Kaffe

Dimsidims

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Marshmallows 2022
Er det noen andre som har mistet lyst på kaffe? Jeg tenkte at det vanskeligste å kutte ned på i en graviditet måtte være kaffe, da jeg etter masterstudiet ble tung "misbruker" av koffein! Men det frister ikke litt en gang. Sipper litt på en kopp hver morgen for jeg er redd for abstinenser, men jeg får det ikke ned og abstinensene som har vært så trofaste tidligere uteblir! Andre?
 
Så bra at du har mistet lysten ☺️
Jeg er en tung koffeinbruker, drikker minst ei kanne om dagen for meg selv å fungerer ikke før jeg har fått kaffen min, å sliter veldig med å kutte ned men klart det kan ha en sammenheng med at jeg røyker også, slutta og røyke i går å tok siste siggen kl14.10 så sier meg først og fremst fornøyd med at jeg kutter den! ☺️
 
Sist graviditet bare sluttet jeg å like kaffe. Det smakte rett og slett ekkelt.. Ikke skjedd foreløpig da.. Så koser meg enda med litt kaffe.
 
Har også mistet lysten på kaffe, er skikkelig kaffekjerring til vanlig:)
 
Jeg er stordrikker av kaffe og fikk lett hodepine hvis jeg ikke fikk en kopp før kl 12.... Nå prøver jeg å holde det til kun en kopp dagen. Gått overraskende fint, og i går uteble hodepinen selv etter 0 kopper kaffe :) Så mulig jeg har mistet litt lysten selv om den ikke smaker dårlig for tiden... :p
 
Jeg har og mistet kaffelukta, og utrolig nok, lysten på Pepsi Max! Jeg drakk sikkert 1 1/2 l pmax hver dag før graviditeten
 
Så kjekt å lese! Jeg koser meg sånn med kaffien, så savner den litt. Men te har blitt veldig godt
 
Så bra :) Jeg mistet lysten på kaffe i 1. trimester sist. Holdt med en hver morgen. Det varte ikke så lenge før det smakte godt igjen ;) Har ikke mistet smaken for kaffe enda. Drikker ca. 2 kopper om dagen.
 
Har ikke mistet lysten på kaffe, drikker som jeg pleier og koser meg med det:)
 
Har kuttet ned på kaffe så langt (drikker lett en kanne alene), men har langt fra mistet lysten ;)
 
Drikker ikke kaffe, men sliter med å gi slipp på Pepsi Max.
Men har kuttet veldig mye ned på den, så det blir kanskje bare en halvliter for dagen. Selv om det kanskje er for mye.
 
Drikker ikke kaffe, men sliter med å gi slipp på Pepsi Max.
Men har kuttet veldig mye ned på den, så det blir kanskje bare en halvliter for dagen. Selv om det kanskje er for mye.
Du kan fint drikke en liter om dagen og være innafor "grensa"
 
Pepsi Max inneholder faktisk dobbelt så mye koffein som vanlig Cola, og Helsedirektoratet anbefaler at inntaket av all koffeinholdig drikke begrenses til 1-2 kopper om dagen. Da jeg var gravid i 2014 var anbefalingene 1 liter Cola, men ser de har fjernet det. De linker dog til Matportalen for flere råd, og der står det maks 100-200 mg koffein daglig. Det er ca. 69 mg pr. 3,5 dl Pepsi Max (omtrent én boks), så drikker du 1 liter om dagen ligger du på rundt maksgrensa på 200 mg.

Denne utregningen var skremmende for en CocaColiker, må jeg innrømme. For siden det bare er halvparten så mye i Cola, kan jeg streng tatt drikke 2 liter om dagen! :angelic: Heldigvis har jeg klart å trappe ned kraftig på Cola de siste årene, så klarer meg med en boks på lørdagen. :shy: Er jo ikke bare koffeinen som er problematisk, mener jeg.
 
Hvis du ligger rundt maksgrensa er det helt ok. De har gode marginer når de setter slike anbefalinger. Jeg har også lurt litt på hva som egentlig ligger i anbefalingen. Det eneste jeg har funnet er at man kan få lav fødselsvekt. Og det er ikke et problem i mitt tilfelle... Viktigere å slutte med alkohol og nikotin.
 
Jeg holder meg til anbefalingene uten problemer :)
Jeg trodde at høyt koffein inntak kunne være en årsak til SA? Det har jeg både lest og hørt.
 
Jeg holder meg til anbefalingene uten problemer :)
Jeg trodde at høyt koffein inntak kunne være en årsak til SA? Det har jeg både lest og hørt.
Jeg mener også jeg har lest dette. Tenker at selv om det er god margin, så vil ikke jeg personlig drikke koffeinholdige drikker. Det er ikke for å være hysterisk, men jeg tenker at så lenge det ikke er en livsnødvendighet å drikke det, så kan jeg fint avstå det bare for å være på den sikre siden.
 
Back
Topp