner å koste
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..

Mine er som sagt små, men når de blir eldre får de ønske seg dyre gaver sammen og/eller ønske seg penger til å kjøpe det. Tlf vil de etterhver få utenom jul da det vil være like mye for min egen del, men da en enkel tlf til en grei pris. Ny tlf blir gitt når den gamle slutter å virke. Vil de ha en dyrere variert får de bruke egne oppsparte penger til det. Nettbrett vil være innen kategori ønske seg penger og spare opp. Det samme gjelder PlayStation, Nintendo osv.
 
Har vel ikke noen sum, men sjelden over 1000kr. Foruten at det er noe fornuftig. Ca 500kr kanskje?
 
Mobil, elektronikk og klær tilb en 16 åring blir lett dyrere enn de gavene vi kjøpte når de var små
Hvorfor må de få det til jul? Enig i at mobil kan være dyrt. Men jeg som voksen kunne ikke drømt engang om at mamma og pappa gå meg iPad til jul, og de har god råd for å si det sånn.
 
Hvorfor må de få det til jul? Enig i at mobil kan være dyrt. Men jeg som voksen kunne ikke drømt engang om at mamma og pappa gå meg iPad til jul, og de har god råd for å si det sånn.
Hvorfor ikke få det til jul? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være bedre å gi barnet ny telefon utenom jul, enn til jul?
 
Kommer helt an på behov og ønsker. Alt fra 500,- til 3000,-. Stort sett rundt 1500,- og det blir det nok i år også. Ønsker seg gamingstol bla
 
Jeg lurer litt på, til dere som kjøper gave for 1000kr og mindre.

De aller fleste barn idag som jeg kjenner til, har elektronikk i en eller annen form. Data, telefon, nettbrett, PlayStation, Nintendo osv. Får barna deres dette utenom? Får de det ikke i det hele tatt? Eller økes budsjettet plutselig til jul og bursdag for å få disse tingene?

Jeg vil heller bruke 4000kr på PlayStation til jul, en å gi det en vanlig dag i mai bare fordi ungen hadde lyst på det..

Jeg tenker også at jeg heller vil bruke penger på en dyr duppedings til jul enn en vanlig dag i mai. Nå er ikke barna våre så store enda, de blir 3 og 5 i februar, så de klarer seg med ipadene de har arvet. Hadde de ikke arvet dem hadde de ikke fått heller :p eldste får stadig vekk beskjed om at han kan ønske seg ting til jul eller bursdag når han vil ha noe, behøver ikke å få alt utenom. Jeg husker at jeg aldri fikk feks ski når det ikle var jul. Det var alltid julegave når jeg trengte nye, dyre ting. Jeg har ikke fått traumer av det :D
 
Jeg tenker også at jeg heller vil bruke penger på en dyr duppedings til jul enn en vanlig dag i mai. Nå er ikke barna våre så store enda, de blir 3 og 5 i februar, så de klarer seg med ipadene de har arvet. Hadde de ikke arvet dem hadde de ikke fått heller :p eldste får stadig vekk beskjed om at han kan ønske seg ting til jul eller bursdag når han vil ha noe, behøver ikke å få alt utenom. Jeg husker at jeg aldri fikk feks ski når det ikle var jul. Det var alltid julegave når jeg trengte nye, dyre ting. Jeg har ikke fått traumer av det :D

Hehe, godt noen er enige! Jeg tror slik Kengu sier, at gavene blir dyrere med årene, og behovene. Så kan man argumentere mot at barna ikke trenger iPad eller PlayStation, men så kommer de i en alder der barnet da aldri er hjemme, fordi barnet er den eneste uten en spilldings.
Derfor får vår eldste gave til omlag 3000 og yngste gave til ca 1000.

Jeg fikk også både akebrett og ski til jul, ulltøy og votter også. Og ingen traumer her heller :D
 
Nå er jo eldste bare 2,5 år og mini 3 mnd i jula men vi kjøper det de trenger til jul foreløpig da de er såpass små at de i utgangspunktet ikke ønsker seg ting enda. Både utstyr, møbler, klær og leker. Vet ikke hva vi skal kjøpe enda, men i fjor innredet vi rommet hans så da ble det ny seng og TV benk samt noen leker han får glede av og noe klær. Blir jo fort noen tusen.

Når jeg var yngre fikk vi alltid gaver til mange tusen til jul. I vår familie benytter vi anledning jul til å kjøpe de dyre tingene man ikke kjøper til vanlig.
 
Eldste er 2,5 år og yngste er 1,5 år, de har enda ikke fått noen julegaver av oss. Tror ikke de vil få det i år heller. Vi kjøper ting etterhvert som de trenger det [emoji4] Når de skjønner gaver skal de så klart få julegave da. 1000kr er vel en grei sum [emoji4]
 
Jeg har sett meg ut et akebrett til 300kr som hun skal få til jul.
Hun er så liten at hun ikke skjønner noe av det gavestyret uansett og får alt hun trenger og litt til resten av året.
Fremover når hun blir større kommer jeg nok til å «spare» litt ting hun trenger uansett å gi i gave.
 
Back
Topp