Bruke tampong som gravid?

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Hei. Vet jeg burde høre med lege eller fagperson om dette, men hører her først for å se om noen har vært i samme situasjon.

Jeg er gravid i uke 13 og skal en uke til Kreta om noen dager. Jeg har hatt en del blødninger i svangerskapet. De siste ukene (siden uke 7) har jeg ikke blødd friskt blod, men har hatt brun utflod i ganske stor grad. Det blir heldigvis mindre og mindre, men må bruke truseinnlegg hver dag.

Det blir jo masse bading på ferie. Hva gjør jeg? Kan jeg bruke tampong? Mener jeg har hørt eller lest at gravide ikke skal gjøre det?

(For de som lurer har jeg hatt tett oppfølging med 5 (!) TUL’er og alt står bra til med mageboeren.)
 
Ikke tampong når du er gravid nei.
Hva baserer du dette på? Har du erfaring eller hørt med lege? Jeg tenker selvfølgelig bare å bruke tampong akkurat når jeg bader. Kanskje max en time, tre-fem ganger daglig i en uke. Tror jeg må ta meg en tlf til gynekologen på mandag. Det er jo fryktelig uhygienisk om jeg ikke kan bruke det i basseng. Å ikke bade er ikke et alternativ når man reiser med barn.

:laughing025
 
Fått høre fra gynekolog at tampong er fyfy når man er gravid. Opphoping av bakterier i skjeden skjer svært raskt når man er gravid, og det innebærer da høy infeksjonsfare som kan bli farlig.
 
Tenker du at tampongen skal gjøre at du ikke får vann oppi der?
 
Nei. Det er for å hindre brun utflod i basseng og bikinitruse når jeg bader. Det er ikke bare litt, det er ganske mye enkelte dager...

Skjønner.
 
Tror ikke det er anbefalt m tampong..pga bakterievekst og sånn..men jeg har ikke noen kilder på dette.. Lurt å høre m gynekolog..tenkte også på om menskopp kunne vært et alternativ? Liten str feks?
 
Hei. Vet jeg burde høre med lege eller fagperson om dette, men hører her først for å se om noen har vært i samme situasjon.

Jeg er gravid i uke 13 og skal en uke til Kreta om noen dager. Jeg har hatt en del blødninger i svangerskapet. De siste ukene (siden uke 7) har jeg ikke blødd friskt blod, men har hatt brun utflod i ganske stor grad. Det blir heldigvis mindre og mindre, men må bruke truseinnlegg hver dag.

Det blir jo masse bading på ferie. Hva gjør jeg? Kan jeg bruke tampong? Mener jeg har hørt eller lest at gravide ikke skal gjøre det?

(For de som lurer har jeg hatt tett oppfølging med 5 (!) TUL’er og alt står bra til med mageboeren.)

Du trenger ikke høre med legen, det er allmennkunnskap at ingenting skal opp i skjeden under svangerskapet. (Annet enn evt. penis/rene leketøy som ikke vibrerer, så lenge man ikke har et svangerskap som tilsier at dette må unngås.) ;)

Du kan jo bare la være å bade, det er jo ikke det største offeret som er. :)
 
Du trenger ikke høre med legen, det er allmennkunnskap at ingenting skal opp i skjeden under svangerskapet. (Annet enn evt. penis/rene leketøy som ikke vibrerer, så lenge man ikke har et svangerskap som tilsier at dette må unngås.) ;)
Googlet det da jeg aldri har hørt at man skal holde seg unna vibrerende leketøy som gravid, ikke fikk jeg beskjed om å holde meg unna det i ivf heller. Har du noen skikkelige kilder på det?
Fant blant annet https://helsenorge.no/gravid/sex-nar-du-er-gravid og den motstridende http://www.gretelund.com/artikler/sex-og-graviditet/
Så nå ble jeg rett forvirret. :confused: maaaange kilder som sier det ikke er farlig, blandt annet kk og dagbladet.
Mens kondomeriet rådet til å vente til etter graviditet.
Virker som om de fleste mener det er pga giftstoffer, men ikke vibreringen hvis de er imot det, så da er det jo likegyldig om den vibrerer.
 
