Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Er det flere som har fått resept på Zofran? Har gått på det en uke nå og det er det eneste som tar kvalmen, men leser og at det ikke skal tas av gravide og blir så usikker?
Jeg brukte dette sist svangerskap, men da først etter første trimester. Det er "siste løsning" slik jeg forsto det, men du får det ikke av legen hvis de ikke mener du kan bruke det Hvor langt er du på vei?
Dette er hentet fra UIO og en artikkel på svangerskapskvalme: Ondansetron er forebeholdt de tilfellene der behandling med andre kvalmestillende ikke har gitt god nok effekt. I 2019 kom imidlertid Statens legemiddelverk (SLV) og europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) med advarsel om bruk av ondansetron i første trimester pga. en svært liten økt risiko for åpen leppegane spalte (10). Risikoen tilsvarer 3 ekstra tilfeller per 10 000 eksponerte i første trimester (10). Studier har gitt motstridende resultater med hensyn til en mulig liten økt risiko for hjertemisdannelser (gjelder 1. trimester bruk) https://www.mn.uio.no/farmasi/forsk...rebrosjyrer/fordypning-svangerskapskvalme.pdf
Fikk det ikke fordi jeg fremdeles var i 1. trimester. Det skal god oppveing til for å få det før, ble jeg fortalt. Altså, tungtveiende grunner. Du har jo fått det for en grunn.
Jeg fikk zofran som «siste løsning» i forrige svangerskap pga. ekstrem svangerskap. Hadde da vært innlagt mange ganger og prøvd all annen medisin. De vil nok at du så godt du klarer, ikke tar det i 1. trimester, men hvis helsen din og babyen er alvorlig i fare grunnet manglende næring så må du jo ta den allerede i 1. trimester hvis det er leger på sykehuset som har bedt deg ta det! Ja det er risikoer, men de er små. Jeg klarte holde meg til rett etter 1. trimester og tok det ut svangerskapet - eneste som sikra at jeg beholdt noe mat i magen. Hvis du er usikker på medisin så kan du helt gratis få råd fra https://tryggmammamedisin.no/
Jeg fikk tips om den fra jordmor, og spurte der selv om zofran i mitt tilfelle. Lykke til, jeg vet hvor tøft det er å være så ekstremt dårlig. En god belønning venter deg på slutten