HPV-vaksine

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Har dere tatt den eller skal dere ta den?
 
Har allerede viruset.
 
Kan man ikke ta den da?

Gyn sa til meg at dersom jeg fikk nye celleforandringer etter at jeg ble konisert, så kunne de prøve å sette vaksinen, for å se om det hjalp, men det skadet i alle fall ikke. For det finnes flere typer hpv, og den typen jeg har er veldig forbundet med høy risk for celleforandringer.

Tror nok det er som med herpes og aids og sånn, at det er et virus man har i kroppen hele tiden, så man kan smitte andre, men det er liksom i dvale om man for eksempel ikke har herpesutbrudd?

En av grunnene til at vaksinen skal settes tidlig er nok at den skal settes før man eventuelt smittes.
 
Man får det ikke om man har fast partner som ikke har det, så vidt jeg har skjønt. Smitter ved seksuell omgang. Så jeg skal vel ikke ta den, nei. Men jentene skal få når de blir gamle nok. Anbefales gutter også.
 
Hva er dine grunner for det? Vurderer veldig selv men ser det er delte meninger rundt om :( så jeg er i tvil.

ser i alle fall på skolen at flertallet av jenter som tilbys vaksinen i vaksinasjonsprogrammey har valgt å ta den (altså, foreldrene velger).

Kommer til å la min datter ta den også.
 
Hva er dine grunner for det? Vurderer veldig selv men ser det er delte meninger rundt om :( så jeg er i tvil.
Det er en godt utprøvd vaksine i mange land, og forekomsten av livmorhalskreft har falt radikalt etter at vaksinasjon ble vanlig i de landene som har gitt vaksinen i flere år. Norge "henger etter" i den forstand at vi ikke tar den inn i vaksinasjonsprogrammet før den er godt utprøvd.

Jeg har i nær familie en som går gjennom livmorhalskreft nå, og må si at det ble en sterk vekker på hvor viktig det er å ta i mot virkemidler vi vet er forebyggende. Etter at jeg ble med i gruppen "ja takk til hpv-vaksine" på fb har jeg lest meg godt opp og anser det som et godt valg å ta vaksinen. Jeg har faktisk ikke én eneste grunn til å la være. :)
 
Kan legge til dette: HPV vaksinen kan forebygge celleforandringer på livmorhalsen. Den inngår i barnevaksinasjonsprogrammet, og er et tilbud til alle jenter fra 12 års alder. Det finnes mange ulike virus innen gruppen Humant Papilloma. HPV 16 og 18 er per i dag de vi vet kan utvikle seg til livmorhalskreft. Vaksinen gir beskyttelse mot disse, og er derfor nyttig også for voksne kvinner selv om de kanskje allerede har vært smittet med andre typer HPV. https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/livmorhalskreft/
 
Det er en godt utprøvd vaksine i mange land, og forekomsten av livmorhalskreft har falt radikalt etter at vaksinasjon ble vanlig i de landene som har gitt vaksinen i flere år. Norge "henger etter" i den forstand at vi ikke tar den inn i vaksinasjonsprogrammet før den er godt utprøvd.

Jeg har i nær familie en som går gjennom livmorhalskreft nå, og må si at det ble en sterk vekker på hvor viktig det er å ta i mot virkemidler vi vet er forebyggende. Etter at jeg ble med i gruppen "ja takk til hpv-vaksine" på fb har jeg lest meg godt opp og anser det som et godt valg å ta vaksinen. Jeg har faktisk ikke én eneste grunn til å la være. :)

Takk for info :) jeg kommer nok til å ta den. Men er jo alltid noen som skal finne noe negativt om alt :( Selv har jeg totalangst for underlivsundersøkelser så tenker at vaksine bør jeg ihvertfall ta.
 
Man får det ikke om man har fast partner som ikke har det, så vidt jeg har skjønt. Smitter ved seksuell omgang. Så jeg skal vel ikke ta den, nei. Men jentene skal få når de blir gamle nok. Anbefales gutter også.
Man kan få den for det. Fastlege skriver ut resept. :)
 
Takk for info :) jeg kommer nok til å ta den. Men er jo alltid noen som skal finne noe negativt om alt :( Selv har jeg totalangst for underlivsundersøkelser så tenker at vaksine bør jeg ihvertfall ta.
Det forskes nå på om man kan hpv-teste med hjemmetest. Tror at det ville hjulpet mange i å la seg teste, for det er så viktig!!
 
Nei, jeg har fast partner og ser derfor ingen grunn til å ta den nå. Men usikker på om jeg skal la min datter ta den eller ikke :)
 
Mine døtre skal, men jeg var ikke klar over noen grunn til at jeg som godt gift uten smitte så langt i vårt femten år lange forhold skulle ta den?
 
Nei, jeg har fast partner og ser derfor ingen grunn til å ta den nå. Men usikker på om jeg skal la min datter ta den eller ikke :)
Det er ikke for partners skyld, men for din skyld sånn at du reduserer risikoen for å utvikle celleforandringer og livmorhalskreft. Partner burde også ta, for egen helses del :)
 
Mine døtre skal, men jeg var ikke klar over noen grunn til at jeg som godt gift uten smitte så langt i vårt femten år lange forhold skulle ta den?
Det er for å redusere risikoen for celleforandringer i egen kropp.
 
Det er ikke for partners skyld, men for din skyld sånn at du reduserer risikoen for å utvikle celleforandringer og livmorhalskreft. Partner burde også ta, for egen helses del :)

Nei, for min partner tenkte jeg ikke på heller. Men HPV virus smittes ved sex og når jeg har hatt samme partner i 10 år så er sjansen for å få dette lik null. Jeg kan fortsatt få celleforandring, men ikke pga HPV viruset. Skal jeg begynne å bytte partnere så bør jeg også vurdere dette. Men nå er jeg trygg :)
 
Back
Topp