Zzzoveztilling – au! #frustrert #rant

CT-Bamsemor

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Helt tilfeldig ble det prat om sovestilling.

Jeg pleier å sove på ryggen. Der sover jeg knallgodt, bare avbrutt av noen tissepauser. :sleep002
Har aldri ligget særlig på magen, og i forbindelse med skulderskader for flere år siden ble jeg frarådet å ligge på siden.

Ryggsoving sjokkerte de andre småbarnsmødrene. Jeg lette i hukommelsen, husket noe vagt – og at jeg trodde det stoppet selv pga vekt og ubehag.

Høydepunktet de siste ukene har vært å komme sliten hjem fra jobb for så å strekke meg ut på sofaen. På ryggen.

Jeg googlet kjapt da jeg kom hjem, ble småredd og turte ikke mer, men sjekket hva edruelige Helseoversikt sier om dette. :bookworm:

Ligg på venstre side spesielt fra uke 28, sto det med henvisning til forskere.

Flaks! Jeg er uke 28+0 i dag! :D

I natt har jeg tvunget meg til å ligge på siden, riktignok både høyre og venstre, med pute mellom beina. Jeg har våknet et utall ganger med behov for å snu meg. En natt med skikkelig dårlig søvn, med andre ord.
Og skuldrene verker, spesielt venstre hofte verker, og jeg er langt fra uthvilt. :dead:

Dette skal bli tre lange måneder plutselig. :banghead:

Ubehagelig når man sover best i en annen stilling. Om det er noen trøst ville svært mange faktisk ikke klart å sove på ryggen etter uke 30.
Om du har en gravidpute, kan det hjelpe og støtte kroppen når du sover på siden. Bbhugme er ett alternativ, men det finnes også andre. For optimal støtte er det best med en som kan ligge inntil hele kroppen.
Den kan også hjelpe det å sove halvsittende om det blir et behov etterhvert :)

Jeg kunne sove på ryggen helt frem til uke 30 eller noe, fordi da kjente jeg at det begynte å bli mangel på lungekapasitet rett og slett :hilarious:
Men kroppen sier i fra, du kan ligge på ryggen så lenge du ikke føler deg uvel av det, det er ikke alle som blir plaga av vena cava syndromet, men det er noen. Og da føles det uansett bedre å ligge på sidene. Bbhugme puta er fantastisk for å ligge godt på siden:D er heldigvis så heldig st jeg kan ligge godt på siden med beinet opp uten puta også:hilarious:
Du må altså bare finne ut hva som funker beste for deg, i løpet av natten finner kroppen ut hva den vil uansett også! Men anbefaler bbhugme:p

Last edited:
Jeg sov på ryggen helt frem til uke 30 eller noe, fordi da kjente jeg at det begynte å bli mangel på lungekapasitet rett og slett :hilarious:
Men kroppen sier i fra, du kan ligge på ruggen så lenge du ikke føler deg uvel av det, det er ikke alle som blir plaga av vena cava syndromet, men det er noen. Og da føles det uansett bedre å ligge på sidene. Bbhugme puta er fantastisk for å ligge godt på siden:D er heldigvis så heldig st jeg kan ligge godt på siden med beinet opp uten puta også:hilarious:
Du må altså bare finne ut hva som funker beste for deg, i løpet av natten finner kroppen ut hva den vil uansett også! Men anbefaler bbhugme:p

Stemmer at kroppen sier ifra, men stemmer også at man bør forebygge med å legge seg til å sove på siden FØR det skjer :) :Heartred

Stemmer at kroppen sier ifra, men stemmer også at man bør forebygge med å legge seg til å sove på siden FØR det skjer :) :Heartred

Absolutt, men det er der kroppen sier ifra tenker nå jeg! At en kjenner litt ubehag føre det evt. Blir verre de neste ukene som kommer, og da er det greit å begynne å venne seg til å sove på siden med en gang! :p
Heldigvis foretrekker jeg å ligge på siden fra før av :hilarious:

