Ytre vending fra seteleie

Varis

Andre møte med forumet
Hei! Nå har bebbisen min lagt seg i seteleie, og hvis hun ikke snur seg av seg selv snart kommer jeg til å få henvisning til fødeavdelingen hvor de skal prøve å vende henne ved å klemme og dytte på magen. Har noen vært i gjennom dette før? Hva var deres opplevelse med ytre vending?

Dessverre ingen erfaring, men vil gjerne følge tråden for jeg er i samme situasjon selv. Skal sjekke leie igjen i romjula i uke 36 :happy:

Prøvde å snu jenta mi i uke.36, uten hell.
Eg syns det var veldig ubehagelig og hadde ikkje gått med på det igjen :nailbiting::sorry:
Men ser fleire her inne har hatt gode opplevelser med det :)

Ingen erfaring men skal på sjekk ang leie i morgen!! Temmelig sikker på at hun fortsatt ligger i seteleie...er uke 36+3 i morgen så spennende å se veien videre.

Ingen erfaring, men skal selv inn for forsøk på vending i morgen på sykehuset. Tviler egentlig sterkt på at det blir vellykket, men må vel gi det et forsøk. Har lest her inne på Babyverden at bebis ofte ikke legger seg i hodeleie før ca. Uke 38 på førstegangsfødende.

Jeg hadde ytre vending på min mellomste. Gikk helt fint. Hadde en registrering først og fikk et medikament som fikk livmoren til å slappe av. De var to stykker som undersøkte med ul og foretok vendingen. Jeg kjente ikke noe smerter når de holdt på utenom når de "arbeidet" rundt der hvor arret etter tidligere keisersnitt var. Ungen ble snudd og holdt seg i hodeleie frem til fødsel. Hadde en ny registrering når de var ferdige for å sjekke at alt var vel og bra med babyen. :) så min vendehistorie er langt fra noen skrekkhistorie. Ting kan fort gå bra:)

Jeg hadde ytre vending på min mellomste. Gikk helt fint. Hadde en registrering først og fikk et medikament som fikk livmoren til å slappe av. De var to stykker som undersøkte med ul og foretok vendingen. Jeg kjente ikke noe smerter når de holdt på utenom når de "arbeidet" rundt der hvor arret etter tidligere keisersnitt var. Ungen ble snudd og holdt seg i hodeleie frem til fødsel. Hadde en ny registrering når de var ferdige for å sjekke at alt var vel og bra med babyen. :) så min vendehistorie er langt fra noen skrekkhistorie. Ting kan fort gå bra:)

Godt å høre, har hørt at det er vellykket ca halvparten av gangene, så det er jo ok odds! Interessant å høre at du fikk medisin for å få livmoren til å slappe av, det visste jeg ikke. :)

Jeg forsøkte vending for en uke siden, uten hell. De fulgte nøye med på lille i magen underveis. På det meste var det to jordmødre og tre fødselsleger inne på rommet «mitt», uten at det var noe dramatikk rundt det. Jordmødrene tok seg av ctg-skanning en halv time før og to halvtimer etter forsøket, legene selve forsøket. En av de tre legene holdt øye med hjertet til babyen med ultralyd.

Jeg syns det var vondt etterhvert fordi de måtte jobbe så hardt for å forsøke å løfte babyen ut av bekkenet, men de ga seg med én gang jeg ikke ville mer. Da var det vondt der de klemte med tommelen nedentil. Litt ømt i noen dager, omtrent som å ha et skikkelig blåmerke.

Jeg blir godt fulgt opp i etterkant, med måling av bekken med CT og vekstkontroll, men her har jeg skjønt at det er ulikheter mellom sykehusene.

For min del var det udramatisk og vel verdt det å forsøke vending. :)

Sniker prøvde vending og følte meg ivaretatt og kunne stoppe ved behov. Var ikke vellykket men dersom jeg kunne ha fødd baby i magen nå så hadde jeg prøvd vending uten tvil ved seteleie. Blir pks av andre årsaker uavhengig av leie til baby

Hei! Nå har bebbisen min lagt seg i seteleie, og hvis hun ikke snur seg av seg selv snart kommer jeg til å få henvisning til fødeavdelingen hvor de skal prøve å vende henne ved å klemme og dytte på magen. Har noen vært i gjennom dette før? Hva var deres opplevelse med ytre vending?
Var på vendingsforsøk på sykehuset i dag. Tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd. Måtte ligge ganske lenge på overvåkning (de tar ctg mål av babyen) før og etter vendingsforsøket. Tok hele 5 timer fra start til jeg var ferdig (var en kjapp tur innom diabeteslege på slutten). Måtte møte fastende og da jeg endelig fikk frokost kl. 13 var jeg skrubb sulten.
Selveste vendingsforsøket gikk forsåvidt greit (de klarte ikke snu lillegutt), men det var vondt. Gikk egentlig greit, men har noen punkt på innsiden av magen hvor det føles som jeg har blåmerker... når de måtte klemme og dytte på disse gjorde det vondt og de måtte minne meg på å puste. Men de var veldig flinke og holdt meg oppdatert hele veien på hva de skulle gjøre og hva som ville skje videre :happy:

