Zika viruset

Jeg var faktisk i Karibien da de første nyhetene om zika-viruset kom, ikke så gøy å være 11 uker på vei da. Men marinerte meg i myggspray, og var heldigvis zika-negativ da jeg kom hjem. Må likevel på ekstra UL gjennom svangerskapet, for å sjekke at hodet vokser som det skal.

Så ekkelt, men deilig at du var zika-negativ og får oppfølging videre også:) Regner med at du er zika-negativ på bakgrunn av en blodprøve? Hvor lenge etter du kom hjem tok du den egentlig?

Smittet av sæd! ?? Hva gjør jeg da a? Mannen skal ut å reise i 1 mnd (til Sudan og Nepal). Er like redd for at det kan skje noe der.

Hva tror dere om det?

Smittet av sæd! ?? Hva gjør jeg da a? Mannen skal ut å reise i 1 mnd (til Sudan og Nepal). Er like redd for at det kan skje noe der.

Hva tror dere om det?

De som har vært i rammede områder, rådes til bruk av kondom i flere måneder.

Hva tror dere om det?

Har hørt om 1 tilfelle fra noen år tilbake, og 1 mulig tilfelle i usa nå...så d frarådes vel, mener jeg leste 1 mnd dersom man ikke får symptomer og 6 mnd ved symptomer. Dog synes jeg d er rart siden d også står at 80% som har d ikke får symptomer. Vanskelig ja!!

De som har vært i rammede områder, rådes til bruk av kondom i flere måneder.
Har hørt om 1 tilfelle fra noen år tilbake, og 1 mulig tilfelle i usa nå...så d frarådes vel, mener jeg leste 1 mnd dersom man ikke får symptomer og 6 mnd ved symptomer. Dog synes jeg d er rart siden d også står at 80% som har d ikke får symptomer. Vanskelig ja!!
Herregud! Det her er håpløst! :( Må snakke med leger.

Herregud! Det her er håpløst! :( Må snakke med leger.

Dette er jo greit å forholde seg til;

"Bør en mann bruke kondom dersom han har oppholdt seg i et berørt område og har en partner hjemme som er eller som kan risikere å bli gravid?

Dersom mannen har vært i zika-berørte områder, men selv ikke har hatt symptomer på sykdommen, bør han bruke kondom i 4 uker etter hjemkomst. Dersom han har hatt zika-feber som er bekreftet ved blodprøve, bør han bruke kondom 6 måneder etter at han ble frisk. Dersom kvinnen allerede bruker annen trygg prevensjon, er det ikke behov for å bruke kondom. Fordi man foreløpig ikke vet nok om seksuell smitte og hvor lenge zika-viruset kan finnes i enkelte kroppsvæsker, er dette et foreløpig råd som kan endres når ny kunnskap foreligger."

Hentet fra Folkehelseinstituttet :
http://www.fhi.no/eway/default.aspx...ntent_6496=6178:117403:25,6565:0:6562:1:::0:0

Back
Topp