YS eller LO?

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Av ulike grunner er jeg nødt for å bli fagorganisert før jeg skal tilbake i jobb etter barselpermisjon. Så klarer jeg ikke bli klok på hvilket forbund jeg bør melde meg inn i. Jeg tror det er innen kontor og handel eller salg og service jeg må innunder.
Noen erfaringer? :)

Av ulike grunner er jeg nødt for å bli fagorganisert før jeg skal tilbake i jobb etter barselpermisjon. Så klarer jeg ikke bli klok på hvilket forbund jeg bør melde meg inn i. Jeg tror det er innen kontor og handel eller salg og service jeg må innunder.
Noen erfaringer? :)

Ta kontakt med fagforbundene og hør med dem :) Jeg gjorde det og det hjalp på valget :)

Anbefaler LO. :) Vet ikke hva du jobber med, men kanskje "Handel og kontor"/"Fellesforbundet"?

Det spørs litt hva du jobber med, men nesten alle butikk, salg, kontorjobber, økonomiske og administrative yrker går under LO i Handel og Kontor. De var også veldig aktive med kurs og konferanser mens jeg var organisert der. Byttet selv til fellesforbundet ifjor grunnet bytte av yrke. Hvis man er i ett LO-forbund har man også mange fordeler i sparebank1, og sparebank1 har også gitt meg inntrykk av at de er flinke å holde informasjonskurs til de som ønsker det. Disse kursene og konferansene er gratis, og kursene til LO-forbundene får du dekt reise, opphold, kost og tapt arbeidsfortjeneste om du deltar.
Kan dessverre ikke si noe om noen andre enn LO sine forbund, for det har jeg omtrent null kompetanse på.

Kommer an på hvilken bransje du er i.. Ikke bare hvilket fag.. Hvor er det mest relevant for deg å være?

Her er liste over forbund under YS f.eks. Føler du deg/at faget ditt/jobben din blir "truffet" av noen av disse?

Det viktigste er å være organisert :D Lykke til :)

Veldig godt poeng ovenfor her. Hør med de du jobber med hvor de er organisert, så er man flere i samme forbund, det bruker å hjelpe masse [emoji4]

Back
Topp