Absolutt, men det er der kroppen sier ifra tenker nå jeg! At en kjenner litt ubehag føre det evt. Blir verre de neste ukene som kommer, og da er det greit å begynne å venne seg til å sove på siden med en gang! :p
Heldigvis foretrekker jeg å ligge på siden fra før av :hilarious:

Ja, det jeg sier er ikke det jeg tenker er logisk egentlig, men det forskning har vist. At man helst bør være i forkant før det begynner å bli ubehagelig for at det kan påvirke babyen før dette :shy:
Det er ikke et så gammelt råd, dette med å legge seg til å sove på siden før man kjenner for mye ubehag, og jeg ser så mange på forumet som mener man bare skal blåse i det - fordi kroppen vil si ifra uansett og at det viktigste er å sove slik man vil.
Sier ikke at du sier dette, altså, men det er litt synd om ting kunne vært unngått fordi noen lar seg overbevise av 5-10 kommentarer på fourm fremfor de rådene som er basert på grundig analyserte forskningsresultater.
Når det gjelder svangerskap synes jeg man ikke skal la seg skremme av alt mulig. Mange aviser, særlig VG og slik som publiserer ting som kjempeskummelt og formulerer ting på en slik måte at de skal få mest mulig klikk - med det utfall at de skremmer gravide til å legge flere bånd og begrensinger på seg enn nødvendig. Derfor tenker jeg man bare bør lytte til de nasjonale retningslinjer og råd som finnes for gravide, men at man heller ikke skal ta lett på akkurat disse :happy:
Ikke meningen å kverulere så masse på akkurat deg, altså, var litt tilfeldig at jeg skrev det innlegget her nå og det er kanskje mer rettet til alle de som har kommentert i lignende tråder før at man fint kan ligge på ryggen og sove hele svangerskapet så lenge det ikke er ubehagelig.
Håper du får en fin lørdag ❤️

Mange sier at kroppen sier i fra. Men studie om dette har vist at det ikke alltid er tilfelle, så ville lagt på siden :) bedre føre var en etter snar.
Selv liker jeg å ligge på magen, men dette utgår selfølgelig, så kjenner på det du mener med dårlig søvn og uvandt ligge stilling. Mitt tips til deg er å kjøpe deg en bbhug me! Om du er rik, kjøp 2 :hilarious:

Ja, det jeg sier er ikke det jeg tenker er logisk egentlig, men det forskning har vist. At man helst bør være i forkant før det begynner å bli ubehagelig for at det kan påvirke babyen før dette :shy:
Det er ikke et så gammelt råd, dette med å legge seg til å sove på siden før man kjenner for mye ubehag, og jeg ser så mange på forumet som mener man bare skal blåse i det - fordi kroppen vil si ifra uansett og at det viktigste er å sove slik man vil.
Sier ikke at du sier dette, altså, men det er litt synd om ting kunne vært unngått fordi noen lar seg overbevise av 5-10 kommentarer på fourm fremfor de rådene som er basert på grundig analyserte forskningsresultater.
Når det gjelder svangerskap synes jeg man ikke skal la seg skremme av alt mulig. Mange aviser, særlig VG og slik som publiserer ting som kjempeskummelt og formulerer ting på en slik måte at de skal få mest mulig klikk - med det utfall at de skremmer gravide til å legge flere bånd og begrensinger på seg enn nødvendig. Derfor tenker jeg man bare bør lytte til de nasjonale retningslinjer og råd som finnes for gravide, men at man heller ikke skal ta lett på akkurat disse :happy:
Ikke meningen å kverulere så masse på akkurat deg, altså, var litt tilfeldig at jeg skrev det innlegget her nå og det er kanskje mer rettet til alle de som har kommentert i lignende tråder før at man fint kan ligge på ryggen og sove hele svangerskapet så lenge det ikke er ubehagelig.
Håper du får en fin lørdag ❤️

Tenker at informasjon er gull jeg! Og synes ikke du er kverulerende i det heletatt, mer informerende og jeg er veldig enig i det du skriver altså:D

Takk, håper du og fpr en fin lørdag ❤

Mange sier at kroppen sier i fra. Men studie om dette har vist at det ikke alltid er tilfelle, så ville lagt på siden :) bedre føre var en etter snar.
Selv liker jeg å ligge på magen, men dette utgår selfølgelig, så kjenner på det du mener med dårlig søvn og uvandt ligge stilling. Mitt tips til deg er å kjøpe deg en bbhug me! Om du er rik, kjøp 2 :hilarious:

Haha 2 Bbhugme hadde vært noe :hilarious:
Men da tror jeg mannen må sove et annet sted.

