Vi som prøver på vår første

Skvirevippen

Forumet er livet
Marsboerne 20 18
Er det ikke greit med en slik tråd da?
Stå sammen og dele litt tanker, gleder og eventuelle bekymringer for hvordan fremtiden blir, for dette er jo både sjiitskummelt, nervepirrende og spennende på en og samme gang [emoji14]


Hvem og hvor mange er vi? :)


Alder:

Mannen:

Bosted:

Forholdet:

Prevensjonsslutt:

Hvordan bestemte vi oss:
Hindere hittil:

Hjelpemidler:
 
Last edited:
Jeg kan begynne.

Alder: 27
Mannen: 28
Bosted: Hedmark

Forholdet: Vært sammen med samboern i litt over 4 år, vært samboere i 1,5 år.

Prevensjonsslutt: slutta på plasteret i september, begynte å prøve i oktober.

Hvordan bestemte vi oss: Vi bestemte oss for å prøve helt plutselig etter broen hans tulla med at han ikke levde livet sitt, men hele tiden skulle være så fornuftig. På vei til bilen etter det besøket sa han at han måtte vel begynne å leve litt, så sa jeg at "f.eks det med barn da, er jo ingen krise om det skulle skjedd et uhell nå", sa det helt reint hypotetisk og ikke for å starte planleggingen da dette med barn var et ikke-tema da jeg akkurat var blitt lærlig.
"Da får vi få barn da" sa han.
Det er både den mest nervepirrende og lykkeligste bilturen hjem jeg har hatt noen gang [emoji173]

Hindere hittil: Jeg ble gravid i pp4, men dette viste seg å være exu og jeg opererte bort ene egglederen i uke 7+... et eller anna.
Er nå i pp7 og mer utålmodig enn noen gang.

Hjelpemidler: temper og bruker spytt-mikroskop.
 
Alder: 29

Mannen: 29

Bosted: Tønsberg

Forholdet: Vært sammen i 2 år

Prevensjonsslutt: Februar 2016

Hvordan bestemte vi oss: Jeg visste jeg hadde PCOS, så sa til han at hvis vi skulle ha barn kunne vi i hvert fall slutte på pilla for dette kom til å ta tid og vi måtte mest sannsynlig ha hjelp! Da ble han gira, og prøvinga var i gang [emoji173]

Hindere hittil: PCOS og overvekt.

Hjelpemidler: Prøvd tre runder med Pergotime, hvorav kun en kur ga eggløsning. Går på metformin nå [emoji4]
 
Alder: 30

Mannen: 32

Bosted: Hordaland

Forholdet: Vært sammen i 4,5år. Gift i 8 mnd.

Prevensjonsslutt: Sluttet på pilla i oktober.

Hvordan bestemte vi oss: Vi har i grunn vært enige om at vi ønsket oss barn. Men ville vente til vi var gift med å gå inn for prøvingen (hadde ikke vært krise om det ble baby før).
Men når vi kom så langt at vi hadde giftet oss stod jeg uten jobb. Først tenkte vi at vi burde vente til jeg fikk meg jobb. Men etter litt diskusjon fant vi ut at vi ville klare det økonomisk uansett og satte i gang prøvingen. (Har store muligheter for et vikariat nå, så kan se ut som det økonomiske ordner seg)


Hindere hittil: Når jeg sluttet på pilla fikk jeg aldri TR tilbake. I desember var jeg hos gynekolog for å ta celleprøve, og da tok han likegodt ultralyd. Han fant ut at jeg hadde PCOS. Ble først satt på metformin med time igjen i mars, for å se om det hjalp. I mars hadde det fortsatt ikke skjedd noe. Så da ble jeg satt på Letrozol. Er nettopp ferdig med første stimulering med det nå.


Hjelpemidler: Letrozol/Ovitrelle
 
Alder: 27
Mannen: 25
Bosted: Trøndelag

Forholdet: Vært sammen i litt over 2 år

Prevensjonsslutt: slutta på p-piller i november 2016

Hvordan bestemte vi oss: vi opplevde å bli uplanlagt gravide da vi akkurat hadde blitt sammen, og valgte å ikke gjennomføre den graviditeten. Det opplevdes som en lettelse der og da, men jeg har en del vonde følelser rundt dette nå som jeg faktisk ønsker meg barn. I november sier samboer at det ikke hadde "vært noen krise om det samme hadde skjedd nå", og på grunn av en annen livssituasjon enn forrige gang, velger vi å starte prøvingen.


Hindere hittil: Kroppen bruker lang tid på å komme i lage igjen etter 10 år på P-piller, med korte lutealfaser, smerter og hormoner som i stor grad har påvirket humøret. Det ser ut som om det går mot stabilisering nå, jeg krysser fingrene!

Hjelpemidler: Har testet etter EL med strimler, og har begynt å tempe nå (mest for moro skyld).
 
Alder: 27

Mannen: 28

Bosted:
Buskerud

Forholdet:
Vært sammen litt over 6 år[emoji173]️

Prevensjonsslutt:
Åh det kan jeg nesten ikke huske. Jeg bestemte meg for å slutte på p-pillene lenge før vi i det heletatt pratet om barn. 2-3 år siden kanskje.

