Viktig å klare seg uten epidural?

Det var da en tåpelig uttalelse... Står jo svart på hvitt at det er en mulig bivirkning. Merkelig lege da :/ Jeg stoler som regel på leger altså. Hvis man ikke kan stole på de kan man ikke stole på noen.

Står ikke svart på hvitt at man kan få spinalhodepine av epidural, står at man kan få det av spinalbedøvelse.

Dette står i informasjonen: Et grunnleggende problem kan du møte med en spinal er utbruddet av hodepine eller lavt blodtrykk. Selv en spinal innebærer mindre medisin enn en epidural, det ofte fører alvorlig hodepine. Men, den gode nyheten er at dette påvirker bare 1% til 3 % av pasientene. De hodepine kan være et resultat av lekkasje av spinalvæske gjennom nålen hull venstre ved injeksjon. dette kan imidlertid unngås ved bruk av rundp.
Så han har nok rett ;)
 
Også har du de som bommer og treffer nerver så man er bedøvet hele veien fra halsen og ned:p haha
Epidural er vel egentlig et bedøvelsesmiddel det og, så om de gir for mye vil det bli noe ala det samme som spinalbedøvelse slik jeg har forstått? :)

Ja, er jo så klart noen håpløse som ikke burde stikke på mennesker :(
Men slik er det på et sykehus, man har aldri noen garantier. Til og med en fødsel uten smertelindring kan gå dårlig pga en som ikke burde være i jobben sin :(
Spinal er ett annet hulerom enn epidural, men epiduralen kan garantert lamme deg som spinal med nok bedøvelse. De stikker ikke på nytt om du ender opp med KS mener jeg :)
 
Står ikke svart på hvitt at man kan få spinalhodepine av epidural, står at man kan få det av spinalbedøvelse.

Dette står i informasjonen: Et grunnleggende problem kan du møte med en spinal er utbruddet av hodepine eller lavt blodtrykk. Selv en spinal innebærer mindre medisin enn en epidural, det ofte fører alvorlig hodepine. Men, den gode nyheten er at dette påvirker bare 1% til 3 % av pasientene. De hodepine kan være et resultat av lekkasje av spinalvæske gjennom nålen hull venstre ved injeksjon. dette kan imidlertid unngås ved bruk av rundp.
Så han har nok rett ;)

Stod det i skrivet fra sykehuset jeg nevnte tidligere i tråden. Måtte finne det frem for å sjekke.

Ca. 1-2% av de som får epidural får hodepine som skyldes at hinnen rundt spinalvæsken kan bli punktert under innleggelsen av kateteret.
 
Det får du spørre om evt neste gang da. Jeg har ikke peiling, men anestesilegen har det. De kan ikke si man ikke kan bli lam hvis man kan det.

Det er jo akkurat det jeg sier.
Ville ikke stolt på en leges utsagn ut av det blå når man vet det er en mulig (sjelden) komplikasjon.
 
Stod det i skrivet fra sykehuset jeg nevnte tidligere i tråden. Måtte finne det frem for å sjekke.

Ca. 1-2% av de som får epidural får hodepine som skyldes at hinnen rundt spinalvæsken kan bli punktert under innleggelsen av kateteret.

Og stikker de feil så klart kan man få bivirkninger da, da kan man også bli lam. Stikker de riktig så skal man ikke få hodepine. Feil skjer på sykehusene våre, det er ikke til å unngå.

Her er det et skriv fra vestre Viken:

Først og fremst må det understrekes at epidural er en trygg og samtidig effektiv måte å behandle fødselsmerter på i dag. Dette gjelder både for mor og barn. Fødende som har fått epiduralbedøvelse, har gjennomsnittlig en noe lenger fødsel enn fødende som ikke har fått epidural. Man kan også forbigående bli litt øm i huden der hvor epiduralbedøvelsen er lagt inn.