Var på vendingsforsøk på sykehuset i dag. Tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd. Måtte ligge ganske lenge på overvåkning (de tar ctg mål av babyen) før og etter vendingsforsøket. Tok hele 5 timer fra start til jeg var ferdig (var en kjapp tur innom diabeteslege på slutten). Måtte møte fastende og da jeg endelig fikk frokost kl. 13 var jeg skrubb sulten.
Selveste vendingsforsøket gikk forsåvidt greit (de klarte ikke snu lillegutt), men det var vondt. Gikk egentlig greit, men har noen punkt på innsiden av magen hvor det føles som jeg har blåmerker... når de måtte klemme og dytte på disse gjorde det vondt og de måtte minne meg på å puste. Men de var veldig flinke og holdt meg oppdatert hele veien på hva de skulle gjøre og hva som ville skje videre :happy:
Jøss, så lang tid de brukte med deg! Jeg var ferdig etter et par timer. Hva var det de brukte så mye tid på?

Jøss, så lang tid de brukte med deg! Jeg var ferdig etter et par timer. Hva var det de brukte så mye tid på?
Noe av grunnen til at det tok så lang tid var nok at ctg målingene tok vel ca. 1 time hver gang. Ettersom lillegutt drev og romsterte i magen var det noen gang at målingene «opphørte» ei lita stund. Legen ville derfor at de skulle fortsette å måle i ytterlige 20-30 min. De plagdes også litt med å få satt veneflon på meg. De klarte det til slutt på tredje forsøk. Noe av ventetiden regner jeg også var pga. at de måtte vente til legene var klar i tilfelle de plutselig måtte ha utført et keisersnitt dersom lillegutt ble for stresset av vendingsforsøket... men gikk heldigvis veldig fint for han (var verre med mamma som følte seg mørbanket på magen). Kjenner i dag at jeg er kjempe øm på flere punkter på magen :inpain: Men måtte jo gi det et forsøk ;)

Noe av grunnen til at det tok så lang tid var nok at ctg målingene tok vel ca. 1 time hver gang. Ettersom lillegutt drev og romsterte i magen var det noen gang at målingene «opphørte» ei lita stund. Legen ville derfor at de skulle fortsette å måle i ytterlige 20-30 min. De plagdes også litt med å få satt veneflon på meg. De klarte det til slutt på tredje forsøk. Noe av ventetiden regner jeg også var pga. at de måtte vente til legene var klar i tilfelle de plutselig måtte ha utført et keisersnitt dersom lillegutt ble for stresset av vendingsforsøket... men gikk heldigvis veldig fint for han (var verre med mamma som følte seg mørbanket på magen). Kjenner i dag at jeg er kjempe øm på flere punkter på magen :inpain: Men måtte jo gi det et forsøk ;)
Aha. :) her ble lille helt vill etter at jeg fikk mat, så de slet med å finne hjertelyden. Men det var ingen tvil om at han var i live, det var masse hikking og romstering. :P

Ja, jeg følte i alle fall at jeg måtte prøve. Han kunne jo endt i hodeleie, det hadde vært topp! Føler meg mye bedre nå hvor seteleie er mer eller mindre helt avklart. :)

Aha. :) her ble lille helt vill etter at jeg fikk mat, så de slet med å finne hjertelyden. Men det var ingen tvil om at han var i live, det var masse hikking og romstering. :p

Ja, jeg følte i alle fall at jeg måtte prøve. Han kunne jo endt i hodeleie, det hadde vært topp! Føler meg mye bedre nå hvor seteleie er mer eller mindre helt avklart. :)
Ja, på en måte er det egentlig uvissheten som er verst :nailbiting:

Skal på røntgen av bekken i morgen.
Er veldig spent på om setefødsel er en mulighet eller ikke for meg.
På en side hadde det vært nesten lettere om det var for smalt slik at jeg ikke måtte ta et valg, men på den andre siden er det jo veldig greit å være i en posisjon til å kunne ta det valget selv.

Kjenner i dag at det kjennes ut som magen min er blitt mørbanket.
Det meste av bevegelser er ubehagelig.
Lillegutt ligger nok også med hodet mot ett av de ømme punktene og det er sinnsykt ondt hvis jeg kommer borti :inpain:

Last edited:
Var på ny kontroll i dag, og da hadde babyen snudd seg av seg selv! Krysser fingrene for dere andre

Back
Topp