Bruke tampong som gravid?

Hvis du blør bør du vel kanskje ikke bade uansett, eller? Det fikk jeg beskjed om i hvert fall.
 
Hvis du blør bør du vel kanskje ikke bade uansett, eller? Det fikk jeg beskjed om i hvert fall.
Det er vel gått over i mer gjennomsiktig utflod med brunfarge. Det er 5-6 uker siden jeg blødde friskt blod. Tror jeg må ta en tlf til gynekolog eller jordmor i morgen. Klarer ikke tanken på en uke i syden uten å bade. Både jeg og datteren min eeeelsker å bade... samboeren er ikke så glad i det. Og så er det sååå mange morsomme forskjellige basseng der.
 
Hadde tatt en telefon til fagpersoner.
Og om jeg kan få komme med synsing så tror jeg ikke det er krise å bruke det i den korte tiden en bader. Ta i rett før, bade ca en time og så ta den ut rett etterpå.
 
Hvis man blør, har man er sår. Da er basseng ikke akkurat det beste stedet når man er gravid. Pga fare for infeksjoner.

Snakk med legen, de kjenner deg bedre enn oss her inne. De kan svare deg i forhold til hvor blodet kommer fra. Mm
 
Ikke anbefalt det nei..
 
Hvis du kontakter fagperson, oppdater oss her da :)
Personlig hadde jeg tatt sjansen på å bade uten hvis det blir såpass lite at det ikke rekker å komme på truseinnlegg I løpet av et par timer. Hvis ikke hadde jeg nok tatt den minste tampongen akkurat den max timen man er i vann, og brukt vaginale melkesyrebakterier utenom.
 
Jeg hadde badet med en sort badetruse i tykt stoff, og ikke så lang tid av gangen. Tenk hvor mange som tisser i bassenget? All den kloren tar knekken på litt farget utflod.
 
Fikk du pratet med noen ?
 
Hei. Vet jeg burde høre med lege eller fagperson om dette, men hører her først for å se om noen har vært i samme situasjon.

Jeg er gravid i uke 13 og skal en uke til Kreta om noen dager. Jeg har hatt en del blødninger i svangerskapet. De siste ukene (siden uke 7) har jeg ikke blødd friskt blod, men har hatt brun utflod i ganske stor grad. Det blir heldigvis mindre og mindre, men må bruke truseinnlegg hver dag.

Det blir jo masse bading på ferie. Hva gjør jeg? Kan jeg bruke tampong? Mener jeg har hørt eller lest at gravide ikke skal gjøre det?

(For de som lurer har jeg hatt tett oppfølging med 5 (!) TUL’er og alt står bra til med mageboeren.)
Har du blødninger i svangerskap så bør du ikke bruke tampong eller bade.
 
En liten oppdatering... snakket med gynekologen før jeg dro. Hun sa «bad i vei», (men ikke med tampong). Som jeg skrev i første innlegg har blødningene stoppet for flere uker siden, det var mest den brune utfloden jeg var bekymret for. Denne avtok heldigvis og var minimal under ferien. Så jeg har badet og kost meg :)

Og jo, for enkelte personer (som meg) er det ikke bare-bare å ikke bade på en slik type ferie. Folk er forskjellige (heldigvis). En del av kommentarene over ser jeg på som veldig unødvendige, når jeg skriver innledningsvis at for meg er ikke å bade ikke et alternativ. For min del da kunne jeg like gjerne avlyst ferien.

:laughing025
 
En liten oppdatering... snakket med gynekologen før jeg dro. Hun sa «bad i vei», (men ikke med tampong). Som jeg skrev i første innlegg har blødningene stoppet for flere uker siden, det var mest den brune utfloden jeg var bekymret for. Denne avtok heldigvis og var minimal under ferien. Så jeg har badet og kost meg :)

Og jo, for enkelte personer (som meg) er det ikke bare-bare å ikke bade på en slik type ferie. Folk er forskjellige (heldigvis). En del av kommentarene over ser jeg på som veldig unødvendige, når jeg skriver innledningsvis at for meg er ikke å bade ikke et alternativ. For min del da kunne jeg like gjerne avlyst ferien.

:laughing025

Tror nok det er godt ment. Infeksjon under svangerskapet kan føre til spontanabort, og skal derfor alltid tas på alvor. Du oppsøkte gyn som kunne undersøke deg og vurdere situasjonen, så da er jo saken grei.
 
En liten oppdatering... snakket med gynekologen før jeg dro. Hun sa «bad i vei», (men ikke med tampong). Som jeg skrev i første innlegg har blødningene stoppet for flere uker siden, det var mest den brune utfloden jeg var bekymret for. Denne avtok heldigvis og var minimal under ferien. Så jeg har badet og kost meg :)

Og jo, for enkelte personer (som meg) er det ikke bare-bare å ikke bade på en slik type ferie. Folk er forskjellige (heldigvis). En del av kommentarene over ser jeg på som veldig unødvendige, når jeg skriver innledningsvis at for meg er ikke å bade ikke et alternativ. For min del da kunne jeg like gjerne avlyst ferien.

:laughing025

Nå svarte ikke jeg på innlegget, men jeg forsto det som at det var for mye brun utflod til å bade med og at du dermed spurte om du kunne bruke tampong. Siden man ikke skal bruke tampong, og det ikke var noe alternativ ikke å bade så ble det liksom litt håpløst å svare på. For da var det liksom ingen alternativer igjen om du skjønner. Så da tenkte jeg at når du ikke ville ta imot rådene om ikke å bruke tampong, hvorfor spurte du her da? Kan hende jeg tolket innlegget ditt feil.
Men godt å høre at det var såpass lite utflod at du kunne bade uten, det var jo det beste!
 
Nå svarte ikke jeg på innlegget, men jeg forsto det som at det var for mye brun utflod til å bade med og at du dermed spurte om du kunne bruke tampong. Siden man ikke skal bruke tampong, og det ikke var noe alternativ ikke å bade så ble det liksom litt håpløst å svare på. For da var det liksom ingen alternativer igjen om du skjønner. Så da tenkte jeg at når du ikke ville ta imot rådene om ikke å bruke tampong, hvorfor spurte du her da? Kan hende jeg tolket innlegget ditt feil.
Men godt å høre at det var såpass lite utflod at du kunne bade uten, det var jo det beste!
Jeg siktet ikke nødvendigvis til noe du skrev, det var mer det at folk som ikke kjenner meg skrev «ikke bad, ingen big deal», «det er jo bare å la være å bade» etc. Og det var liksom litt sånn «herregud, vet du ikke dette?! Bare la være»-holdning. De som kjenner meg vet at jeg elsker å bade og at jeg tidligere har drevet med svømming og blir som et barn i vannet :) Så derfor ble jeg litt irritert og fortvilet over «bedreviter-holdningene» her.

Og det var ikke det at jeg nektet å ta i mot råd, men jeg spurte om noen hadde vært i lignende situasjon, og tenkte kanskje noen allerede hadde hatt en lignende prat med fagkyndige... ikke hva folk syntes, mente eller trodde.

Beklager om noen syntes at jeg svarte frekt, jeg ble bare litt revet med. Ferien var kjempefin, selv om det ikke ble noe svømmeøving. Datteren min er litt av en pyse i vannet. Det har hun fra faren!
:laughing025
 
Back
Topp