Hvordan vi bestemte oss:
Jeg ble klar for barn en stund før han. Jeg prøvde snike det inn i samtalen ofte, men han var egentlig aldri interessert. Så plutselig en morgen i oktober fikk vi positiv test ( Endte desverre i sa i november ) Men etter den dagen med positiv test snudde alt seg for han[emoji173]️ Nå er han nesten mer gira enn meg [emoji28]

Hinder hittil;
En Sa.

Hjelpemidler:
Tester etter el med billigstrimler og cb
 
Så koselig med en slik tråd :Heartred Det er jo litt spesielt med den første, da dette er helt nytt :) Aldri hatt en positiv test før.

Alder: Straks 28

Mannen: 33

Bosted: Buskerud

Forholdet: Vært samboere i litt over 2 år :Heartred

Prevensjonsslutt: Slutta på ppiller etter mange års bruk i mars 2016

Hvordan bestemte vi oss: Vi hadde snakka litt om at vi ønska barn, og at vi var sikre på forholdet vårt. Så en dag vi dusjet sammen høsten 2015 foreslo jeg å slutte på pilla til påsken 2016. Var så nervøs for svaret, men han var helt enig og gledet seg like mye til å få en familie som meg:Heartred

Hindere hittil: I starten etter pilleslutt hadde jeg lange sykluser. Var hos gyn som sjekket med ul og blodprøver, alt så fint ut så han ville vente til det hadde gått nærmere ett år før han ga meg pergo for å få kraftigere og tidligere el. Min kjære skal snart inn og levere sædprøve også.

Hjelpemidler: Jeg har nå hatt min andre doble kur med pergo, hadde pausemnd forrige pp. Jeg tester etter el og temper :) Liker å følge med på syklusen min. Vi gjør alt vi kan for at det skal klaffe hver mnd.
 
Alder: 29

Mannen: 30

Bosted: Buskerud

Forholdet: Vært sammen i 2år

Prevensjonsslutt: Husker ikke 100% sikkert, men sluttet på p-piller enten Oktober eller November 2016.

Hvordan vi bestemte oss: Vi har alltid vært enige om at barn er noe vi vil ha og om ikke så lenge. Sluttet på p-piller mye fordi jeg hadde null sexlyst og følte pillene ødela mer enn de var til nytte :p Vi var jo begge enige om at vi fint kunne starte prøvingen også. Blei gravid før vi egentlig hadde startet prøve ordentlig (prøvde unngå eggløsning første månedene for å kjenne litt ekstra på om vi var klare). Graviditeten endte desverre i en SA som var veldig tungt for oss begge to så nå veit vi at vi er klare og håper bli gravide så fort som mulig igjen :happy:

Hinder hittil: SA uke 6, gravid igjen før første mens, men mistet igjen rett etter positiv digitaltest.

Hjelpemidler: Prøver uten noe først da jeg veit jeg kan bli gravid uten
 
Alder: 35

Mannen: 33

Bosted: Hordaland

Forholdet: Vært sammen i 2,5 år

Prevensjonsslutt: januar 2017

Hvordan bestemte vi oss: Jeg sa ifra at nå er jeg så gammel at om vi skal få barn, må vi begynne snart, så nå slutter jeg på pillen, så får du bestemme selv om du vil holde deg på din side av sengen eller bruke kondom eller hva.

Hindere hittil: Jeg er gammel.... i tillegg til at lutealfasen kanskje er litt kort?

Hjelpemidler: Ingen så langt.
 
Så fint initiativ med en sånn tråd [emoji4][emoji173]️

Alder: 24

Mannen: 25

Bosted: Østlandet

Forholdet: Forlovet, vært sammen i 5 år

Prevensjonsslutt: Husker faktisk ikke, men det er flere år siden. Blir dårlig av hormonprevensjon, så vi brukte kondom i usikre perioder fram til vi begynte å prøve i april 2016.

Hvordan bestemte vi oss:
Da det passet i forhold til at studiene nærmer seg slutten, begynte vi.

Hindere hittil:
En SA i uke 13 i juli 2016, deretter mista vi jenta vår i dødfødsel i uke 27, februar i år.

Hjelpemidler:
Drikker grapefruktjuice og salvie-te denne ppen. Prøver også temping for å finne EL. I neste svangerskap blir det blodfortynnende medisiner.
 
Alder: 22

Mannen: 26

Bosted: nord

Forholdet:
Samboer
Prevensjonsslutt:
mars 2017

Hvordan bestemte vi oss:
Måtte slutte på prevansjon fordi jeg reagerte på limet på p-plastret. Kjøpte eggløsningstest for å finne ut nårtid eggløsning var slik vi kunne unngå dagene som var mest mulig fruktbar, men var ikke store krisen om vi skulle bli gravid. Sambo har vært klar for barn lenge, men jeg ville vente til jeg var ferdig utdannet. Men jeg var veldig klar for å få barn nå, så bare spurte jeg om vi skulle bruke testene til å finne ut nårtid eggløsning var, å bare kjøre på, og kanskje ha en liten en om noen måneder.
Hindere hittil:
ble gravid med engang etter p-plasterslutt. men mistet 5+ noe.