Det er likevel viktig at du er klar over at det en sjelden gang kan medføre problemer. Dersom anestesilegen ved et uhell stikker hull på hinnen (dura) rundt ryggmargsnervene og spinalvæsken, kan den fødende få plagsom hodepine etterpå. Dette går vanligvis over av seg selv i løpet av noen dager, men kan også behandles effektivt hvis det er nødvendig.

Videre kan det en sjelden gang forekomme symptomer på nerveirritasjon etter epiduralbedøvelse (f.eks. smerte, prikninger, stikninger, redusert hudfølelse eller muskelkraft i deler av seteregionen og benene). Som regel går slike plager tilbake av seg selv i løpet av kort tid. Husk å si ifra dersom du merker problemer etter en epiduralbedøvelse.

Hva med bivirkninger ved spinal?

Ved spinalbedøvelse benytter vi en veldig tynn nål, og det er svært sjelden at det oppstår problemer etter en spinalbedøvelse. Spinalbedøvelse kan også en sjelden gang gi opphav til plagsom hodepine etterpå. På samme måte som etter epiduralbedøvelse er det viktig at du sier fra dersom du merker problemer etter en spinalbedøvelse.

Det verserer skrekkhistorier om varige lammelser etter epidural- og spinalbedøvelse. Dette har riktignok forekommet, men er heldigvis svært sjelden. Slike tilfeller er rapportert når noe har gått galt ved anleggelse av epidural, som for eksempel bruk av feil medikament, infeksjon eller blødning i ryggmargskanalen. Dette er årsaken til at man ved epidural alltid er ekstra omhyggelig både med stikketeknikk, medikamentbruk, hygiene og overvåking.

Videre skal kvinner med alvorlig svekket blodlevringsfunksjon (enten medfødt eller som følge av blodfortynnende medikamenter) ikke ha epiduralbedøvelse. Kvinner med alvorlige lidelser i ryggmargen eller nervefibrene må vurderes spesielt før epidural.
 
Man kan dø i morgen og :p

Skulle man være bekymret for alt som kan gå galt her i livet så burde man strengt tatt ikke bli gravid heller. En fødsel i seg kan medføre ganske store komplikasjoner i etterkant. For eks mangelende kontroll på urin og avføring.

Det er nok sjeldent, men det kan jo skje.

Selvfølgelig hvis man klarer seg uten epidural, så er jo det flott. Men har man behovet for det så må man nesten prøve å tenke positivt da. At man ikke blir lam. Hvis man lar vær fordi man er redd for nåler og redd for å bli lam, så har man heller ikke behov for det ;)
 
Last edited:
Hva er det som er status med det? Bør man ikke gjøre det som føles riktig der og da?
Selv har jeg lyst til å klare meg uten, men går det ikke så går det ikke. Vi har jo smertestillende for en grunn, og det må jo være lov å bruke det hvis man har behov for det uten å bli sett ned på, eller føle at man har feilet fordi man "burde" klart seg uten :p
 
Man kan dø i morgen og :p

Skulle man være bekymret for alt som kan gå galt her i livet så burde man strengt tatt ikke bli gravid heller.
Det samme kan man jo si om alt. Man burde vel ikke kjøre bil i tilfelle det går galt, men man gjør jo det! Men man sikret barna med de beste bilstolene for å minimere risikoen for skade i tilfelle noe skulle skje. En fødsel i seg selv en risiko - men man lar jo ikke være å få barn forde. Men man velger å gjøre det på den måten som har lavest risiko. Enten det er å føde vaginalt eller ta ks, få epidural eller ikke få epidural.
 