Jeg fant den 21 år gamle ammeputa og bruker den på sofaen må, kjennes ut til å funke bedre enn den ganske mye mindre puta jeg har brukt i senga. Kanskje er det håp.
Takk for kommentarer, alle.

Ikke rart man blir forvirret!
Jeg skal til lokal jordmor til uka, ikke vært der før helt i begynnelsen av svangerskapet. (Men vært på tre ultralyder, da.)

Nei, overhode ikke rart med forskjellig informasjon :wacky:
Du går høre hva hun mener om saken da, er jo litt interessant også :shy:

Jeg sover på rygg. Men ikke flatt. Har masse puter og sover omtrent som jeg ville gjort på en sofa. Det er vel flat soving som er frarådet.

Stemmer for å kjøpe eller låne en bbhugme. Jeg liker best å sove på ryggen, men legger meg alltid til å sove på venstre side. Om jeg skulle våkne på ryggen i løpet av natta stresser jeg ikke over det. Ut fra bl.a artikkelen som er lenket til over, forstår jeg det som at problemet er når man ligger helt flatt på ryggen. Om du har mulighet til og klarer å sove med hodet og overkroppen litt høyere enn beina forstå jeg det som at det skal være ok. Hev-senk-seng, bygge opp med puter under rygg, nakke og hode osv.

Halleluja!
I natt har jeg for første gang siden natt til lørdag sovet mer enn halvannen-to timer sammenhengende OG hatt (litt) mindre smerter de gangene jeg har våknet. :angel8
Langt fra uthvilt, men føles ubeskrivelig deilig.

Var hos jordmor i går. Hun sa at det aller viktigste var å ikke ligge flatt på ryggen, men at man ikke trengte å ligge helt over på siden. Hun anbefalte å bygge opp med puter osv for å sikre at kroppen ble liggende skrått.

I natt hadde jeg en ammepute bak meg så jeg ikke fikk til å bikke meg helt på rygg og en sammenrullet dyne foran som jeg både lente meg inntil og hadde mellom beina.
Ikke helt i mål, men optimistisk!

(Dyna har jeg brukt flere netter, men med viten om at jeg kan ligge mer skrått så har jeg trua på at fx bbhugme vil gjøre stor forskjell.)

:goodnight

Halleluja!
I natt har jeg for første gang siden natt til lørdag sovet mer enn halvannen-to timer sammenhengende OG hatt (litt) mindre smerter de gangene jeg har våknet. :angel8
Langt fra uthvilt, men føles ubeskrivelig deilig.

Var hos jordmor i går. Hun sa at det aller viktigste var å ikke ligge flatt på ryggen, men at man ikke trengte å ligge helt over på siden. Hun anbefalte å bygge opp med puter osv for å sikre at kroppen ble liggende skrått.

I natt hadde jeg en ammepute bak meg så jeg ikke fikk til å bikke meg helt på rygg og en sammenrullet dyne foran som jeg både lente meg inntil og hadde mellom beina.
Ikke helt i mål, men optimistisk!

(Dyna har jeg brukt flere netter, men med viten om at jeg kan ligge mer skrått så har jeg trua på at fx bbhugme vil gjøre stor forskjell.)

:goodnight

Det er akkurat det jeg også gjør :p Har den gamle ammeputen i ryggen, og bbhugme foran meg, så ligger jeg omtrent 45 grader på skrå. Det hjelper veldig på å kunne variere litt mer enn bare "ene siden" og "andre siden". Litt styr å snu seg, da.

Back
Topp