Viktig å klare seg uten epidural?

Jeg henger i lystgassen fra jeg får lov til å få den.
Har nålangst så epidural eller andre stikkegreier fremstår som verre enn det meste. Skulle jeg oppleve å få så vondt at jeg heller vil ha nål så gjør jeg det. Men det har ikke skjedd de fire gangene jeg har født til nå.
 
Selvfølgelig. Men noen ganger er det ingen vei utenom.


De har selvfølgelig lov til å uttale seg om det. Men jeg tenker allikevel at de som ber om å få epidural, trenger det. De får heller tenke over hvem de prakker på epiduralen da, de som kanskje ikke har bedt om det selv og som ikke føler det trenger det.

Har man ikke behov for det, så ber man heller ikke om det :) da klarer man seg fint uten.
Jeg tror nok de skiller mellom hvem som trenger det og de som "bare" har vondt en times tid og alt går egentlig helt fint. Eller de som kommer inn og sier ifra med en gang at de skal ha epidural senere uten å vite om de trenger det. De har bare bestemt seg for å ikke ha mer vondt enn nødvendig, da på bekostning økt risiko for liv og helse til babyen.
 
Jeg tror nok de skiller mellom hvem som trenger det og de som "bare" har vondt en times tid og alt går egentlig helt fint. Eller de som kommer inn og sier ifra med en gang at de skal ha epidural senere uten å vite om de trenger det. De har bare bestemt seg for å ikke ha mer vondt enn nødvendig, da på bekostning økt risiko for liv og helse til babyen.
Men jeg tror allikevel jordmødrene gjør en vurdering. Jeg for eks kommer nok til å si at jeg vil ha det med en gang, med forbehold. Det er på grunn av forrige fødsel. Det betyr ikke nødvendigvis at det blir noe av.
 
Men jeg tror allikevel jordmødrene gjør en vurdering. Jeg for eks kommer nok til å si at jeg vil ha det med en gang, med forbehold. Det er på grunn av forrige fødsel. Det betyr ikke nødvendigvis at det blir noe av.
Ja de gjør nok en medisinsk vurdering der de setter mors "komfort" opp mot risiko for baby. De tilfellene moren har behov for epidural er nok ikke de situasjonene de reagerer på. Det er forskjell på å gå inn på føden å si "hvis fødselsforløpet kan ha hjelp av epidural så er jeg positiv til det" og å si "jeg gidder ikke ha mer smerter enn jeg må, så vil helst ha epidural så fort som mulig så jeg kan bare ligge å slappe av å kose meg i påvente av baby". Og jeg tror nok økningen av antall kvinner i sistnevnte kategori er det jm reagerer på.
 
Gutten min hadde nok ikke overlevd uten epidural. Han hadde snora rundt hodet og satt godt fast. Mistet hjerterytmen. Hadde de ikke skrudd opp epiduralen på det tidspunktet hadde ting fort kunne blitt annerledes. Og etter to barn me snora rundt hodet tar jeg heller ingen sjanser nå denne gangen...
 
Fødeopplevelse helt klart.

Jeg hadde epidural med førstemann. Å jeg fikk ikke til å gå på do etterpå for de gikk å maset på meg hele tiden. ( min blære har angst for sånt :p)
Det ødela hele tiden på sykehuset for meg.
Så med neste var jeg fast bestemt på at jeg ikle ville ja. Nettopp Pga dette.
Å samme gjelder denne gang.
Jeg venter en lott stor gutt da mot liten jente sist så vi får se :) vis panikken tar meg så får de heller mase etterpå :p
 
Helt klart viktigere med god fødeopplevelse syns jeg. Skjønner ikke hvorfor fødselen skal planlegges i detalj heller, for en vet jo aldri hva som skjer...
Jeg visste jo ikke hva jeg gikk til, så hadde ikke tenkt noe om jeg skulle ha eller ikke. Men jeg ble satt i gang med drypp, det gikk sent, og jordmor ville ikke sette opp dryppet før jeg hadde fått epidural. Så da ble det sånn :) Hun hadde tross alt vært med på flere fødsler enn meg :)
 
Jeg var en av de som ihvertfall IKKE skulle ha epidural, kunne fort glemme den tanken når riene haglet på uten pause, hadde ikke hatt energi til siste delen av fødselen hvis jeg ikke hadde fått epidural, bare den var feil satt så ble spinalbedøvelse, og skulle jeg bli gravid igjen vil jeg heller forhøre meg om mulighetene til å få spinalbedøvelse istedenfor epidural :p
 
Jeg var en av de som ihvertfall IKKE skulle ha epidural, kunne fort glemme den tanken når riene haglet på uten pause, hadde ikke hatt energi til siste delen av fødselen hvis jeg ikke hadde fått epidural, bare den var feil satt så ble spinalbedøvelse, og skulle jeg bli gravid igjen vil jeg heller forhøre meg om mulighetene til å få spinalbedøvelse istedenfor epidural :p
Er det noe man faktisk kan få, eller spøker du? For om man kan få det så vil jeg ha det!
 