Hjelpemidler: EL-tester og temper
 
Alder: 26

Mannen: 33

Bosted: nordnorge

Forholdet: vært samboere i 2 1/2 år

Prevensjonsslutt: sluttet med p-piller etter mange års bruk tidlig i januar 2017

Hvordan bestemte vi oss: jeg hadde da mast en liten stund på mannen, men det var ikke før andre i vennekretsen ytret at de ville prøve å få barn at mannen bestemte seg :p

Hindere hittil: har ikke prøvd så lenge, så har ikke hatt så mange hindre sålangt, annet enn at kroppen ikke viser noe særlig tegn til verken el eller tr før tr plutselig er der :)

Hjelpemidler: el-tester
 
Så fin tråd :)

Alder: straks 25 år
Mannen: 37 år

Bosted: Akershus

Forholdet: 2,5 år, samboere i 1,5 år. Nylig forlovet <3

Prevansjonsslutt: mai/juni skiftet 2016

Hvordan bestemte vi oss: alltid hatt planene klare om når ting skal skje og hva vi ønsker oss, så var enige om at når jeg fikk fagbrev og helst jobb skulle vi begynne å prøve. Fast jobb i april og fagbrev i juni så da var det bare å kjøre på :)

Hindere hittil: det føles som masse, men har siden juni hatt stabil syklus på 27/28 dager, påvist el med blodprøver og utredning og sædprøve viser at alt er normalt med oss begge. Aldri sett en positiv graviditetstest.

Hjelpemidler:
2 sykluser med pergotime (tre egg modnet begge gangene, påvist el)
El-tester (sluttet nå, stress)
Temping (stress, ga meg etter 1 syklus)
Skylling av eggledere med saltvann
HSG-røntgen
Akupunktur (ikke noe for meg)
Babyklister

Henvist IVF :) har vært veldig på fra starten av med utredning og alt, men hjelper jo ikke noe når de ikke finner noe galt og vi ikke blir gravide :p
 
Alder: 36

Mannen: 40

Bosted: Vestlandet

Forholdet: Gift i 4,5 år

Prevensjonsslutt: Aldri brukt

Hvordan bestemte vi oss: Husker ikke helt, ble bare enig om å prøve. Har alltid hatt lyst på barn, og ventet bare på mannen ;)

Hindere hittil: Alder. Akkurat fått beskjed om lite egglager, og uregelmessig EL (har stabil syklus på 27 dager). Blir IVF hvis vi ikke klarer det selv.

Hjelpemidler: EL-tester, monitor og temping. Har begynt å drikke lakriste, rooiboste og salviete.
 
Last edited:
Alder: 29

Mannen: 32

Bosted: Vestfold

Forholdet: 4 år

Prevensjonsslutt: August 2014

Hvordan bestemte vi oss: Snakket om det høsten 2014, men fant ut at vi ville vente til jeg fikk fast jobb. Høsten 2015 begynte vi så smått men ustabil syklus gjorde det vanskelig. Etter tur til gyn startet vi aktivt april 2016.

Hindere hittil: Pcos (ikke eggløsning av meg selv) 2 MA.

Hjelpemidler: Tidligere pergotime. Har nå byttet til letrozol. Enkel ga ikke eggløsning så prøver dobbel denne pp og krysser fingrene <3
 
Alder: 36

Mannen: 31

Bosted: Trondheim

Forholdet: Sammen i snart 5 år, forlovet i 3 år i november

Prevensjonsslutt: Har ikke gått på pille o.l. på flere år, fikk så mange plager av det, så vi brukte kondom i begynnelsen, før vi begynte å hoppe av i svingen..hehe. Fant fort ut at det uansett ikke var noen krise om jeg ble gravid. [emoji1]

Hvordan vi bestemte oss: Vi hadde begge lyst på barn, og da vi etterhvert kjøpte oss større leilighet sammen bestemte vi oss for å kjøre på. [emoji6]

Hindere hittil: tette eggledere, den ene åpnet seg ved gjennomskylling

Hjelpemidler: Gjennomskylling av eggledere og Letrozol
 
Alder: 29

Mannen: 32

Bosted: Vestfold

Forholdet: 4 år

Prevensjonsslutt: August 2014

Hvordan bestemte vi oss: Snakket om det høsten 2014, men fant ut at vi ville vente til jeg fikk fast jobb. Høsten 2015 begynte vi så smått men ustabil syklus gjorde det vanskelig. Etter tur til gyn startet vi aktivt april 2016.

Hindere hittil: Pcos (ikke eggløsning av meg selv) 2 MA.

Hjelpemidler: Tidligere pergotime. Har nå byttet til letrozol. Enkel ga ikke eggløsning så prøver dobbel denne pp og krysser fingrene <3
Så gøy at det er flere fra Vestfold [emoji1]
 
Back
Topp