Yoghurt

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Det er til tider vanskelig å vite hva man skal gi til ungene. Det popper opp motstridende råd hele tiden, samt beskyldninger om hysteri (generelt sett, ikke bare når det kommer til mat). Så jeg lurer derfor på hvilken yoghurt dere gir barna, og hvorfor? Tenker du over sukker og e-stoffer? Har du en maxgrense for hvor mye melk og yoghurt barna får i seg hver dag?

De får yoghurt naturell og den fra Sprett. Syns det holder med en yoghurt om dagen. Minsten får også Nestlé sine produkter med yoghurt.

Her får eldste Tine Extra lett melk til frokost og kvelds.
Hsn er i en periode hvor han ikke spiser så mye yoghurt nå, men har noen av den med apekatt og musli. Og noen danonini drikke yoghurt.
Jeg orker ikke bry meg om alt som står. Han spiser uansett ikke noe flere ganger om dagen

Hu mi får ikke melk så hun spiser soyayoghurt, holder med en om dagen syntes jeg. Hun får de med smak, men så er hun 8 år nå og fått sansen for noe annet enn naturell yoghurt.

Er ikke hverdagskost med yogurth her, men blir som regel den fra sprett eller safari. Har også hendt han har fått helt vanlig tine yogurth.

Én yoghurt per dag holder. Hun får sprett eller safari. Jeg tenker litt på sukkerinnhold og e-stoffer, ja.
Prøver å ikke gi henne for mye melk/melkeprodukter i løpet av en dag, men hvor mye er for mye? :P

Maks èn yoghurt per dag, og helst ikke hver dag heller.
Vi er obs på sukkerinnhold, og ønsker ikke at de spiser yoghurt som "hoved"måltid...

1-2 yoghurter på en og samme dag, men ikke hver dag. Kjøper sprett og safari sine.
Tenker ikke over om vi får i oss for mye melk. Det tviler jeg på! Drikker melk når vi har lyst. Som oftest ett glass til frukost og ett til kvelds.

Maks en yoghurt om dagen, men vi kjøper det ikke så ofte, blir bare mas og minsten går og forsyner seg selv. Kjøper gjerne en pakke og da er det hver dag i fire dager, før det kan gå et par uker til jeg kjøper neste gang. Minsten tåler ikke melk så godt, eldste liker ikke. Hender de får litt biola om vi ikke har yoghurt.

Vi bruker yoghurt fra sprett som er laktoseredusert(de kan jeg å spise), pleier og ha oppi havregryn. Er ofte de vil ha det til kveldsmat :)

Her får hun sprett yoghurt, max 1 om dagen. Hun drikker ikke kumelk, men morsmelk.
Hun er 14 måneder.

Vi bruker barneyoghurtene fra Sprett og Safari, de har laveste innhold av sukker på markedet så synes de er supre. :) Vi voksne spiser også dem. :p

Bruker også drikkeyoghurt fra Danonino endel.

Hun får enten en yoghurt eller en drikkeyoghurt om dagen. Mest pga kostandene, at det et dyrt. Men også fordi hun ikke tåler store mengder meieriprodukter så må hun velge.

Jeg er ikke fanatiker på sukker og slikt, hun spiser generelt veldig lite sukkerinnholdige varer til daglig så akkurat det med yoghurt synes jeg er ok. Synes å ha lest at det positive i yoghurten veier litt opp for sukkeret. :) Litt sukker i yoghurt til en liten spiker av en unge kan uansett ikke gjøre særlig skade :p

Sprett er minst sukker. Danonino er de sunneste, både lite sukker men også fordi det ikke er yoghurt men kesam som har flere næringsroffer. Og så er de små så det blir ikke så mye.

En annenhver/hver tredje dag ca. Begrenser melk ja. Kun i mat og minst mulig.

De får yoghurt naturell og den fra Sprett. Syns det holder med en yoghurt om dagen. Minsten får også Nestlé sine produkter med yoghurt.
Smaker ikke naturell veldig kjedelig?
Vi lager litt yoghurt-is for tiden. Jeg liker yoghurt med mango vanligvis, men som is synes jeg ikke den er god. Men kanskje naturell passer bedre, vi tilsettet jo frukt eller bær uansett.

Sønnen min elsker yoghurt. Han får vel 4 i uka. Spiser mye god morgen, og sånne små beger med vaniljeyoghurt. Han får også sprett eller danonino. Jeg orker ikke bry meg om alle anbefalinger siden sønnen min er veldig småspist...så når jeg endelig får han til å spise, så jubler jeg ;)

Vesla får youghurt ganske ofte, men ikke mer enn en om dagen. Da er det sprett eller safari, eller noen få ganger har hun fått biola drikkeyoughurt (også med 4% sukker). Melk får hun til måltider når hun ønsker det, det begrenser seg egentlig selv. Jeg tror ikke det er noen fare med litt melk og youghurt.

Det høres ut som vi gir "riktig" yoghurt i alle fall, vi pleier å kjøpe Sprett eller safari :-)

De får yoghurt 2 dager i uken, når jeg har seinvakt, Stort sett sprett, eller vanlig Tine Vaniljeyoghurt og litt havregryn oppi.

De drikker melk i barnehagen, men ikke hjemme.

Min unge får yoghurt naturell, det liker han veldig godt! Og cottage cheese! Han er 2 år, og vet ikke om noe annet alternativ, sånn ønsket jeg å ha det en stund framover. Han spiser det veldig gjerne "naturell", men jeg pleier så og si alltid å ha i en god del havregryn, pluss frukt eller bær og nøtter/mandler/frø. Det er ikke kjedelig mat i det heletatt!!

Jeg synes det er et poeng å velge sunnere matvarer der man kan, så lenge man kan. En ting er hva de får i seg (ernæring på kort sikt), en like viktig del er å etablere gode vaner og utvikle smak og unngå innsnevring i preferanser slik at man har de beste forutsetninger for å kunne fortsette å ha et bredt og variert kosthold med stort spekter av aksepterte (og foretrukne) smaker når de blir større.

Ettåringen får smake litt på min yoghurt når jeg spiser det, siden det tydeligvis er veeeldig spennende. Ellers gir jeg veldig lite melkeprodukter. Mesteparten blir jo via flaskene hans med mme, og ellers melkeprodukter i middagsmaten.

Back
Topp