Kan ikke bli lam lenger? Fra når da? Kjenner veldig godt ei som nå er lam etter epidural, så lurte på når det evt skjedde en endring.
Det får du spørre om evt neste gang da. Jeg har ikke peiling, men anestesilegen har det. De kan ikke si man ikke kan bli lam hvis man kan det.
 
Er det noe man faktisk kan få, eller spøker du? For om man kan få det så vil jeg ha det!
Jeg fikk det sist, men som sagt feil satt epidural.
Var jo himmelsk og hører mye rart om epidural så vil heller ha spinalbedøvelse igjen hvis det skulle være nødvendig.
Men om jeg får det er en annen sak, men må da kunne prøve ihvertfall ;-)
 
Jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle ha epidural under noen av fødslene. Det behøvde jeg heller ikke, men jeg fokuserte på pusten, mental trening og bruk av strøm som smertelindring. Alt i alt to veldig fine fødselsopplevelser, fordi dette fungerte for meg.

Hva andre benytter seg av under sine fødsler, er for meg helt uinteressant. Det viktigste er vel at barnet blir født uten komplikasjoner. Vi har mange ulike smertelindringer som kan brukes, og da velger man det som passer seg best.
 
Det får du spørre om evt neste gang da. Jeg har ikke peiling, men anestesilegen har det. De kan ikke si man ikke kan bli lam hvis man kan det.

Anestesilegen sa til meg at man heller ikke kan få spinalhodepine av epidural, og hadde aldri hørt om noen som har fått det heller. Så det var oppspinn og skremselspropaganda fikk jeg beskjed om ;)
Det er stor forskjell på spinal og epidural, epidural er enn "lett" smertelindring i forhold til spinal, stoler mer på anestesi enn noen som har hørt :)
 
Anestesilegen sa til meg at man heller ikke kan få spinalhodepine av epidural, og hadde aldri hørt om noen som har fått det heller. Så det var oppspinn og skremselspropaganda fikk jeg beskjed om ;)
Det er stor forskjell på spinal og epidural, epidural er enn "lett" smertelindring i forhold til spinal, stoler mer på anestesi enn noen som har hørt :)
Hva er spinalbedøvelse da? Settes det på samme måte som epidural?
 
Jeg har helt ærlig heller aldri hørt at det er "prestisje" å føde uten epidural. Dvs, jeg har hørt fra det fra dem som har brukt det selv, men aldri fra dem som klarte seg uten. :rolleyes:
Tror nok de fleste vet at fødsler er forskjellige. Jeg rakk ikke epidural med min første, men den jeg venter nå får en helt annen fødsel, mest sannsynlig. Så hvis det blir behov for det, så vil jeg jo selvsagt ha epidural. Blir det ikke behov, så vil jeg selvsagt IKKE ha. Common sense. :p
 
Hva er spinalbedøvelse da? Settes det på samme måte som epidural?
Jeg fikk d når de skulle ta KS, forstod det slik at han satt det samme plass som epiduralen han satt 1 time tidligere. Den fjernet all følelse fra brystet og ned hos meg.
 
Hva er spinalbedøvelse da? Settes det på samme måte som epidural?

Den settes lenger inn i ryggen og lammer deg helt fra bryste og ned i føttene, fikk jeg beskjed om. Jeg spurte masse for jeg var litt bekymret :p
Men det finnes garantert unntak, men tror sjansen er liten når anestesilegen sier dette :)
 
Last edited:
Jeg fikk d når de skulle ta KS, forstod det slik at han satt det samme plass som epiduralen han satt 1 time tidligere. Den fjernet all følelse fra brystet og ned hos meg.
Den settes lenger inn i ryggen og lammer deg helt fra bryste og ned i føttene, fikk jeg beskjed om. Jeg spurte masse for jeg var litt bekymret :p

Aha... Ja det blir noe helt annet enn epidural.
 
Anestesilegen sa til meg at man heller ikke kan få spinalhodepine av epidural, og hadde aldri hørt om noen som har fått det heller. Så det var oppspinn og skremselspropaganda fikk jeg beskjed om ;)
Det er stor forskjell på spinal og epidural, epidural er enn "lett" smertelindring i forhold til spinal, stoler mer på anestesi enn noen som har hørt :)
Det var da en tåpelig uttalelse... Står jo svart på hvitt at det er en mulig bivirkning. Merkelig lege da :/ Jeg stoler som regel på leger altså. Hvis man ikke kan stole på de kan man ikke stole på noen.
 
Den settes lenger inn i ryggen og lammer deg helt fra bryste og ned i føttene, fikk jeg beskjed om. Jeg spurte masse for jeg var litt bekymret :p
Også har du de som bommer og treffer nerver så man er bedøvet hele veien fra halsen og ned:p haha
Epidural er vel egentlig et bedøvelsesmiddel det og, så om de gir for mye vil det bli noe ala det samme som spinalbedøvelse slik jeg har forstått? :)
 
Back
Topp