HPV-vaksine

Rent medisinsk burde de det. Logikken ligger i at når man vaksinerer bare jentene så vil ikke gutta bli smittet av hpv og derfor ikke få smitten. Dette er problematisk av flere grunner. Det ene er at de seksuelle vanene endrer seg, og homofile også kan smitte hverandre. Disse er ikke beskyttet av at jentene får vaksine. Dette kan i ytterste konsekvens medføre at hpv tar over for hiv, som tidligere ble ansett som en sykdom som kun rammet homofile. Dette vil virke særdeles stigmatiserende ovenfor en gruppe.

Dernest er det problematisk at staten ikke bekoster vaksine til gutta, men heller opprettholder en kjønnsholdning som hører fortiden til, ved å pålegge jentene ansvaret for å holde befolkningen frisk. Og gutta, vil de anse en jente som ikke som har tatt vaksine som uren? Vi vet jo at unge jenter allerede strever med å opprettholde et godt rykte og status..
Har ikke satt meg så veldig inn i det og ikke tenkt på det på denne måten før. Og det er vel fordi det i media kommer kun frem viktigheten av at jenter tar denne - ikke engang muligheten og konsekvenser for viss gutta tar den. Takk for opplysning!
 
Jeg har ikke tenkt på muligheten for at jeg selv kan / bør. Men datteren min skal, og gjerne sønnene også.
 
Er du født i 91? Da er det mulig du kan få den gratis frem til du blir 26.
Oii får man? Da må jeg kontakte fastlegen min! Kan man få den mens man ammer? Og er det noe poeng og ta den om man allerede har viruset?
 
Vaksine mot livmorhalskreft, og det vil man jo gjerne unngå.

Indirekte da. Vaksine mot et virus som heter hpv, som kobles opp mot utviklingen av livmorhalskreft. Har det viruset selv, og ble operert for nesten to år siden da jeg var i forstadiene til kreft i livmorhalsen. Så vil si det er en vaksine jeg er positiv til.
 
Back
Topp