Det samme kan man jo si om alt. Man burde vel ikke kjøre bil i tilfelle det går galt, men man gjør jo det! Men man sikret barna med de beste bilstolene for å minimere risikoen for skade i tilfelle noe skulle skje. En fødsel i seg selv en risiko - men man lar jo ikke være å få barn forde. Men man velger å gjøre det på den måten som har lavest risiko. Enten det er å føde vaginalt eller ta ks, få epidural eller ikke få epidural.
Tja. Velger og velger... Er vel ikke noe man kan styre over - hvilke smerter man har og hva man trenger av smertelindring. Det kan jo variere fra person til person, fra fødsel til fødsel. Ikke alle som kan velge å føde vaginalt heller. Så ser ikke på det som er reelt valg å kunne velge det som medfører minst risiko. Det er mye tilfeldigheter.
 
Fikk epidural da e va utslitt etter 3 døgn i fødsel. De kunne liksågodt ha droppet den!
Funket ikke en millimeter!
Enden på visa ble: Ribbeinsbrest (syk m bronkitt og hosta på meg ribbeinsbrest), hofte ut av ledd under fødsel (4 mnd med intense smerter før den ble dytta på plass), og rier ut av he****! Så klarte meg fint med lystgassen,som ble min beste venn. ;)
 
Fikk epidural da e va utslitt etter 3 døgn i fødsel. De kunne liksågodt ha droppet den!
Funket ikke en millimeter!
Enden på visa ble: Ribbeinsbrest (syk m bronkitt og hosta på meg ribbeinsbrest), hofte ut av ledd under fødsel (4 mnd med intense smerter før den ble dytta på plass), og rier ut av he****! Så klarte meg fint med lystgassen,som ble min beste venn. ;)
Hofte ut av ledd :eek:
 
Har hatt to fødsler, en uten og en med epidural. Den med epidural var klart mest behagelig :p Første gang måtte de forte seg sånn siden pulsen til baby gikk ned. Inn med hender, på med sugekopp og klipping. Legen var helt svett når dro ut. Skulle absolutt hatt noe smertestillende :/

Det blir jo litt som å gå til tannlege og ikke ville ha bedøvelse. Om en virkelig har behov for det, så er det jo lurt!
 
Ja, når baby var på tur ned fødselskanalen, så gikk hofta ut av ledd. Eller dvs godt over halve hoftekula var ute av skåla.
Dette er ikke normalt vel? *håper* hofta mi skle nesten ut av ledd en gang. Trodde jeg skulle dø :eek:
 
For min del er jeg mer redd mulige bivirkninger av epidural (i tillegg til sprøyteskrekk) enn "status" ;)
 
Dette er ikke normalt vel? *håper* hofta mi skle nesten ut av ledd en gang. Trodde jeg skulle dø :eek:
Nei, men e fikk forklart av osteopat at sia e har veldi løst bekken så kan det gi trøbbel i hoftene. (Hadde bekkenløsning med låsning under svangerskap, og har diagnosen kronisk bekkenleddsyndrom nå 5 år etter fødsel).
Har fått beskjed om å helst unngå flere svangerskap pga bekkenet. Så å måtte gå med intense smerter i 4 mnd etter fødsel va ikke godt. Osteopaten sa at han kunne ikke dytte den på plass før hormonene mine hadde roa seg, hvis han gjorde det for tili kunne ting bli mye verre.
 
Hva er det som er status med det? Bør man ikke gjøre det som føles riktig der og da?
Selv har jeg lyst til å klare meg uten, men går det ikke så går det ikke. Vi har jo smertestillende for en grunn, og det må jo være lov å bruke det hvis man har behov for det uten å bli sett ned på, eller føle at man har feilet fordi man "burde" klart seg uten :p
Enig med deg!!!
Men må jo si, jeg syns det er ganske kult å ha klart meg uten! Kan ikke helt forklare hvorfor, føler meg vel litt tøff? Men det gikk jo så bra, følte ikke behov for det og det gikk så fint uten! Hadde jeg følt behov hadde jeg ville hatt det :)
 
Ville helst ikke ha det jeg pga jeg vil opp fort etter fødselen pluss jeg HAYER sprøyter. Slapp epidural. Klarte meg med lystgass.
 
Back
Topp