HPV-vaksine

Når jeg linker til artikkelen så har jeg lest hele selvfølgelig :)
Så dette gjelder fortsatt ikke meg, fast partner, aldri påvist HPV eller celleforandring, tatt celleprøver siden jeg var 19 år pga en gynekolog som mener vi begynner for seint med å teste i Norge, hatt fast partner i over ti år og vi er veldig trygge
Så den er ikke anbefalt til meg, så for meg blir det bortkastede penger :)
Jaja.. Jeg la bare ut så andre kunne lese jeg et annet utdrag fra samme tekst sånn at de som ikke klikker seg inn kan få et annet perspektiv :)
 
Jaja.. Jeg la bare ut så andre kunne lese jeg et annet utdrag fra samme tekst sånn at de som ikke klikker seg inn kan få et annet perspektiv :)

Håper de fleste som vurderer eller ikke vurderer setter seg godt inn i fordeler og ulemper med en slik vaksine :) Jeg er ikke i mot vaksiner, jeg heier på vaksiner men det er bivirkninger med alt.
Så vurderer man dette bør man lese seg opp både det positive og negative sider om alt.
Bra du opplyser, men det er litt feil å si de anbefaler alle kvinner å ta denne vaksinen. Det gjør de ikke :)
 
Heldigvis er det ikke noe man skal være redd for, da det er sjeldent det utvikler seg til kreft. Men en hpv-vaksine er nyttig, også for voksne kvinner som er utsatt for smitte tidligere (jf. tidligere linker).

Jeg tolket det som en anbefaling. Men igjen, ingen er pliktige til å følge noen form dor anbefaling, hverken til barna eller oss selv så du må jo gjøre det du føler for :) jeg ser jo grunnlaget ditt for å ikke ta den ;)
 
Håper de fleste som vurderer eller ikke vurderer setter seg godt inn i fordeler og ulemper med en slik vaksine :) Jeg er ikke i mot vaksiner, jeg heier på vaksiner men det er bivirkninger med alt.
Så vurderer man dette bør man lese seg opp både det positive og negative sider om alt.
Bra du opplyser, men det er litt feil å si de anbefaler alle kvinner å ta denne vaksinen. Det gjør de ikke :)
Jeg har ikke sagt at de anbefaler alle kvinner å ta den, for det gjør ingen. Men den kan være nyttig, også for voksne kvinner som har debutert seksuelt. Det er det jeg prøver å formidle :)

Og ja, viktig å sette seg inn i fordeler og ulemper med vaksinen. Det er jeg helt enig med deg i :)
 
Jeg tolket det som en anbefaling. Men igjen, ingen er pliktige til å følge noen form dor anbefaling, hverken til barna eller oss selv så du må jo gjøre det du føler for :) jeg ser jo grunnlaget ditt for å ikke ta den ;)
Det er ikke noe galt i å tolke det som en anbefaling. Det er jo uansett valgfritt :) Jeg skal som sagt ta den, for jeg har ingen kunnskap om jeg har hpv i kroppen. Det eneste jeg vet er at jeg pdd ikke har hatt celleforandringer.

Men det er kanskje feilquote? ;)
 
Det er ikke noe galt i å tolke det som en anbefaling. Det er jo uansett valgfritt :) Jeg skal som sagt ta den, for jeg har ingen kunnskap om jeg har hpv i kroppen. Det eneste jeg vet er at jeg pdd ikke har hatt celleforandringer.

Men det er kanskje feilquote? ;)

Tror den var til meg jeg :p hihi
 
Jeg tolket det som en anbefaling. Men igjen, ingen er pliktige til å følge noen form dor anbefaling, hverken til barna eller oss selv så du må jo gjøre det du føler for :) jeg ser jo grunnlaget ditt for å ikke ta den ;)

Nå er det nok mange grunner til at jeg ikke skal ta den, men hovedgrunnen er at jeg har fast partner. Den andre er at jeg står i kø for å fjerne hele livmoren av andre årsaker enn kreft. Men jeg har lest meg opp om vaksinen fordi jeg må ta standpunkt til denne på vegne av min datter, så føler meg trygg på at det er en god avgjørelse for meg. Hva andre gjør og føler må man jo bestemme selv, jeg aner svært lite om ditt liv og dine sexpartnere så jeg har ikke noe med hva du mener er best for deg :)
 
Jeg skal ikke ta den. Ser ikke behovet. Fast partner i 8 år.

