Gåvogn

Jeg tror det har noe med at man ikke skal "lære" barnet å gå, de skal lære det av seg selv. Men når barnet reiser seg langs alle bordkanter o.l. så ser jeg ikke helt problemet med gåvogn. Da er de jo allerede i gang:)
 
Aldri hørt! Men derimot gåstol og hoppesele er frarådet. Har Brio gåvogn, og hun har hatt så mye glede av den. Tror den ga henne mestringsfølelse, siden det gikk framover. :)
 
Fysioterapeutene her nevnte aldri noe om gåvogner (brio-vogn f.eks). Det virka som en positiv ting.
Gåstol derimot er fraråda av de jeg har snakka med.
 
Haha. Gjorde min også. Men før han begynte å gå. Når han var sånn 8'mnd. Mor hadde hjertet i halsen :eek: :p

Min kan heller ikke gå :p Bare den ene gangen han testet den.. Følte meg ganske trygt - vi var jo trossalt allerede på sykehus ;)
 
Har hørt om gåstol, men ikke sånn vogn.
Her har vi hatt begge deler...ups. Gåstolen var en veldig hit. Jeg prøvde å begrense det veldig da. Briovognen visste jeg ikke var dårlig. Så den har han bare lekt i vei med. Han begynte å gå når han var 9 mnd.
 
Min kan heller ikke gå :p Bare den ene gangen han testet den.. Følte meg ganske trygt - vi var jo trossalt allerede på sykehus ;)
Haha. Kort vei i tilfelle ulykke ja :D Men vet du hvorfor det ikke er bra?
Er det hofter, føtter eller noe anmet?
 
Haha. Kort vei i tilfelle ulykke ja :D Men vet du hvorfor det ikke er bra?
Er det hofter, føtter eller noe anmet?

Mener å huske at det var noe med at de ble gående litt framover, raskt tempo og på tærne, og at de gikk før de hadde balansen.. Men virker som om det bare er fysioterapeuten på vår helsestasjon som mener det, høres ut som om folk flest oppfatter det som greit
 
Har kun hørt om gåstol. Hu her har brukt begge deler.
 
Mener å huske at det var noe med at de ble gående litt framover, raskt tempo og på tærne, og at de gikk før de hadde balansen.. Men virker som om det bare er fysioterapeuten på vår helsestasjon som mener det, høres ut som om folk flest oppfatter det som greit
Åja. Kanskje derfor han gikk så tidlig da :eek: Men han hadde god balanse veldig fort da. Men han har litt rar stilling på ene foten. Den er mer bøyd innover liksom. Ikke rettet seg helt ut. Men spurte legen sist. Han sa var normalt og de reagerte ikke på det så tidlig. Vet ikke når de eventuelt reagerer da..

Har ikle hatt fysio på helsestasjonen vi, så aner ikke noe om det egentlig.
 
Har ikke fått noe restriksjoner på gåvogn, men på gåstol. Gåstol er "fy fy", men en gåvogn er ikke skadelig for barnet. Vi ble anbefalt til det av fysioterapeuten ;)
 
- Det er kvaliteten som teller. Lærer barnet å gå for tidlig, går det ut over kvaliteten. Et barn som løper av gårde med en Briovogn eller gåstol foran seg, går ofte bare på tå og har ikke en god nok fotavvikling, hun eller han beveger ikke foten ordentlig under et steg, sier fysioterapeuten.
Fra:
http://www.dagbladet.no/2011/03/21/tema/foreldre/klikk/helse/15891796/


-------

KIROPRAKTIK & FYSIOTERAPI MED SPECIALE I BØRN

ER GÅVOGNEN GODT FOR MIT BARN?

13/07/2014

Ja det er den, men først når dit barn selv kan:

Finde balancen uden støtte (heller ikke mor og fars hænder)

Gå selvstændigt rundt i rummet uden hjælp.

Før dit barn kan gå selvstændigt, er den IKKE god fordi:

Den skaber en falsk støtte for dit barn, så
Dit barn bruger musklerne forkert og derfor kan
Det påvirke hvordan musklerne og leddene arbejder.
I VÆRSTE tilfælde kan det betyde:

En overbelastning af ryggens muskler og led.
At de små styremuskler muskler i ryggen ikke bliver udviklet og
at det påvirker dit barns fremtidige motorik.
En god rettesnor

er at dit barn først skal bruge en gåvogn, når han kan gå mindst 20 skridt selvstændigt og sikkert
Fra:
http://din-børnekiropraktor.dk/blog/post/er-gavognen-godt-for-mit-barn
 
Her bruker hun en krakk hun dytter rundt på, hun bruker også andre ting når vi er på besøk. Tenker det er helt greit når de oppsøker det selv :) og aldri hørt noe om gåvogn, bare gåstol :)
 
Har gåstol og vi da.
Alt med måte tenker jeg

5-10 min i den et par ganger i uken. Hva er krisem?
Hva er poenget? Det har vært klart at dette ikke er heldig for barnets utvikling i 10-20 år, så hvorfor selges det forstatt? Fordi "litt er sikkert ikke farlig". Hvor går grensen? Og hvem gir råd til de som dessverre ikke vet at du ikke er bra, bare har sett bilde av seg selv i en? Jeg tar avstand fra at det produseres en leke som er uheldig for barnet, og kjøper det ikke. Det et ingen god grunn til å ha en, og mange gode til å ikke ha.
 
Begge mine har hatt gåvogn, har ikke hørt at det skal være feil, men gåstol holder vi oss unna.
 
Altså - de fleste barn reiser seg vel opp ved ett bord o.l og starter med å gå rundt dette, før de slipper seg.. ? Da er jo dette like skadelig som en gåvogn? Kan ikke forstå hvorfor det er skadelig..? Et barn som ikke er stødig nok på føttene vil da ikke klare å gå med gåvogn heller? Eller tenker jeg feil?
Her gikk storebror stabilt da han var 11 mnd, men gikk opptil 10 skritt alene før han var 10 mnd... Han har styrt gåing selv (ikke gåvogn) men begynte jo med å gå rundt bord osv
 
Last edited:
Mener å huske at fysioterapeuten på helsestasjonen fraråder bruk av det - at de skal lære å gå selv.. Men ser at "alle" har den, de har den også på helsestasjonen og barneavdelingen... Sønnen min har ikke sånn, men folk pusher på at han må få en sånn så han kan lære å gå. Gir ikke etter for press, det takler jeg å stå i mot. Men hvis det ikke er farlig, så kan han gjerne leke med en sånn.

Hva har dere hørt?
Overdrevent bruk er ikke bra, fordi det hemmer den naturlig balansennog belastningen, kort fortalt. De får en unaturlig tilnærming til sin egen kontroll på kroppen. En slik vil aldri kommeninn i mitt hus. Men ho fikk lov å leke med den i barnepassen på treningsstudio f.eks. Er jo ikke sånn at de tar skade av 5-10 min i den en sjelden gang. :)


Edit: så nå du skrev gåvogn.. Det er ikke gåvogna som frarådes, det er den de sirter oppi og beina såvidt toucher gulvet når de går som frarådes. . Vanlig sånn gåvogn de bare triller rundt er ikke noe problem :)
 
Back
Topp