Googlet det da jeg aldri har hørt at man skal holde seg unna vibrerende leketøy som gravid, ikke fikk jeg beskjed om å holde meg unna det i ivf heller. Har du noen skikkelige kilder på det?
Fant blant annet https://helsenorge.no/gravid/sex-nar-du-er-gravid og den motstridende http://www.gretelund.com/artikler/sex-og-graviditet/
Så nå ble jeg rett forvirret. :confused: maaaange kilder som sier det ikke er farlig, blandt annet kk og dagbladet.
Mens kondomeriet rådet til å vente til etter graviditet.
Virker som om de fleste mener det er pga giftstoffer, men ikke vibreringen hvis de er imot det, så da er det jo likegyldig om den vibrerer.

Nei, ingen kilder på nettet, jeg husker bare vi fikk en brosjyre hos gynekologen da jeg hadde blødninger i begynnelsen av første svangerskap, som endte med SA. Kan se om jeg har tatt vare på den en plass.
Det stod at vibreringen kunne ha uheldig effekt på mormunnen, men dette var jo i 2009, så det er godt mulig det har kommet ny kunnskap på området siden den gang.
Uansett tenker jeg det er greit å være føre var, og heller bare bruke den utvendig. :)
 
Tror ikke det er anbefalt m tampong..pga bakterievekst og sånn..men jeg har ikke noen kilder på dette.. Lurt å høre m gynekolog..tenkte også på om menskopp kunne vært et alternativ? Liten str feks?

Nei, menskopp skal heller ikke brukes, hverken under eller etter fødsel, før renselsen er over og alt har grodd. ;)
 
Du trenger ikke høre med legen, det er allmennkunnskap at ingenting skal opp i skjeden under svangerskapet. (Annet enn evt. penis/rene leketøy som ikke vibrerer, så lenge man ikke har et svangerskap som tilsier at dette må unngås.) ;)

Du kan jo bare la være å bade, det er jo ikke det største offeret som er. :)
Som jeg skrev er ikke å bade ikke et alternativ. Jeg har lovet datteren min at vi skal øve på å svømme.
 
Som jeg skrev er ikke å bade ikke et alternativ. Jeg har lovet datteren min at vi skal øve på å svømme.
Da hadde jeg hørt med gynekolog og evt forklart datteren din dette.
 
Synes det er merkelig at det ikke ligger noe skikkelig info på nett om dette. Finner bare ulike forumtråden med synsing.
 
Synes det er merkelig at det ikke ligger noe skikkelig info på nett om dette. Finner bare ulike forumtråden med synsing.

Det kommer nok av at tamponger tross alt er laget for bruk ved menstruasjon, og ikke ved svangerskapet, og at det heller ikke er noe behov for det.
Ved abort (og etter fødsel) får man streng beskjed om å kun bruke bind, og å vente med samleie til blødningene slutter, og gjerne lenger hvis man har hatt et inngrep.
Det sier seg jo egentlig selv, og særlig mht faren for TSS og andre infeksjoner. :)
 
Som jeg skrev er ikke å bade ikke et alternativ. Jeg har lovet datteren min at vi skal øve på å svømme.

Da må du forklare at dette ikke går, og/eller noen andre får lære henne å svømme, verre er det ikke.
Ting endrer seg, sånn er livet. :)
 
Da må du forklare at dette ikke går, og/eller noen andre får lære henne å svømme, verre er det ikke.
Ting endrer seg, sånn er livet. :)
Som jeg skrev... å ikke bade er ikke et alternativ. (Da kan jeg like godt la være å reise for min del.) Føler jeg gjentar meg selv her...
:laughing025
 
Last edited:
Back
Topp