Vet ikke om jeg vil at mine jenter skal få vaksinen. Det er fremdeles mange år til, så regner med at det vil komme mer info om bivirkninger osv til den tid. Er litt skeptisk til nye vaksiner, men skal sette meg godt inn i det når det blir relevant for barna mine. For min egen del kommer jeg aldri til å ta den.
 
Det er ikke noe galt i å tolke det som en anbefaling. Det er jo uansett valgfritt :) Jeg skal som sagt ta den, for jeg har ingen kunnskap om jeg har hpv i kroppen. Det eneste jeg vet er at jeg pdd ikke har hatt celleforandringer.

Men det er kanskje feilquote? ;)

Haha... Ja, det blenfeil gitt :p
 
Jeg er blitt anbefalt å ta vaksinen på tross av at jeg har celleforandringer og fast partner, så noe må det jo ha for seg. Jeg ønsker også at partneren min skal ta den om han kan, pga lavt immunforsvar hos han kan det nok hende at han går med aktiv infeksjon over lengre tid og at vi smitter hverandre frem og tilbake hele tiden.
 
Nei.. syntes vi vaksineres for mye mot for mye i våre dager.
 
Du mener vi har unødvendige vaksiner?

Jeg kommer ikke til å ta den. Fast partner, ingen hpv virus :) har en sønn, så slipper å tenke noe på den vaksinen der :p
De jobber med å få inn hpv-vaksine til guttene også. Det smitter like mye mellom menn, som menn-kvinne. Jeg skal vaksinere sønnen min, om jeg så må bekoste det selv. Hpv-virus kan gi halskreft, strupekreft, analkreft, skjedekreft, vulvakreft og livmorhalskreft.

Jeg syns også det er horribelt at vi jenter skal bære et aleneansvar i å holde befolkningen fri for hpv, mens gutta blir fritatt ansvaret. Vi jenter skal gå på p-piller, ta vaksine, stille med kondom og samtidig forventes det at vi "oppfører oss". Merker jeg blir mer og mer provosert når jeg tenker på det..
 
De jobber med å få inn hpv-vaksine til guttene også. Det smitter like mye mellom menn, som menn-kvinne. Jeg skal vaksinere sønnen min, om jeg så må bekoste det selv. Hpv-virus kan gi halskreft, strupekreft, analkreft, skjedekreft, vulvakreft og livmorhalskreft.

Jeg syns også det er horribelt at vi jenter skal bære et aleneansvar i å holde befolkningen fri for hpv, mens gutta blir fritatt ansvaret. Vi jenter skal gå på p-piller, ta vaksine, stille med kondom og samtidig forventes det at vi "oppfører oss". Merker jeg blir mer og mer provosert når jeg tenker på det..
Jeg visste faktisk ikke at gutter også kan/burde ta den! Må sette meg litt mer inn i det her i løpet av årene som kommer.
 
De jobber med å få inn hpv-vaksine til guttene også. Det smitter like mye mellom menn, som menn-kvinne. Jeg skal vaksinere sønnen min, om jeg så må bekoste det selv. Hpv-virus kan gi halskreft, strupekreft, analkreft, skjedekreft, vulvakreft og livmorhalskreft.

Jeg syns også det er horribelt at vi jenter skal bære et aleneansvar i å holde befolkningen fri for hpv, mens gutta blir fritatt ansvaret. Vi jenter skal gå på p-piller, ta vaksine, stille med kondom og samtidig forventes det at vi "oppfører oss". Merker jeg blir mer og mer provosert når jeg tenker på det..

Og dette er jeg fullstendig enig med deg i!!! Blir selv veldig provosert :p
 
Jeg visste faktisk ikke at gutter også kan/burde ta den! Må sette meg litt mer inn i det her i løpet av årene som kommer.
Rent medisinsk burde de det. Logikken ligger i at når man vaksinerer bare jentene så vil ikke gutta bli smittet av hpv og derfor ikke få smitten. Dette er problematisk av flere grunner. Det ene er at de seksuelle vanene endrer seg, og homofile også kan smitte hverandre. Disse er ikke beskyttet av at jentene får vaksine. Dette kan i ytterste konsekvens medføre at hpv tar over for hiv, som tidligere ble ansett som en sykdom som kun rammet homofile. Dette vil virke særdeles stigmatiserende ovenfor en gruppe.

Dernest er det problematisk at staten ikke bekoster vaksine til gutta, men heller opprettholder en kjønnsholdning som hører fortiden til, ved å pålegge jentene ansvaret for å holde befolkningen frisk. Og gutta, vil de anse en jente som ikke som har tatt vaksine som uren? Vi vet jo at unge jenter allerede strever med å opprettholde et godt rykte og status..
 
Back
Topp